معرفی و دانلود کتاب چین باستان

عکس جلد کتاب چین باستان
قیمت:
۴۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب چین باستان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب چین باستان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب چین باستان

چین باستان تمدنی بسیار قدیمی است که پیشینه‌ی آن به چندهزار سال قبل می‌رسد. النور ج. هال برای نوشتن کتاب چین باستان، بر سلسله‌ها یا دودمان‌هایی تمرکز کرده است که مدتی طولانی بر این کشور حکم رانده‌اند. برخی از این دودمان‌ها بر بخشی از چین امروزی حکومت کرده‌اند و برخی، قسمت‌های مختلف این سرزمین پهناور را یکپارچه ساخته‌اند.

درباره‌ی کتاب چین باستان

نام کشور چین با اولین‌ها گره خورده است. قطب‌نما، باروت، کاغذ و از همه مهم‌تر صنعت چاپ را به کشور چین نسبت می‌دهند. خاستگاه سلسله‌های پادشاهی این تمدن کهن و پیشرو، یکی از سؤالات همیشگی تاریخ‌دانان بوده است. امپراتورانی که برای سلطه بر یکی از بزرگ‌ترین سرزمین‌های جهان، جنگیده‌اند و برای گسترش فرهنگ کشور چین، تلاش‌ کرده‌اند. ظهور و سقوط هر کدام از این سلسله‌ها، فرهنگ، هنر و ادبیات چینی را تحت‌تأثیر قرار داده. النور ج. هال (Eleanor J Hall) در کتاب چین باستان (Ancient Chinese dynasties) هر کدام از این دودمان‌های پادشاهی را معرفی می‌کند و به تأثیر هر یک بر سرزمین پهناور چین، اشاره می‌نماید.

مورخان از روی منابع ادبی چینی حدس می‌زدند که دودمان شیا، اولین سلسله‌ی امپراتوری چین بوده که از سال 2070 تا 1600 قبل از میلاد، قدرت داشته است. بسیاری از محققان این ادعا‌ها را اسطوره و افسانه می‌پندارند و معتقدند که این داستان‌ها بعداً جعل شده‌اند. هوانگ تی با لقب امپراتور زرد، اولین فرمانروای دودمان شیا است که افسانه‌های بسیاری درباره‌ی او نقل می‌شوند. النور ج. هال باور دارد برخی از داستان‌ها افسانه‌ای هستند و هر چه به دوران تاریخی نزدیک‌تر می‌شویم، تشخیص افسانه از واقعیت سخت‌تر می‌گردد. مانند تاریخ ایران باستان که با داستان‌های اسطوره‌ای درآمیخته است. هنوز هم محققان و باستان‌شناسان در پی کشف ردی از خاندان شیا در کشور چین هستند. بخشی از تحقیقات این افراد در فصل اول کتاب چین باستان آمده است.

داستان‌های دودمان شانگ نیز مانند دودمان شیا، افسانه‌ای تلقی می‌شد؛ اما بعد از حفاری‌های باستان‌شناسان در اوایل قرن بیستم، وجود این سلسله ثابت شد. این کاوشگران جنگ‌افزارها، ابزارها، کتیبه‌ها، جام‌ها و.... را پیدا کردند و بعد از ترجمه‌ی کتیبه‌ها، اطلاعات زیادی از این خاندان به دست آوردند. به دلیل پیدا نشدن شواهدی مبنی بر وجود دودمان شیا، سلسله‌ی شانگ اولین سلسله‌ی کشور چین به حساب می‌آید. این سلسله در سال 1600 دودمان شیا را سرنگون کردند و حدود 600 سال قدرت خود را حفط نمودند. ثبات سیاسی و اقتصادی در این دوره منجر به شکوفایی فرهنگ، تمدن و هنر چینی شد. در این «عصر طلایی» بود که نظام نوشتاری زبان چینی به وجود آمد. اطلاعات دانشمندان از آثار به‌جامانده از خاندان شانگ، در فصل دوم کتاب چین باستان نقل گشته است.

معرفی و دانلود کتاب چین باستان

النور ج. هال در فصل سوم و چهارم به دودمان جو شرقی و غربی می‌پردازد. طولانی‌ترین مدت فرمانروایی مربوط به سلسله‌ی جو یا ژو است که از سال 1046 قبل از میلاد تا 256 قبل از میلاد به طول انجامید. در این دوران بزرگ‌ترین و تأثیرگذارترین فیلسوف چین باستان یعنی کنفوسیوس متولد شد و اولین نوشته‌ها درباره‌ی تائوئیسم توسط لائودزه به نگارش درآمد. در کتاب چین باستان، دوران جنگ و شورش دولت‌های ستیزه‌جو از سال 450 تا 300 قبل از میلاد، به‌طورکامل به تصویر کشیده شده است.

دودمان چین یا شین، با رهبری سالار شانگ به قدرت رسید. او نخستین کسی بود که از لفظ امپراتور برای خود استفاده کرد. سلسله‌ی شین یا چین دو امپراتور داشت و 15 سال به طول انجامید؛ اما یکی از تأثیرگذارترین دوران‌های پادشاهی در چین باستان به حساب می‌آید. دیوار بزرگ چین و سپاه سفالی، یادگار این دوران هستند. بسیاری از مورخان معتقدند که نام کشور چین، از نام این خاندان برگرفته شده است. بعد از این سلسله دودمان مشهور هان تسلط یافتند. لیو بانگ، اولین امپراتور سلسله‌ی هان، تباری اشرافی نداشت و اصل و نسبش نامعلوم بود؛ اما توانست با مهارت رهبری خود،‌ کشوری بزرگ را تحت فرمان خویش درآورد. در این زمان جاده‌ی ابریشم ایجاد شد و تجارت رونق گرفت. همچنین آثار ادبی و تاریخی زیادی نوشته شد و آیین کنفوسیوس دین رسمی دولت چین شد. سلسله‌ی هان از سال 206 قبل از میلاد تا 220 پس از میلاد، قدرت را در دست داشتند. النور ج. هال در فصل ششم و هفتم کتاب چین باستان، سرگذشت سلسله‌ی نخستین و پسین هان را به‌تمامی بررسی کرده است.

مورخان معتقدند که تاریخ چین باستان بعد از سلسله‌ی هان به پایان می‌رسد. بعد از چهار و نیم قرن امپراتوری، دیگر هیچ دودمانی نتوانست به مدت طولانی قدرت را به دست آورد. در آخرین فصل کتاب چین باستان، النور ج. هال بعضی از فرمانروایی‌های زودگذر را معرفی می‌کند.

انتشارات ققنوس کتاب چین باستان را با ترجمه‌ی مهدی حقیقت‌خواه، در مجموعه‌ی تاریخ جهان خود به چاپ رسانده است.

درباره‌ی مجموعه تاریخ جهان

مجموعه‌ی تاریخ جهان نام مجموعه‌ای 87 جلدی از انتشارات ققنوس است که هر جلد آن ترجمه‌ای از مجموعه‌‌ی World History به حساب می‌آید. دان ناردو، مایکل وی. آزکان، جیمز آ. کوریک و بسیاری دیگر از صاحب‌نظران حوزه‌ی تاریخ، نویسندگان هر جلد از این مجموعه هستند. هر جلد از مجموعه‌ی تاریخ جهان یک دوره‌ی مهم تاریخی را از نظر سیاسی، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی با زبانی ساده به خوانندگان می‌شناساند. بعضی از کتاب‌های این مجموعه عبارتند از: «جنگ کره»، «آمریکا و روسیه»، «اسطوره‌های یونان و روم»، «پیدایش مسیحیت»، «جنگ کریمه»، «امپراتوری مغول» و... . مخاطبان اصلی این کتاب‌ها نوجوانانی هستند که می‌خواهند دانش عمومی خود را پایه‌ریزی کنند اما بزرگسالان و علاقه‌مندان و پژوهشگران نیز می‌توانند از مطالب کتاب‌های این مجموعه بهره‌ی بسیار ببرند.

کتاب چین باستان برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی کتاب چین باستان را به علاقه‌مندان به تاریخ جهان پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب چین باستان می‌خوانیم

نخستین امپراتور چین، به منظور پایان دادن به انتقاد دانشوران نسبت به حکومتش، توصیه‌ی لى سى، وزیر اعظمش را پذیرفت که تمام کتاب‌ها (به‌جز برخى که مورد علاقه امپراتور بود) سوزانده شود. این توصیه لى سى از کتاب منابع سنت چینى، به کوشش ویلیام تئودور دوبارى، نقل مى‌شود:

«در زمان‌هاى پیش‌تر، امپراتورى از هم پاشیده و گرفتار آشوب و بى‌نظمى شده بود و کسى نبود که بتواند آن را یکپارچه سازد. در نتیجه اربابان گوناگون زمین‌دار به قدرت رسیدند. همه‌ی آن‌ها در سخنانشان گذشته را مى‌ستودند تا حال را بى‌ارزش نشان دهند و به سخنان توخالى زینت مى‌دادند تا حقیقت را بپوشانند. هر کس مکتب فکرى خویش را گرامى مى‌داشت و آنچه را که از سوى مقامات مقرر شده بود مورد انتقاد قرار مى‌داد. اما در حال حاضر اعلیحضرت صاحب یک امپراتورى متحد و یکپارچه است... و خود را در جایگاه برترى بى‌همانندى قرار داده است. و با این حال این مکتب‌هاى مستقل، دست به دست هم داده، مجموعه قوانین و مقررات را مورد انتقاد قرار مى‌دهند... آن‌ها با بى‌اعتبار کردن فرمانرواى خود، در پى کسب شهرتند؛ با ابراز نظرات مخالف، خود را برتر مى‌نمایانند؛ و با پراکندن افترا عوام ساده‌دل را با خود همراه مى‌سازند. اگر جلو آزادى عمل آن‌ها گرفته نشود، قدرت پادشاه در بالا رو به زوال خواهد رفت و چنددستگى‌هاى تعصب‌آمیز در پایین شکل خواهد گرفت. پس بهتر است جلو این کار گرفته شود.

خدمتگزار شما پیشنهاد مى‌کند که تمام کتاب‌ها در بایگانى‌هاى امپراتورى، به‌جز خاطرات تسه‌ئین، سوزانده شود. به‌جز اعضاى «مجمع دانشوران فاضل»، تمام کسانى که در امپراتورى کتاب قصاید، کتاب تاریخ، و گفتارهاى صد فیلسوف را در اختیار دارند باید آن‌ها را به فرمانداران محلى تحویل دهند تا بدون تمایز سوزانده شوند. کسانى که به خود جرئت دهند درباره کتاب قصاید و کتاب تاریخ با یکدیگر گفتگو کنند باید اعدام شوند و جسدهایشان در بازار به نمایش گذاشته شود!»

فهرست مطالب کتاب

رویدادهای مهم در تاریخ چین باستان
پیشگفتار: نخستین دودمان‌ها
1: دودمان شیا: افسانه یا واقعیت؟
2: دودمان شانگ: برآمدن تمدن چین
3: دودمان جو غربى (نخستین): میان‌پرده صلح‌آمیز
4: جو شرقى (پسین): ستیزه‌جویى و آفرینشگرى
5: دودمان چین: یکپارچگى و سلطه‌گرایى
6: دودمان نخستین هان: برآمدن یک امپراتورى
7: دودمان پسین هان: زوال و سقوط امپراتورى
پسگفتار: پراکندگى، ناسازگارى، و یکپارچگى دوباره
یادداشت‌ها
واژه نامه
براى مطالعه بیش‌تر
منابع
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب چین باستان
نویسنده
مترجممهدی حقیقت خواه
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات160
زبانفارسی
شابک978-964-311-345-2
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب چین باستان

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب چین باستان

برای دریافت کتاب چین باستان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.