معرفی و دانلود کتاب سه روز به آخر دریا: سفرنامه شاهزاده خانم قاجاری

عکس جلد کتاب سه روز به آخر دریا: سفرنامه شاهزاده خانم قاجاری
قیمت:
23800 تومان - 2.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب سه روز به آخر دریا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب سه روز به آخر دریا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب سه روز به آخر دریا: سفرنامه شاهزاده خانم قاجاری

در کتاب سه روز به آخر دریا با سفرنامه‌ی خواندنی و دلنشین یکی از زنان بانفوذ دربار قاجار همراه می‌شویم. اثر حاضر حاصل تلاش نازیلا ناظمی بر نسخه‌ی خطی این سفرنامه است. کتاب نام‌برده یکی از عناوین مجموعه‌ کتاب‌های «سفرنامه‌های قدیمی زنان» محسوب می‌شود.

درباره کتاب سه روز به آخر دریا

نازیلا ناظمی به تصحیح و تنظیم یکی از اولین سفرنامه‌های زنان قاجاری با عنوان «روزنامه‌ی سفر مکه» پرداخته است. از آنجایی که نام روزنامه‌ی سفر مکه در میان سفرنامه‌ها عنوانی پرتکرار است، تصمیم می‌گیرند این اثر را با نام سه روز به آخر دریا منتشر کنند. ما از نام نویسنده‌ی سفرنامه‌ی سه روز به آخر دریا هیچ نمی‌دانیم. علتش هم این است که در سرتاسر سفرنامه هیچ‌گاه با اسم اصلی‌اش خطاب نمی‌شود. همه‌ی چیزی که از آن آگاهیم، اصل‌ونسبش است: نوه‌ی فتحعلی خان قاجار و دختر شاهزاده مبارک‌میرزا...

این شاهزاده‌خانم قاجاری پانزده‌ساله که بود، آوازه‌ی هنر و زیبایی و سوادش به گوش ناصرالدین شاه رسید. اما به قول خودش «بغض بزرگان» مانع شد و ازدواجشان سر نگرفت. چندی بعد به دستور شاه به عقد عمادالملک، حاکم طبس در آمد. او در 4 خرداد 1265 طبس را ترک گفت و راهی زیارت خانه‌ی خدا شد. کتاب سه روز به آخر دریا شرحی جذاب از سفر او به عتبات و مکه‌ است.

آنچه که به جذابیت این سفرنامه اضافه کرده، توصیفات دقیق، شرح اتفاقات روزمره و ریزه‌کاری‌های سفر است. ویژگی‌ای که نظیر آن را در بسیاری از سفرنامه‌‌های زنان مشاهده می‌کنیم. همچنین در حاشیه‌ی این سفرنامه شرح دقیقی از شهرهای نام‌برده آمده که دو چندان به ارزش آن اضافه می‌کند.

با مطالعه‌ی این سفرنامه با وجوه تاریخی و وضعیت فرهنگی و اجتماعی دوران قاجار آشنا می‌شویم. بنابراین افرادی که می‌خواهند از تاریخ قاجار بیشتر بدانند و همچنین به ژانر سفرنامه‌نویسی نیز علاقه‌مند هستند، کتاب سه روز به آخر دریا را مفید خواهند یافت.

کتاب سه روز به آخر دریا مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به ژانر سفرنامه از کتاب سه روز به آخر دریا لذت خواهند برد.

با نازیلا ناظمی بیشتر آشنا شویم

نازیلا ناظمی در زمینه‌ی تاریخ معاصر و زبان‌های باستانی تحصیلات خود را به پایان رسانده است. او به مدت پنج سال در مؤسسه‌ی مطالعات تاریخ معاصر ایران به فعالیت مشغول بود. همچنین با نشریات معتبری همکاری کرده که از میان آن‌ها می‌توان روزنامه‌ی جام جم و نشریات رشد کودکان و رشد جوان را نام برد. از دیگر آثار او می‌توان به کتاب نجوم ایرانی اشاره کرد.

در بخشی از کتاب سه روز به آخر دریا می‌خوانیم

فردا روز چهارشنبه به کوتک می‌رسیم که ولایت خان‌بابای علی امیر است. نهار خوردم، آقا نشست پای سماور. من قدری خوابیدم، حالا که بیدار شدم می‌بینم امیر افندی با امیر بازی می‌کند. می‌گوید «بیا تو را ببرم به ولایت خودم مهمان خان‌بابا باش. خانم‌ها را هم بیاور مهمان خانم‌های ما باشند. اسب‌های خوب داریم، سوار شو که من دو ساعت دیگر پیش تو نیستم.» دم به دم می‌آید بیرون با دوربین نگاه می‌کند ببیند کی به ولایتش می‌رسد. لباس سیاه پوشید. گویا به حرمت نزدیک است این لباس.

دو ساعت به غروب ولایتش پیدا شد. چه جای آباد خوبی است. خیلی باصفا و باوسعت. چند نفر از عظمای ولایتش، پسرهایش، نوکرهای بزرگش میان طراده نشسته آمده‌اند به استقبال. توی کشتی چند نفر غلام‌های سیاه بسیار خوش‌لباس مقبول هم دارد. با پسرها آمده‌اند در نهایت احترام، افندی را برداشته بردند به خشکی. در کنار خشکی اکثر اهل شهر حاضر سلام شده‌اند. همه پیش آمده سلام دادند ما هم ایستاده میان کشتی تماشا می‌کنیم. یک زنی است از عظمای اهل اصفهان است، خیلی بامزه صحبت می‌کند. به من می‌گوید «الان نمازهامان قضا می‌شود، گرفتار تماشا شده‌ایم. ما چه جور حاجی هستیم.»

امشب لنگر انداختیم به طور هر شب. آدم‌ها رفتند نان و مرغ آوردند، دو بارکش بزرگ و سه طرادۀ کوچک به کشتی ما بسته است که همه را همین آتشخانۀ کشتی ما می‌کشد، با وجودی که به قدر پانصد خروار بار و آدم دارد. این آدم‌ها تمام اهل کوتک بودند، با آقاشان رفتند ولایت‌شان. کشتی خالی شد. ما نرفتیم، جایمان خوب شد.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
همراهان شاهزاده خانم
نسب این بنده و اذن حضرت والا
فصل اول: بی تماشا نبود
فصل دوم: قطعه‌ای از جهنم
فصل سوم: عمارت روی ناف حوا است
فصل چهارم: نه صدای شتری و نه تعال عربی
حاشیه ابوالقاسم عمادالممالک بر سفرنامه‌ی شاهزاده خانم
اصطلاحات و کلمات دشوار
فهرست اشخاص

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب سه روز به آخر دریا: سفرنامه شاهزاده خانم قاجاری
نویسنده
ناشر چاپینشر اطراف
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات150
زبانفارسی
شابک978-622-6194-11-2
موضوع کتابکتاب‌های سفرنامه
قیمت نسخه الکترونیک
23800 ت - 2.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب سه روز به آخر دریا

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب سه روز به آخر دریا

برای دریافت کتاب سه روز به آخر دریا و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.