معرفی و دانلود کتاب روانشناسی اعتیاد بر اساس رویکرد CBT

عکس جلد کتاب روانشناسی اعتیاد بر اساس رویکرد CBT
قیمت:
۱۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب روانشناسی اعتیاد بر اساس رویکرد CBT و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب روانشناسی اعتیاد بر اساس رویکرد CBT و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب روانشناسی اعتیاد بر اساس رویکرد CBT

کتاب روانشناسی اعتیاد بر اساس رویکرد CBT نوشته‌ی زهره رجب زاده دزفولی، به یکی از پرتکرارترین و چالش‌برانگیزترین مشکلات جوامع می‌پردازد: اعتیاد. در دنیای امروز، با در نظر گرفتن ماشینی و خودکار شدن امور، شاهد کمرنگ شدن روابط و فقدان حمایت‌های عاطفی هستیم که شاید یکی از اصلی‌ترین دلایل روی آوردن افراد به اعتیاد باشد. در این کتاب به معرفی و بررسی انواع مواد مخدر پرداخته شده و نویسنده تنها راهکار اساسی برای درمان این بیماری را اقدام مؤثر از جانب خود فرد، خانواده و جامعه به‌صورت هم‌زمان می‌داند.

درباره‌ی کتاب روان‌شناسی اعتیاد بر اساس رویکرد CBT

شاید خیلی از افراد به معتادان همچون افرادی مجرم یا گناه‌کار نگاه کنند اما حقیقت این است که اعتیاد جرم نیست و فرد معتاد هم تنها یک بیمار است که در دام افتاده و احتیاج به حمایتی همه‌جانبه دارد تا از این بیماری نجات پیدا کند و به زندگی عادی خود، همچون دیگر افراد جامعه ادامه دهد. در کتاب روان‌شناسی اعتیاد بر اساس رویکرد CBT می‌خوانیم که اکثر بیماران اعتیاد، قربانی فشارها، استرس‌ها و مشکلات سیستم خانواده و جامعه‌ای هستند که به آن تعلق دارند. شاید کمی بی‌رحمانه باشد اگر آن‌ها را قضاوت کنیم و بگوییم از اراده‌ی ضعیفی برخوردار هستند؛ چراکه تاب و توان هر فرد با دیگری متفاوت است و گذشته از این، هر یک از ما در فرهنگی متفاوتی رشد می‌کنیم و بزرگ می‌شویم.

معرفی و دانلود کتاب روانشناسی اعتیاد بر اساس رویکرد CBT

با مشاهده‌ی افزایش تعداد معتادان در یک جامعه، نه‌تنها باید به‌فکر راهی برای نجات آنان بود بلکه باید به سبب‌شناسی و بررسی دلایل روی آوردن افراد آن جامعه به اعتیاد نیز پرداخت. در کتاب روان‌شناسی اعتیاد بر اساس رویکرد CBT می‌خوانیم که برای مثال قوانین حقوقی، مقررات اجتماعی و نوع آموزش‌وپرورش در یک جامعه از عوامل بسیار مهمی هستند که بر شکل‌گیری شخصیت اکثریت افراد آن اثرگذارند. اگر نظام آموزشی فرسوده و قدیمی شده و پاسخگوی نیازهای مردم در دنیای مدرن امروز نیست، لازم است مسئولان مربوطه با مطالعه و پیگیری به فکر ایجاد تغییرات اساسی باشند. اگر قوانین حقوقی و مقررات قدرت بازدارندگی تخلفات و جرائم را ندارند، باید در آن‌ها تجدیدنظر کرد و الخ.

زهره رجب‌زاده دزفولی در کتاب روان‌شناسی اعتیاد بر اساس رویکرد CBT راهکارهای فرهنگی و کمک خانواده‌ها را به‌عنوان راه‌حلی مناسب برای برطرف کردن این مشکل اجتماعی معرفی می‌کند؛ برپایی کارگاه‌های آموزشی، گسترش مراکز مشاوره و مددرکاری، افزایش تعاملات سازنده بین خانواده‌ها و مسئولین مدارس و افزایش حمایت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه از آن دست هستند. این‌ها همه در پیش‌گیری و جلوگیری از روی آوردن جوانان به اعتیاد مؤثر هستند اما برای درمان آن باید چه چاره‌ای اندیشید؟ با توجه به این‌که این بیماری ماهیتی عودپذیر و مزمن دارد، فرایند درمان باید قوی و به‌صورتی باشد که از بازگشت مجدد آن جلوگیری کند و پیشبرد چنین استراتژی و سیاستی همکاری همدلانه‌ی تمامی مسئولین و نهادهای مربوطه را می‌طلبد. آموزش مهارت‌های مقابله با استرس و فشارهای روانی از سنین پایین در مدارس، ارتقاء سطح آگاهی افراد و خانواده‌ها از طریق رسانه‌های موجود همگانی و تخصیص بودجه‌های قابل‌توجه در این حوزه از مواردی‌ست که قابل‌اجرا و قطعاً تأثیرگذار هستند.

کتاب روان‌شناسی اعتیاد بر اساس رویکرد CBT در چهار فصل به رشته‌ی تحریر درآمده که در ادامه به تشریح آن‌ها خواهیم پرداخت. اولین فصل کتاب به معرفی و بررسی انواع مواد مخدر، اعم از توهم‌زا، سستی‌زا، توان‌افزا و ... اختصاص دارد. زهره رجب‌زاده دزفولی در فصل دوم به فیزیولوژی اعتیاد و درمان آن به‌روش CBT پرداخته است. در این فصل همچنین راهکارهایی برای رد کردن پیشنهادِ مصرف مواد ارائه شده است. فصل سوم پیرامون سبب‌شناسی اعتیاد و دلایل گرایش افراد به این بلای خانمان‌سوز است. و بالاخره نویسنده در فصل پایانی کتاب پیش رو به پیشگیری از لغزش مجدد افراد پرداخته است. قطعاً مطالعه‌ی یک کتاب برای درمان فردی معتاد کافی نیست و رهایی از این دام همت بالایی می‌طلبد اما زهره رجب‌زاده دزفولی، راهنمایی ارزشمند را در اختیار مخاطبان قرار داده که با استفاده از آن می‌توان در راه آگاهی‌بخشی خانواده‌ها و جامعه قدم محکمی برداشت.

کتاب روان‌شناسی اعتیاد بر اساس رویکرد CBT را انتشارات پژوهندگان راه دانش منتشر و روانه‌ی بازار کتاب کرده است.

کتاب روان‌شناسی اعتیاد بر اساس رویکرد CBT برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی این کتاب به کلیه‌ی کارشناسان و داوطلبین حوزه‌ی مبارزه با اعتیاد پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب روانشناسی اعتیاد بر اساس رویکرد CBT می‌خوانیم

نقش‌گذاری روانی

نقش‌گذاری روانی در درمان اعتیاد می‌تواند باعث برقراری روابط مثبت با دیگران، خودمختاری، پذیرش خود و داشتن زندگی هدفمند را در افراد افزایش دهد و موجب کاهش باورهای غیرمنطقی همچون بی‌مسئولیتی هیجانی، اجتناب از برخورد با مشکلات، درماندگی در برابر تغییر و توقع تأیید از طرف دیگران می‌شود. نقش‌گذاری روانی یک روش با رویکرد درمانی است که از روش‌های نمایشی و عملی، برای ایجاد تغییرات سازنده در زندگی شرکت‌کنندگان در نقش‌گذاری روانی استفاده می‌کند. با شبیه‌سازی دقیق موقعیت‌های زندگی در یک محیط درمانی سازماندهی‌شده، درمان جو می‌تواند صحنه‌هایی از رویدادهای آزاردهنده‌ی زندگی خود را دوباره خلق و اجرا کند؛ در نتیجه آگاهی و بینش وی از رویدادها ارتقاء یابد و فرصتی برای تمرین مهارت‌های جدید زندگی کسب کند. در نقش‌گذاری روانی، درمان جو (یا قهرمان داستان بر روی موقعیتی خاص که قرار است اجرا شود، تمرکز می‌کند. سایر اعضای گروه به عنوان دستیاران یا افراد کمکی ایفای نقش می‌کنند، درحالی‌که با پذیرفتن نقش‌های افراد مهم در صحنه از کار قهرمان داستان حمایت می‌کنند. چون متخصص درمانگر به خلق مجدد صحنه‌هایی کمک می‌کند که شاید در زندگی واقعی خلق آن صحنه‌ها امکان‌پذیر نباشد، در آن صورت نقش‌گذاری روانی به فرصتی برای تمرین رفتارهای جدید و مناسب‌تر و فرصتی برای ارزیابی تأثیر آن‌ها در محیط و جو حمایتی گروه، تبدیل می‌شود. بنابراین اغلب نقش‌گذاری روانی از قدرتی بیش از درمان‌های کلامی مرسوم برخوردار است.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
فصل اول
مقدمه
انواع مواد مخدر
مواد سستی‌زا
عوارض مصرف مواد سستی‌زا
مواد توهم‌زا
مواد توان‌افزا
آثار عمومی مصرف کراک
تاریخچه‌ی شیشه
عوارض مصرف مت آمفتامین یا افدرون (شیشه‌ی ایرانی)
تأثیر شیشه بر مغز
دلایل گسترش مصرف شیشه
فصل دوم
فیزیولوژی اعتیاد
شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی
نقش‌گذاری روانی
آموزش تاب‌آوری
درمان اعتیاد به روش CBT
برخورد با لغزش
رد کردن مصرف مواد
فصل سوم
سبب‌شناسی اعتیاد
چه عواملی باعث گرایش فرد به مواد مخدر می شود؟
نشانه‌های اعتیاد در نوجوانان
رایج‌ترین مواد مخدر در میان نوجوانان
راه‌های پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان
باورهای غیرمنطقی در اعتیاد
فصل چهارم
پیشگیری از عود
مفهوم لغزش و عود
درمان افسردگی پس از بهبودی
نقش اعتیاد در ابتلا به بیماری افسردگی
درمان افسردگی اعتیاد با روش شناختی- رفتاری (CBT)
نقش موسیقی در درمان اعتیاد
تأثیر حیوانات خانگی در بهبود بیماری اعتیاد
سلامت جسم بعد از ترک اعتیاد
نکاتی پیرامون فرآیند درمان
یادگار
منابع و مآخذ
فارسی
انگلیسی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب روانشناسی اعتیاد بر اساس رویکرد CBT
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات پژوهندگان راه دانش
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات138
زبانفارسی
شابک978-600-345-634-1
موضوع کتابکتاب‌های سلامتی و بهداشت، کتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب روانشناسی اعتیاد بر اساس رویکرد CBT

برای دریافت کتاب روانشناسی اعتیاد بر اساس رویکرد CBT و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.