معرفی و دانلود کتاب درون اردوگاه‌ها: تبعیدگاه های تک چین

عکس جلد کتاب درون اردوگاه‌ها: تبعیدگاه های تک چین
قیمت:
۶۲,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب درون اردوگاه‌ها و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب درون اردوگاه‌ها و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب درون اردوگاه‌ها: تبعیدگاه های تک چین

کتاب درون اردوگاه‌ها به قلم درن بایلر، نویسنده‌ی آمریکایی، به نگارش در آمده است. این کتاب که در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های سایت آمازون قرار دارد، حاصل پژوهش‌های دقیق نویسنده پیرامون تبعیض سیستماتیک علیه اقلیت‌های مسلمان چین را در اختیار شما قرار می‌دهد. این پژوهش انبوهی از اسناد و گزارش‌های افشاشده در چین را بررسی می‌کند و ضمن مصاحبه با زندانیان سابق، پرده از شرایط وحشتناک اردوگاه‌های های‌تک چین برمی‌دارد و به نقش کشورهایی که به طور مستقیم و غیرمستقیم در این وضعیت دخیل‌اند، اشاره می‌کند.

درباره‌ی کتاب درون اردوگاه‌ها

شاید در خبرها درباره‌ی برخورد خشونت‌آمیز حکومت چین با مسلمانان اویغور این کشور شنیده باشید. درن بایلر (Darren Byler)، نویسنده و پژوهشگر آمریکایی، در کتاب درون اردوگاه‌ها (In the Camps: China's High-Tech Penal Colony) به همین مسئله می‌پردازد. او ضمن بررسی هزاران سند دولتی و گزارش‌های افشاشده‌ی پلیس چین، در کنار مصاحبه و گفت‌وگو با زندانیان سابق، تبعیض نژادی جدید و سیستماتیک علیه اقلیت‌های مسلمان چین را مستند و تحلیل می‌کند و از شرایط تبعیض‌آمیز نوینی پرده بر می‌دارد که با جدیدترین فناوری‌ها اتفاق می‌افتد و آن را حصر فناوری‌محور می‌نامد.

اویغورها، ترک‌های مسلمانی هستند که برای هزاران سال در منطقه‌ی سین کیانگ، ناحیه‌ی وسیعی از شمال غرب چین زندگی می‌کردند. این ناحیه در اغلب این سال‌ها، حکومتی خودمختار داشت، اما بعد تحت اشغال حکومت چین درآمد. قزاق‌ها، قرقیزها و ازبک‌ها نیز از بومیان این منطقه محسوب می‌شوند که جمعیت کمتری نسبت به اویغورها دارند. در کنار تمام این اقوام، هان‌های چینی نیز هستند که ذره‌ذره به این سرزمین وارد شده‌اند. در زمان تأسیس جمهوری خلق چین، جمعیت هان‌های این منطقه حدود شش درصد بود و جمعیت اویغورها چیزی در حدود هشتاد درصد. با مهاجرت هر چه بیشتر هان‌ها، این ترکیب جمعیتی تغییر چشمگیری کرده است. در دهه‌ی 50 میلادی حکومت چین با مشوق‌های مختلف چندین میلیون سرباز سابق را برای کشاورزی در این مناطق سکونت داد و با رشد هر چه بیشتر بازار صادرات‌محور در دهه‌ی 1990، این مهاجرت‌ها گسترش یافت، تا آن جا که امروز نسبت جمعیت این دو گروه تقریباً با هم برابر شده است.

معرفی و دانلود کتاب درون اردوگاه‌ها

بد نیست اشاره کنیم که منطقه‌ی سین کیانگ منبع مهمی برای ذخایر نفت و گاز و زغال سنگ طبیعی چین محسوب می‌شود و با رشد و گسترش هر چه بیشتر صنعت و استخراج منابع طبیعی توسط هان‌ها، این منطقه به یک مستعمره‌ی کلاسیک شباهت یافته است. طبق معمول الگوی کلاسیکِ چنین مستعمره‌هایی، بومیان منطقه از جنبه‌های سودآور اقتصادی کنار گذاشته و به مشاغل کم درآمد در کشاورزی و صنایع رانده شدند.

مصادره‌ی زمین‌های کشاورزی، تبعیض‌های شغلی فراگیر و ایجاد محدودیت بر اعمال دینی توسط دولت، به اعتراضات بسیاری در اوایل قرن بیست و یکم انجامید که سرکوب‌های خون‌باری را در پی داشت. در کنار برخوردهای تبعیض‌آمیز و سرکوب‌های خشن، نشانه‌های افراط گرایی اسلامی به میان برخی از افراد این اقوام راه یافت و با سوءاستفاده‌ی دولت چین از این مسئله، شرایط پیچیده‌تر از پیش شد. حکومت چین به همین بهانه ایستگاه‌های بازرسی فراوانی در سراسر این سرزمین برپا کرد و جست‌وجو و تفتیشِ همیشگیِ کارت‌های شناسایی و تلفن‌های هوشمند مسلمانان به امری روزمره تبدیل شد. حکومت با کمک شرکت‌های خصوصی حوزه‌ی فناوری، به تأسیس اردوگاه‌های اقامت اجباری با فضای امنیتی شدید دست زد، حصار دیجیتالی پیشرفته ایجاد کرد و به این ترتیب اشکال جدیدی از خشونت استعماری و حکومتی را به وجود آورد.

کتاب درون اردوگاه‌ها طی شش فصل نوشته شده است. این کتاب با تکیه بر اسناد دولتی از طریق مصاحبه با بازداشتی‌ها و کارمندان سابق اردوگاه‌های مذکور، شرایط اسفبار آن را مستند کرده و ضمن بررسی تمامی این شواهد و مدارک، نشان می‌دهد که حکومت چین برای کنترل و رصد فعالیت‌ها و اطلاعات صدها هزار مسلمان خارج از اردوگاه‌ها، مشوق‌هایی به شرکت‌های خصوصی پیشنهاد داده و از این طریق فناور‌های نظارتی پیشرفته همچون اسکن چهره را به طرز بی‌سابقه‌ای به کار بسته است.

به عقیده‌ی درن بایلر، نویسنده‌ی کتاب درون اردوگاه‌ها، شرایط ویژه‌ی منطقه‌ی مذکور صرفاً از سیاست‌های داخلی حکومت چین نشأت نمی‌گیرد و ابعاد جهانی گسترده‌تری دارد. برای مثال تأکید و سوءاستفاده‌ی حکومت چین از مسئله‌ی افراط‌گرایی اسلامی، ادبیاتی است که حکومت چین پس از 11 سپتامبر 2001 از آمریکا و متحدانش الگو برداشته و همینطور هم ذیل برنامه‌ی رسمیِ مبارزه با عوامل خشونت در منطقه‌ی سین کیانگ، مستقیماً از متخصصان بریتانیایی یاری جسته است.

کتاب درون اردوگاه‌ها که در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های سایت آمازون در زمینه‌ی تاریخ آسیای میانه قرار دارد، توسط مسعود یوسف‌حصیرچین به فارسی ترجمه شده و گروه انتشاراتی ققنوس آن را روانه‌ی بازار کتاب ایران کرده است.

نکوداشت‌های کتاب درون اردوگاه‌ها

  • مطالب اصلى این کتاب را مصاحبه‌های اویغورهاى متأثر از وضعیت امنیتى سین‌کیانگ تشکیل می‌دهد، اما درن بایلر محتاطانه بر نقش بنیادین شرکت‌هاى سیلیکون‌ولى به‌ویژه شرکت مایکروسافت در ساخت این وضعیت تأکید مى‌کند. (جک پولسون، مدیر اجرایى شرکت تِک اینکوایرى)
  • علی رغم تمام سانسورها، صدای بازداشتیان از میان صفحات کتاب درن بایلر به گوش می‌رسد. (مجله‌ی اکونومیست)
  • کتاب درون اردوگاه‌ها مداخله‌اى فورى و عمیقاً انسانى را در گفتمانى که معمولاً زیر سایه‌ی ملى‌گرایى و چین‌هراسى قرار مى‌گیرد، فرا می‌خواند. درن بایلر علاوه بر ارائه‌ی تصویرى خدشه‌ناپذیر از اسلام‌هراسى و نقض حقوق بشرى که حکومت چین در سین‌کیانگ علیه مسلمانان سین‌کیانگ روا مى‌دارد، تأکید مى‌کند که چگونه این اعمال از منطق آشناى نونشینى استعمارى پیروى مى‌کنند و اقلیت‌هایى را به وجود مى‌آورند که استثمار و آزارشان مجاز است. (مردیت وایت تیکر، استاد دانشگاه نیویورک)
  • درن بایلر این کتاب را با گزارش‌های پیگیرانه و همدلی عمیق با قربانیان غنی کرده است و شرح معتبری از یک دیستوپیای واقعی ارائه می‌دهد. (Publishers Weekly)

کتاب درون اردوگاه‌ها برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی این کتاب را به علاقه‌مندان حوزه‌های علوم سیاسی، مسائل ژئوپولتیک و تاریخ جهان به ویژه تاریخ و سیاست آسیا، پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب درون اردوگاه‌ها: تبعیدگاه های تک چین می‌خوانیم

شرکت‌هاى فناورى چین از برنامه نظارتى اطلاعات‌محورى به نام پروژه سپر طلایى استفاده کردند که پس از یازده سپتامبر به دست وزارت امنیت کشور چین نسخه چینى سازمان سیا اجرا شده بود. اما حواسشان به افشاگرى‌هاى ادوارد اسنودن درباره پروژه تحلیل کلان داده پریزم دولت آمریکا هم بود که براى ایجاد فهرست افراد تحت مراقبت،داده‌ها را از شبکه‌هاى اجتماعى در ایالات متحده و سرتاسر جهان جمع‌آورى و ارزیابى مى‌کرد. آن‌ها شیوه‌هاى پیمانکاران دولت ایالات متحده مثل پالانتیر را شرکت تحلیل داده‌اى که براى نظارت آنى برمردم، داده‌هاى شبکه‌هاى اجتماعى را کاوش و ارزیابى مى‌کند با فضاى شمال‌غربى چین تطبیق دادند.

شرکت‌هاى فناورى چینى از حرکت کلى اقتصاد چین به طرف همکارى‌هاى عمومى‌ خصوصى هم سود بردند که گمان مى‌شد بهتر از شرکت‌هاى حکومتىِ میراث مائو مى‌توانند به چالش‌هاى اقتصادى و سیاسى واکنش نشان دهند. با آغاز جنگ مردم با تروریسم، آنان «راهکارهاى» نظارتى‌شان را به دولت‌هاى مرکزى و منطقه‌اى ارائه دادند. تا سال 2017، حکومت چین بیش از دوتریلیون و ششصدمیلیارد دلار در همکارى‌هاى خصوصى در طیف وسیعى از پروژه‌هاى زیرساختى سرتاسر کشور سرمایه‌گذارى کرده بود. مطابق برخى تخمین‌ها، صنعت فناورى امنیتى چین کلاً به ارزشى نزدیک به صدمیلیارد دلار رسید و تمرکز بیش از پنجاه درصد این صنعت بر پروژه‌هاى مهندسى امنیت داخلى بود.

در سین‌کیانگ، حکومت حدود شصت و پنج‌میلیارد دلار را صرف قراردادهاى خصوصىِ ساخت زیرساخت و صد و شصت‌میلیارد دلار دیگر را خرج تجهیزات دولتى در آن منطقه کرد که افزایشى پنجاه‌درصدى نسبت به سال 2016 بود. این سرمایه‌گذارى جدید آن‌جا را به یکى از بزرگ‌ترین دریافت‌کنندگان سرمایه حکومتى تبدیل کرد. در حالى که بخشى از این افزایش هزینه‌هاى ساخت و ساز بر پروژه‌هاى غیرمرتبط با امنیت تمرکز داشت، بخش قابل توجهى از هزینه‌هاى حکومت در سین‌کیانگ صرف ساخت بازداشتگاه‌ها و زیرساخت‌هاى مربوط به آن‌ها مى‌شد.

فهرست مطالب کتاب

در ستایش درون اردوگاه‌ها
مقدمه
1. جرم پیشاوقوع
2. فاجعه تلفنى
3. دورو
4. حیوانات
5. ناآزاد
6. سین‌کیانگ به حمایت سیاتل پشتگرم است
سپاسگزارى
براى مطالعه بیشتر

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب درون اردوگاه‌ها: تبعیدگاه های تک چین
نویسنده
مترجممسعود یوسف حصیرچین
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات168
زبانفارسی
شابک978-622-04-0460-6
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب درون اردوگاه‌ها

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب درون اردوگاه‌ها

برای دریافت کتاب درون اردوگاه‌ها و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.