معرفی و دانلود کتاب چین از جنگ جهانی دوم به بعد

عکس جلد کتاب چین از جنگ جهانی دوم به بعد
قیمت:
۵۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب چین از جنگ جهانی دوم به بعد و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب چین از جنگ جهانی دوم به بعد و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب چین از جنگ جهانی دوم به بعد

در کتاب چین از جنگ جهانی دوم به بعد می‌خوانید سرزمینی که زمانی مائو بر آن فرمانروایی می‌کرد، چگونه به یکی از قدرتمندترین کشورهای جهان بدل شد. مایکل وی. آزکان در این کتاب پیروزی کمونیست‌ها در جنگ داخلی، انقلاب فرهنگی چین،‌ روی کار آمدن دولت مائو تسه‌تونگ و دوره‌ی پس از مرگ از او را توصیف می‌کند.

درباره‌ی کتاب چین از جنگ جهانی دوم به بعد

پس از سقوط سلسله‌ی چینگ و دهه‌ها جنگ داخلی،‌ چین به یکی از ابرقدرت‌های جهان در نیمه‌ی دوم قرن بیستم تبدیل شد. امروز بهره‌وری، رشد و نوآوری اقتصاد چین با بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان برابری می‌کند. زمانی که مائو به قدرت رسید، سعی کرد نظام اقتصادی چین را از نو بسازد. او اصلاحات ارضی را شروع کرد: طرحی که در آن کمونیست‌ها زمین را از افراد ثروتمند می‌گرفتند و آن را میان خانواده‌های فقیر تقسیم می‌کردند. منطقاً چنین طرحی باید به توزیع عادلانه‌ی ثروت می‌انجامید؛ اما مائو در سال 1958 تصمیم دیگری گرفت که کشور چین را تا سال‌ها دچار قحطی کرد. پس از او، دنگ شیائوپینگ اداره‌ی امور کشور را در دست گرفت و وضع زندگی مردم را به‌طرز شگفت‌آوری بهبود بخشید. مایکل وی. آزکان (Michael V Uschan) در پیشگفتار کتاب چین از جنگ جهانی دوم به بعد (China Since World War II)، وضعیت این کشور را به طور خلاصه شرح می‌دهد.

مردم چین سال‌ها تحت حکومت پادشاهان و اشراف‌زادگان ثروتمندی بودند که فقر و زندگی تأسف‌برانگیز مردم را نادیده می‌گرفتند. بعد از انقلاب 1911 سلسله‌ی چینگ برانداخته و اولین رئیس‌جمهور چین انتخاب شد. پس از او چیان کایشک به این مقام رسید و ظرف مدت دو سال، به یکی از بزرگ‌ترین دشمنان کمونیسم تبدیل شد. او می‌خواست رهبر حزب کمونیست، مائو تسه‌تونگ را نابود کند. کمونیست‌ها به نواحی روستایی چین گریختند و برای بقای خود تلاش کردند. اما خطر دیگری، کشور چین و کمونیست‌ها را تهدید می‌کرد: ژاپن. ژاپن در سال 1937 به چین حمله کرد و جنگی داخلی در این کشور به راه انداخت. شاید بتوان یکی از عوامل شروع جنگ جهانی دوم را تجاوزهای ژاپن به دیگر کشورها دانست. کمونیست‌ها با ژاپنی‌ها درگیر شدند؛ اما چیان کایشک هیچ اقدامی برای دفع حملات ژاپن انجام نداد. اندک‌اندک مردم به حزب کمونیست متمایل شدند؛ زیرا باور داشتند که آن‌ها وطن‌پرست هستند، زندگی تحت حکومت آن‌ها بهتر است و با سیاست‌ کمونیست‌ها، فقر ریشه‌کن خواهد شد. در فصل اول کتاب چین از جنگ جهانی دوم به بعد می‌خوانید که چگونه اسباب جنگ داخلی در این کشور فراهم شد. مایکل وی. آزکان در فصل دوم داستان تبدیل چین به کشوری کمونیستی را روایت می‌کند.

معرفی و دانلود کتاب چین از جنگ جهانی دوم به بعد

همانطور که در ابتدا اشاره شد، وضعیت اقتصادی مردم پس از توزیع زمین‌ها بسیار بهتر شد؛ اما مائو طرحی دیگر در سر داشت. کمونیست‌ها کشت و زرع را در دست گرفتند و مردم عادی برای پیشرفت صنعت به کار گرفته شدند. این طرح در ابتدا موفقیت‌آمیز به نظر می‌رسید؛ اما پس از سه سال، به فاجعه‌ای تمام‌عیار منجر شد: قحطی بزرگ. در فصل دوم گزارشی از این واقعه می‌خوانید. مایکل وی. آزکان در فصل سوم کمی به عقب برمی‌گردد و به نقش چین در جنگ سرد می‌پردازد. کمک‌های مائو به هو شی مین و کیم ایل سونگ، آتش جنگ سرد را شعله‌ورتر کرد.

فصل چهارم کتاب چین از جنگ جهانی دوم به بعد، به تغییر عقاید مردم پس از روی کار آمدن کمونیست‌ها اختصاص دارد. در این زمان مردم برای نشان دادن وفاداری‌شان به حزب، حتی اعضای خانواده‌شان را نیز لو می‌دادند. این حزب پس از فاجعه‌ای که سیاست‌های مائو به بار آورد، قدرت سیاسی را به دیگر رهبران حزب داد. مائو که از این اتفاق عصبانی بود، دستور آغاز انقلاب فرهنگی را داد. مایکل‌ وی. آزکان در فصل چهارم این واقعه را با جزئیات ترسیم کرده است. در فصل پنجم می‌خوانید که رقابت لین پیائو و مائو به کجا انجامید، بعد از مرگ مائو چه اتفاقاتی افتاد و چگونه انقلاب فرهنگی به پایان رسید. فصل‌های ششم و هفتم کتاب چین از جنگ جهانی دوم به بعد، به دوران پس از مائو و همچنین کشتار میدان تیان‌آنمن اختصاص پیدا کرده. اقتصاد چین پس از به قدرت رسیدن دنگ شیائوپینگ رونق می‌یابد، و روابط صلح‌آمیز با دیگر کشورها برقرار می‌شود. البته چین هنوز هم جزء کشورهایی است که آزادی فکر و بیان مردم را تحت کنترل دارد.

انتشارات ققنوس کتاب چین از جنگ جهانی دوم به بعد را با ترجمه‌ی رضا علیزاده منتشر کرده است.

درباره‌ی مجموعه تاریخ جهان

مجموعه‌ی تاریخ جهان نام مجموعه‌ای 87 جلدی از انتشارات ققنوس است که هر جلد آن ترجمه‌ای از مجموعه‌‌ی World History به حساب می‌آید. دان ناردو، مایکل وی. آزکان، جیمز آ. کوریک و بسیاری دیگر از صاحب‌نظران حوزه‌ی تاریخ، نویسندگان هر جلد از این مجموعه هستند. هر جلد از مجموعه‌ی تاریخ جهان یک دوره‌ی مهم تاریخی را از نظر سیاسی، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی با زبانی ساده به خوانندگان می‌شناساند. بعضی از کتاب‌های این مجموعه عبارتند از: «جنگ کره»، «آمریکا و روسیه»، «اسطوره‌های یونان و روم»، «پیدایش مسیحیت»، «جنگ کریمه»، «امپراتوری مغول» و... . مخاطبان اصلی این کتاب‌ها نوجوانانی هستند که می‌خواهند دانش عمومی خود را پایه‌ریزی کنند اما بزرگسالان و علاقه‌مندان و پژوهشگران نیز می‌توانند از مطالب کتاب‌های این مجموعه بهره‌ی بسیار ببرند.

کتاب چین از جنگ جهانی دوم به بعد برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به تاریخ چین علاقه دارید و درباره‌ی علل رشد اقتصادی این کشور کنجکاوید، کتاب چین از جنگ جهانی دوم به بعد را بخوانید.

در بخشی از کتاب چین از جنگ جهانی دوم به بعد می‌خوانیم

اصلی‌ترین دلیلی که کمونیست‌ها از حمایت کافی مردم برای شکست دادن کوئومینتانگ برخوردار شدند، اختلاف درآمد میان گروه کوچک نخبگان که عمده‌ی ثروت چین را در دست داشتند با اکثریت فقیر مردم بود. این تضاد در نواحی روستایی که تعداد انگشت‌شماری آدم‌های ثروتمند مالک تقریباً همه مزارع بودند، مشهودتر بود. بسیاری از کشاورزان زمین را اجاره می‌کردند تا در آن به کشت و زرع بپردازند، اما اجاره‌ها چنان بالا بود که جز بخور و نمیری درنمی‌آوردند. برنامه‌ی اصلاحات ارضی کمونیستی 45 درصد مزارع چین را از زمینداران که درآمدشان از اجاره زمین تأمین می‌شد مصادره کردند و در اختیار تقریباً هفتاد درصد ساکنان روستا که زمین کم داشتند یا هیچ زمینی نداشتند، قرار دادند. زمین، کشاورزان فقیر را قادر ساخت تا مواد غذایی کافی برای زنده ماندن بکارند و برداشت کنند. کمونیست‌ها همچنین دام‌های صاحبان زمین را به فقرا دادند.

فهرست مطالب کتاب

رویدادهاى مهم در تاریخ چین پس از جنگ جهانى دوم
پیشگفتار: انقلاب ادامه‏‌دار چین
1. فتح چین به دست کمونیست‏‌ها
2. چین به کشورى کمونیست تبدیل می‌شود
3. تبدیل چین به قدرت نظامى و سیاسى
4. ادامه‌ی انقلاب چین
5. ادامه‌ی جنگ قدرت
6. هدایت چین به سمت‌وسویى جدید به دست دنگ شیائوپینگ
7. چین امروز: غول اقتصادى ناآرام
یادداشت‌‏ها
واژگان
براى مطالعه‌ی بیش‏تر
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب چین از جنگ جهانی دوم به بعد
نویسنده
مترجمرضا علیزاده
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات129
زبانفارسی
شابک978-964-311-856-3
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب چین از جنگ جهانی دوم به بعد

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب چین از جنگ جهانی دوم به بعد

برای دریافت کتاب چین از جنگ جهانی دوم به بعد و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.