معرفی و دانلود کتاب امپراتوری ایران

عکس جلد کتاب امپراتوری ایران
قیمت:
۵۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب امپراتوری ایران و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب امپراتوری ایران و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب امپراتوری ایران

کتاب امپراتوری ایران درباره‌ی تاریخ و سرنوشت ایرانیان و یونانیان در پیوند با یکدیگر است. دان ناردو در این مجلد از مجموعه‌ی تاریخ جهان، بر امپراتوری هخامنشی و ارتباط این حکومت با یونان تمرکز دارد. این نویسنده سعی داشته با نگاهی بی‌طرفانه و بدون تعصب، از منابع کهن و جدید کمک بگیرد تا تصویری روشن و واضح از فرمانروایان هخامنشی به دست دهد.

درباره‌ی کتاب امپراتوری ایران

گستره‌ی امپراتوری ایران در زمان هخامنشیان، هر کسی را به شگفتی وامی‌دارد. این امپراتوری در اوج عظمتش در سده‌های پیش از میلاد از دره‌ی سند در هند تا رود نیل در مصر واقع در آفریقا و رود دانوب در اروپا وسعت داشت. این منطقه از نظر جغرافیایی و اقلیمی یکی از جذاب‌ترین مناطق برای سکونت بود و به دلیل مجاورت با جاده‌ی ابریشم، به چهارراه تمدن‌های مختلف جهان تبدیل گشته بود. دان ناردو (Don Nardo) در کتاب امپراتوری ایران (The Persian Empire) با تمرکز بر امپراتوری هخامنشی، تاریخ این نقطه از جهان را به‌طور مختصر بیان می‌کند.

همانطور که در مقدمه آمده است، کتاب امپراتوری ایران بیشتر بر روابط ایران و یونان در عصر هخامنشی تمرکز دارد. نویسنده در همان ابتدا بیان می‌کند که یونانیان باستان همه‌ی غیریونانیان را بربر می‌پنداشتند و همین موضوع باعث می‌شود که در زمان حمله‌ی ایران به یونان، مورخان یونانی اطلاعات تاریخی را با تعصب ثبت کنند. بیشتر منابع ایرانی به‌جامانده در قرن بیستم میلادی به دست آمدند و اغلب کتیبه‌ها، سنگ‌نوشته‌ها یا نقش‌برجسته‌هایی بودند که اطلاعات بسیار کمی درباره‌ی شاهان و بزرگان، آداب و رسوم مردم و به‌طور کلی تاریخ ایران باستان به مورخان می‌دهند. با این تفاسیر، هنوز هم مهم‌ترین منابع درباره‌ی تاریخ هخامنشی را یونانیان نوشته‌اند. یونانیانی که روحیه‌ی ضدایرانی آنان موجب شده بود که وقایع تاریخی را تحریف کنند.

تعصب و نژادپرستی موجود در منابع یونانی، به‌ویژه‌ی نوشته‌های هرودوت و ایسوکراتس باعث شد که ایران کشوری مستبد و منفی توصیف شود و پادشاهان آن وحشی و خونخوار جلوه کنند. در نظر آن‌ها ایرانیان کسانی بودند که آزادی را از یونانیان گرفته بودند و حال مستحق صفاتی چون بی‌کفایت، شرور و فاسد بودند. این تعصب‌ها اندک‌اندک کم‌تر شد و زمانی که غبار نژادپرستی از میان رفت، تصویر ایران باستان واقعی برای جهانیان پدیدار گشت.

معرفی و دانلود کتاب امپراتوری ایران

دان ناردو تاریخ امپراتوری بزرگ هخامنشی و زمان فرمانروایی افرادی چون کوروش بزرگ، کمبوجیه، داریوش اول، خشایارشا و... را بررسی می‌کند و به علل افول و سقوط ایران بعد از حمله‌ی اسکندر می‌پردازد. در ابتدای کتاب امپراتوری ایران رویدادهای مهم تاریخ امپراتوری ایران از حدود هزاره‌ی چهارم قبل از میلاد مسیح تا انقلاب سال 1357 در یک نگاه فهرست شده‌اند. در پایان نیز برای علاقه‌مندان به تاریخ ایران باستان، کتاب‌هایی برای مطالعه‌ی بیشتر معرفی شده‌اند.

نویسنده‌ی کتاب امپراتوری ایران دان ناردو، با وجود تحصیلات آکادمیک در رشته‌ی تاریخ، هیچ‌وقت به فکر نوشتن کتاب‌های تاریخی نیفتاده بود تااینکه یکی از ناشران، به او پیشنهاد داد مجموعه‌ای برای آشنایی نوجوانان با تاریخ بنویسد. بیشتر کتاب‌های او حاصل همکاری با این مجموعه است که بعدها مجموعه‌ی «تاریخ جهان» نام گرفت. او تا سال 2004 بیش از صد کتاب درباره‌ی تاریخ مصریان، آشوریان، رومیان، یونانیان، بابلیان و ایرانیان نوشت. پس از آن، عهده‌دار نوشتن کتاب‌هایی درباره‌ی تاریخ کشور آمریکا شد که برای او جایزه‌هایی چون جایزه‌ی بهترین کتاب سال و بهترین کتاب غیرداستانی نوجوان را به ارمغان آوردند.

کتاب امپراتوری ایران یکی از مجلدات مجموعه تاریخ جهان انتشارات ققنوس است. این کتاب را مرتضی ثاقب‌فر به زبان فارسی ترجمه کرده.

درباره‌ی مجموعه تاریخ جهان

مجموعه‌ی تاریخ جهان نام مجموعه‌ای 87 جلدی از انتشارات ققنوس است که هر جلد آن ترجمه‌ای از مجموعه‌‌ی World History به حساب می‌آید. دان ناردو، مایکل وی. آزکان، جیمز آ. کوریک و بسیاری دیگر از صاحب‌نظران حوزه‌ی تاریخ، نویسندگان هر جلد از این مجموعه هستند. هر کتاب از مجموعه‌ی تاریخ جهان یک دوره‌ی مهم تاریخی را از نظر سیاسی، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی با زبانی ساده به خوانندگان می‌شناساند. بعضی از کتاب‌های این مجموعه عبارتند از: «جنگ کره»، «آمریکا و روسیه»، «اسطوره‌های یونان و روم»، «پیدایش مسیحیت»، «جنگ کریمه»، «امپراتوری مغول» و... مخاطبان اصلی این کتاب‌ها نوجوانانی هستند که می‌خواهند دانش عمومی خود را پایه‌ریزی کنند؛ اما بزرگسالان و علاقه‌مندان و پژوهشگران نیز می‌توانند از مطالب کتاب‌های این مجموعه بهره‌ی بسیار ببرند.

کتاب امپراتوری ایران برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب امپراتوری ایران را به کسانی پیشنهاد می‌کنیم که به تاریخ ایران باستان و به‌خصوص امپراتوری هخامنشی علاقه دارند.

در بخشی از کتاب امپراتوری ایران می‌خوانیم

کوروش در حدود 41 سالگى در سال 558 ق. م در پارس بر تخت پادشاهى نشست. او که تیزهوشى و زیرکى خاصى نسبت به طبیعت انسان و درکى عمیق از نیروهاى سیاسى بین‌المللى روزگار خویش داشت، به این نتیجه رسیده بود که بسیارى از اشراف ماد که زیر فرمان آستیاگ [ایشتوویگو]، فرزند و جانشین کیاکسار [هوخشتره]، مى‌زیستند از پادشاه جدید راضى نیستند. آستیاگ که در فرمانروایى دلاورى و لیاقت کیاکسار را نداشت، ظاهراً بیش‌تر اوقات خود را به خوش‌گذرانى در دربار شکوهمند جدید ماد در اکباتان [همدان] مى‌گذرانید. کوروش همچنین دریافت که اقوام تابعه‌ی امپراتورى ماد، که بیش‌تر آن‌ها مجبور بودند سربازان ارتش ماد را تأمین کنند، از این وضع بسیار ناخشنودند و در صورت حمله به آستیاگ از او پشتیبانى نخواهند کرد.

کوروش ضمن بررسى ضعف‌هاى دشمنان خویش، به آرامى به طرح نقشه علیه آن‌ها پرداخت و نخستین ضربه خود را در سال 553 ق. م وارد ساخت. درباره شورش پارسیان که از آغاز آن تا حمله مستقیم کوروش به پایتخت ماد، اکباتان، حدود سه سال طول کشید، جزئیات زیادى در دست نیست. بنابه نوشته هرودوت:

آستیاگ بى‌درنگ اهالى ماد را فرمان بسیج داد و به قدرى آشفتگى خیال داشت که هارپاگ را به فرماندهى این لشکر برگزید... از این‌رو وقتى لشکریان او با سربازان پارسى روبرو شدند فقط تنى چند... تن به کشتن دادند و از بقیه، عده‌اى جانب پارسیان را گرفتند ولى قسمت اعظم لشکریان پشت به دشمن کردند. تا آستیاگ از شکست ننگین سپاه ماد آگاه شد، سوگند یاد کرد که به هر حال کوروش را آسوده نخواهد گذاشت...

فهرست مطالب کتاب

رویدادهاى مهم در تاریخ امپراتورى ایران
پیشگفتار: آیا یونان خوب و ایران بد بود؟
1: خاور نزدیک باستان: چهارراه فرهنگ‌ها
2: مردى خردمند و با استعداد: کوروش بزرگ امپراتورى ایجاد مى‌کند
3: کمبوجیه و داریوش: گسترش امپراتورى
4: شاهان، رعایا و بردگان: زندگى در ایران آن روز
5: گام نخست به سوى اروپا: داریوش در برابر یونانیان
6: توانایى سترگ تحقق نیافته: خشایارشا در برابر یونانیان
7: سایه کم‌رنگ امپراتورى بزرگ: افول و سقوط ایران
پسگفتار: زخم‌هاى التیام‌ناپذیر کهن: ایران در گذر قرن‌ها
یادداشت‌ها
منابع بیش‌تر براى مطالعه
آثار مورد استفاده
براى مطالعه بیش‌تر
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب امپراتوری ایران
نویسنده
مترجممرتضی ثاقب فر
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات152
زبانفارسی
شابک978-964-311-257-8
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ ایران
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب امپراتوری ایران

احمدرضائی
۱۴۰۲/۸/۵
این کتاب خیلی مختصر تاریخ ایران را روایت میکند و اطلاعات نسبتا مفیدی رو به خواننده میدهد ولی برای روایت تاریخ ایران بسیار کم حجم هست و قاعدتا نتوانسته حتی هر سلسله رو به طور مختصر روایت کنه و خیلی گذرا به برخی از سلسله‌ها پرداخته است.
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب امپراتوری ایران

برای دریافت کتاب امپراتوری ایران و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.