معرفی و دانلود کتاب نظام‌ نامه‌ی سامورایی: ترجمه‌ی مدرن کتاب بوشیدو برای تازه‌کاران

عکس جلد کتاب نظام‌ نامه‌ی سامورایی: ترجمه‌ی مدرن کتاب بوشیدو برای تازه‌کاران
قیمت:
۳۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب نظام‌ نامه‌ی سامورایی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب نظام‌ نامه‌ی سامورایی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب نظام‌ نامه‌ی سامورایی: ترجمه‌ی مدرن کتاب بوشیدو برای تازه‌کاران

سامورایی‌ها، سربازانی وفادار و جان‌به‌کف؛ کسانی که در راه وفاداری حاضرند همه‌چیز خود را فدا کنند! کتاب نظام‌ نامه‌ی سامورایی نوشته‌ی یوزان دایدوجی، اثری است که مرام‌نامه‌ی سامورایی‌ها به‌شمار می‌رود. این کتاب، هسته‌ی اصلی فرهنگ ژاپن را تشکیل داده و تأثیر آن تا امروز نیز در زندگی مردم ژاپن باقی است.

درباره‌ی کتاب نظام‌ نامه‌ی سامورایی

پس از پدید آمدن قانون خدمت سربازی در ژاپن، گروهی از افراد پرورش یافتند که وظیفه‌ی حفظ امنیت مناطق مختلف را برعهده داشتند. دو قرن بعد از این اتفاق، گروهی از متمولین ژاپنی که عمدتاً از خاندان‌های کشاورزی بودند، گروهی از سربازها را به صورت اختصاصی برای خدمت به خود پرورش دادند و به کار گرفتند. این گروه از سربازان، همان کسانی هستند که به آن‌ها سامورایی گفته می‌شود.

سامورایی‌ها بیش از هرچیز، به‌واسطه‌ی قانون‌ها و مرام خود به شهرت رسیده‌اند. آن‌ها قوانین خاص و مشخصی برای خود دارند که به هیچ عنوان نباید از آن‌ها تخطی کرد؛ به طور مثال، ارزش‌هایی چون وفاداری، حق‌شناسی، عدالت، رشادت، صداقت، ادب، شرافت و دلاوری از مهم‌ترین اصول سامورایی‌ها به‌شمار می‌رود.

مرام‌نامه‌ی سامورایی‌ها در کتاب‌هایی به نام بوشیدو جمع‌آوری شد تا به عنوان منبعی جامع و مرجع در اختیار آن‌ها قرار بگیرد. یکی از این مرام‌نامه‌ها، کتاب نظام‌نامه‌ی سامورایی (Code of the samurai: a modern translation of the Bushidō shoshinshū) اثر یوزان دایدوجی (Daidōji Yūzan) است. این اثر ارزشمند، نه‌تنها بخش اصلی فرهنگ ژاپن را تشکیل داد و بر حوزه‌های اقتصاد، سیاست و اجتماع ژاپن تأثیر گذاشت،‌ بلکه امروز نیز در زندگی روزمره‌ی مردم ژاپن می‌توان آثار آن را به‌عینه مشاهده کرد.

بوشیدو در فرهنگ سامورایی، مانند آیین جوانمردی در فرهنگ شوالیه‌گری اروپا است. این‌گونه نظام‌نامه‌ها در ژاپن، با توجه به اصول و مبانی سه دین بودیسم، کنفوسیانیسم و شینتوئیسم و تلفیقی از آن‌ها به وجود آمدند و از هرکدام نیز چیزی اخذ کردند؛ به‌ طور مثال، سرچشمه‌ی وفاداری در این آیین به شینتوئیسم برمی‌گردد. همچنین مفاهیمی چون مطیع بودن و خویشتن‌داری، به‌ترتیب از کنفوسیانیزم و بودیسم اخذ شده‌اند.

یکی از مفاهیم کلیدی در آیین و مرام سامورایی‌ها، «آبرومندی» است. آن‌ها باید تلاش کنند همیشه چون فردی باآبرو زندگی کنند، بجنگند و حتی بمیرند. این فرهنگ تا جایی برای آن‌ها ارزشمند است که یک سامورایی در صورت شکست، باید دست به خودکشی شرافتمندانه یا هاراکیری بزند.

کتاب نظام‌نامه‌ی سامورایی اثر یوزان دایدوجی، یکی از منابع دست اول و پراهمیتی است که هرکس قصد آشنایی با این گروه از افراد را دارد، باید بدون تردید آن را مطالعه کند. با خواندن این کتاب با زندگی سامورایی‌ها بیشتر آشنا خواهید شد و آثار باقی‌مانده‌ی این نوع از فرهنگ را در زندگی ژاپنیان امروز نیز تشخیص خواهید داد.

نکوداشت‌های کتاب نظام‌ نامه‌ی سامورایی

  • این کتاب برای هنرآموزان رزمی کلاسیک و مدرن مفید است و اثری ارزشمند برای خریدن به‌شمار می‌آید. (Meik Skoss, Koryu.com)
  • کتابی فوق‌العاده برای هرکس بخواهد به رازی که پشت یک جنگجوی واقعی است پی ببرد. (Bohdi Sanders, author of Warrior Wisdom)

کتاب نظام‌ نامه‌ی سامورایی مناسب چه کسانی است؟

این کتاب برای تمام علاقه‌مندان به فرهنگ ژاپن، به‌خصوص مرام و راه‌ورسم سامورایی‌ها مفید خواهد بود.

در بخشی از کتاب نظام‌ نامه‌ی سامورایی می‌خوانیم

سامورایی‌هایی که در استخدام دولت می‌باشند می‌بایست بر اساس رتبه و جایگاهشان از سلاح‌ها و تجهیزات نظامی مناسب استفاده کنند. این اقلام شامل نشان‌های شخصی، کلاه‌خود تاج‌دار، نیزه‌ها، ساق‌های مزین به نشان و... می‌باشند که در نظام‌نامه‌ی جنگی و همچنین توسط کارفرمایتان به شما ابلاغ می‌شوند. چنین نشان‌هایی که باعث شناخت شما می‌باشند، باید برای تمامی اعضای یک خاندان و به تعداد آن‌ها فراهم شده باشد.

اگر تجهیزات خود را از قبل آماده نکرده باشید و در شرایط اضطراری بخواهید ناگهان این موارد را تهیه کنید، اهمال شما در انجام کار هویدا شده و حتی فکرش را هم نمی‌توانید بکنید که مردم با چه دیدی به شما نگاه خواهند کرد. در برخی نظام‌نامه‌های باستانی که مطالبشان مربوط به خانه‌های سامورایی‌ها است، آورده‌اند که جنگجویانی که در میدان نبرد به دلیل نداشتن نشان خانوادگی روی لباس یا نداشتن بیرق اشتباهاً توسط نیروهای خودی کشته شده‌اند خونشان پایمال شده است و برای هیچ مرده‌اند. به همین دلیل هیچ جایی برای کوتاهی در این مورد وجود ندارد.

برای مثال فرض کنید با این تفکر که قرار نیست مشکلی پیش بیاید و احتیاج به کشتن کسی نمی‌شود دستور بدهید تا تیغه‌ی شمشیرهای خدمتکارانتان را از چوب یا بامبو بسازند. یا فرض کنید انسان‌های بی‌فکری در خدمت شما هستند که لنگ مخصوص پوشاندن عورت را نمی‌پوشند چون فکر می‌کنند که اهمیتی ندارد و شما در مقابل این رفتارشان سکوت می‌کنید. چنین مسامحه‌هایی غیر قابل بخشش هستند.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
فصل اول
پیشگفتار
تعلیم و تربیت
وظایف خانوادگی
اصول سامورایی‌ها
فراموش نکردن رزم
راهبان سامورایی
درست و نادرست
دلیر
تواضع و احترام
سوارکاری
اصول نظامی و اصول رزم
فصل دوم
اداره کردن خانه
خویشاوندان
صرفه‌جویی
بنا کردن خانه
تجهیزات نظامی
مجهز کردن زیردست‌ها
سامورایی‌ها
فروتنی
انتخاب دوست
روابط دوستانه
قطع روابط
شهرت
گزافه‌گویی و انتقاد
سفر
بر حذر بودن از غیبت
قیمومیت
رویارویی با مرگ
فصل سوم
خدمت
بندگی
خدمت نظامی
بصیرت
طرز بیان
پیشینه‌ی خانوادگی
اسکورت
مقامات عالی‌رتبه
قرض گرفتن قدرت و ربودن قدرت
اخاذی
فرمانده‌های نگهبانی و ارشدها
تنبلی
طرز برخورد در شرایط اضطراری
ابراز خویشتن
مرگ وفادارانه
تهذیب فرهنگی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب نظام‌ نامه‌ی سامورایی: ترجمه‌ی مدرن کتاب بوشیدو برای تازه‌کاران
نویسنده
مترجمکریم کعبی مفرد، مریم جادری
ناشر چاپیانتشارات پژوهندگان راه دانش
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات82
زبانفارسی
شابک978-600-345-519-1
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ جهان، کتاب‌های ورزشی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب نظام‌ نامه‌ی سامورایی

شهریار ناصح
۱۴۰۲/۱۱/۲۰
کتاب جالبی برای درک فرهنگ سامورایی‌ها و حتی میشه گفت بخش مهمی از فرهنگ ژاپن برای افرادی مثل من که علاقمند به فرهنگ ژاپن هستند خواندن این اثر از ۲ جنبه ارزشمند است: ۱. آشنایی بیشتر با فرهنگ ژاپن و این که چه ویژگی‌های اخلاقی و فرهنگی باعث شده که این تمدن تا این حد منحصر به فرد باشد. ۲. نگاه واقع تری بینانه به این فرهنگ داشته باشیم و مشکلاتش را هم در کنار ارزش هایش ببینیم
مثلاً همین به شدت تغییر گریز بودن این فرهنگ که آن‌ها را حدود ۲۰۰ سال به انزوا می‌کشاند و همین بیش از حد برای حرف مردم ارزش قائل شدن که امروز ما می‌دانیم تا چه حد می‌تواند برای سلامت روان مضر باشد. در هر صورت امیدوارم دوستداران آن فرهنگ از خواندن این کتاب لذت ببرند و به نظر من اگر نام مقام ارباب را عوض کنیم و وطن بگذاریم این کتاب می‌تواند یک آینه تمام نمای وطن پرستی باشد که امیدوارم روزی تمامی افرادی که تصمیمات شأن یک ملت را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد این کتاب را بخوانند
مهتاب جبارزاده
۱۴۰۳/۱/۱۱
با خواندن این کتاب دلیل پیشرفت ژاپن و مردمانش رو راحت تر درک می‌کنیم و هسته اصلی تمام فعالیت‌ها برمبنای اخلاق و درستکاری است که حتی در جزئی‌ترین و به ظاهر کم اهمیت‌ترین رفتارهای شخصی و اجتماعی افراد رسوخ کرده و مثل دایره‌المعارف جامع و خلاصه و کامل به تمام ابعاد زندگی یک سامورایی اشاره کرده و راحت امروزه متوجه این مسئله میشویم که این حجم از با اخلاق بودن و باسواد بودن مردم ژاپن ریشه در اجداد آن‌ها و تلاش بی وقفه آن‌ها برای ریشه سازی کردن درستگاری و اخلاق مداری بوده طوری که در هر بخش وجدان و آینده افراد را برای آن‌ها به تصویر می‌کشیده. ولی این کتاب هم مانند خیلی دیگر از کتاب‌ها درباره گذشته‌های دور توجه کمتری به حقوق برابر انسانی و اجتماعی افراد شده که البته قابل ذکر است که به نسبت خیلی دیگر از نقاط دنیا این حقوق مخصوصا درباره زن‌ها بیشتر رعایت شده.
فرامرز جکسون
۱۴۰۲/۸/۸
من این کتاب رو به خاطر نظام و عقاید سامورایی‌ها خریدم و واقعا می‌تونه برای شناختشون مناسب باشه، پیشنهاد میکنم
فردوس ذوالفقاری
۱۴۰۱/۸/۱۲
من کتاب‌های با این مضمون رو دوست دارم. و به نظرم حاوی نکات آموزنده‌ای هست که میشه در زندگی به کار برد.
رضا ارشدی
۱۴۰۲/۱۰/۱۱
کتاب بدی نبود ولی انتظار کتاب بهتری داشتم. فکر میکردم کاملتر باشه. نمیدونم با این مضمون کتاب کاملتری هست یا نه؟
محمد رستمیان
۱۴۰۲/۱۰/۷
زندگی نامه کامل از عصر سامورایی‌ها برای افرادی که علاقه به تاریخ سامورایی‌ها دارن.
مسعود شبانیان
۱۴۰۲/۹/۱۴
یعنی میشه با همین کتاب کلی اصول مدیریت و شبکه سازی انسانی یاد گرفت
Mojir Fallah
۱۴۰۲/۳/۱
راجه به سنت‌های کشور ژاپن و سامورایی هاست با متن شیوایی روایت می‌کند.
حسین فرخ امین
۱۴۰۱/۱۲/۲۳
فرهنگ غنی و زیبا
کاش تجربه این چنین زندگی را داشتم و شاید هم داشته ام
کیارش اسرافیلی
۱۴۰۲/۱۲/۵
خوب بود. بیش تر با رجوع به تاریخ ژاپنی‌ها مارو به شخصی بهتر، نصیحت میکنه.
امید رحیمی
۱۴۰۲/۳/۶
برای عاشقان فرهنگ ژاپن خواندن این کتاب عالیست
آرش مرادی
۱۴۰۳/۱/۸
بسیار عالی بود‌ای کاش کتاب صوتی آن نیز موجود بود
Amir H
۱۴۰۱/۱۰/۲۱
کتاب بدی نیست اما انتظارات رو برآورده نمیکنه
مشاهده همه نظرات 13

راهنمای مطالعه کتاب نظام‌ نامه‌ی سامورایی

برای دریافت کتاب نظام‌ نامه‌ی سامورایی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.