معرفی و دانلود کتاب صوتی سه روز به آخر دریا: سفرنامه شاهزاده خانم قاجاری

عکس جلد کتاب صوتی سه روز به آخر دریا: سفرنامه شاهزاده خانم قاجاری
قیمت:
25000 تومان - 2.99€
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی سه روز به آخر دریا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی سه روز به آخر دریا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی سه روز به آخر دریا: سفرنامه شاهزاده خانم قاجاری

کتاب صوتی سه روز به آخر دریا سفرنامه‌ای به قلم شاهزاده خانم قاجاری، یکی از بانوان پرنفوذ دوران قاجار است که روایتی تاثیرگذار، پرجزئیات و زنده از سفر خود به مکه و عتبات عالیات ارائه داده و نازیلا ناظمی این متن قدیمی را ویرایش و تنظیم کرده است. این کتاب جلد دوم از مجموعه سفرنامه‌های قدیمی زنان به شمار می‌رود.

درباره کتاب صوتی سه روز به آخر دریا:

سفرنامه را از جنبه‌هایی می‌توان خاص‌ترین گونه‌ی ادبی به حساب آورد؛ این ژانر از گذشته‌های بسیار دور، همیشه برای مردمانِ متعلق به فرهنگ‌های مختلف جذاب بوده و هیچ‌گاه رنگ کهنگی به خود نگرفته است؛ حتی این روزها، در عصر غلبه رسانه‌های دیجیتال بر جهان فرهنگ و ادب، باز هم نمی‌توان از مرگ سفرنامه‌نویسی سخن گفت. به هرحال این گونه‌ی ادبی هنوز به دست افراد گوناگونی نوشته می‌شود و خوانندگانی نیز دارد.

جذابیت‌های ژانر سفرنامه تا حد زیادی نشأت‌گرفته از ماهیت سیال آن است؛ ماهیتی که برای نویسنده چهارچوبی در نظر نمی‌گیرد و به او این امکان را می‌دهد که در کار نگارش، «خود» باشد. به همین خاطر عامی‌ترین افراد نیز می‌توانند هنگام بازدید از مکان‌هایی که تا به حال ندیده‌اند، قلم به دست گرفته و ادراک و مشاهدات خویش را بنویسند. در واقع نیز می‌توان گفت بخش عمده‌ای از سفرنامه‌های خوب و جالب به دست مردم معمولی و نه صرفا ادبیان و روشنفکران نگاشته شده‌‌اند.

کتاب سه روز به آخر دنیا نیز یکی از جذاب‌ترین سفرنامه‌های ایرانی‌ست که به قلم بانویی قجری نوشته شده و سفر خود به شهر مکه و عتبات را شرح داده است. شاهزاده خانم قاجاری که نام اصلی او را نمی‌دانیم، یکی از زنان پرنفوذ درباری‌ست که سواد خواندن و نوشتن دارد و با شعر و ادبیات و هنر نیز بیگانه نیست. او از سمت مادری نوه‌ی نادرشاه افشار است و از سمت پدری نوه‌ی فتحعلی شاه قاجار محسوب می‌شود.

این بانوی پرنفوذ از کسانی بوده که در پانزده سالگی مورد توجه ناصرالدین شاه قرار می‌گیرد اما به قول خود شاهزاده خانم، «بغض بزرگان مانع گردیده» که این نامزدی سه ساله به سرانجام برسد. به هرحال دست تقدیر او را راهی طبس می‌کند و به عقد عمادالملک، پادشاه پنجاه و چند ساله‌ی ثروتمند این سرزمین درمی‌آید.

پس از چندین سال به خاطر مرگ دو برادرش و سختی‌هایی که از سوی زنان دربار حاکم طبس متحمل می‌شود، تصمیم می‌گیرد به عربستان و عراق سفر کند و به مکان‌های زیارتی برود. کتاب سه روز به آخر دریا حاصل نگاه زنانه و ریزبین شاهزاده خانم قاجاری است که روایتی ناب، گیرا و دلنشین از سفر خود ارائه داده و وضعیت فرهنگی، اجتماعی و وجوه تاریخی آن دوران را نیز توصیف کرده است.

در انتها باید گفت کتاب حاضر ثمره پژوهشی‌ست که برای اولین بار بر روی نسخه خطی این سفرنامه صورت گرفته است.

کتاب صوتی سه روز به آخر دریا برای چه کسانی مناسب است؟

اگر شرایط فرهنگی و اجتماعی دوران قاجار به خصوص وضعیت زنان قجری برایتان جذابیت دارد و از سبک سفرنامه‌نویسی نیز لذت می‌برید، این کتاب صوتی انتخابی شایسته و شنیدنی‌ست.

در بخشی از کتاب صوتی سه روز به آخر دریا می‌شنویم:

باری حرکت کردیم. از آنجا تا مکه گویا دوازده فرسخ سبک است. فردا منزل جده است. شهر جده خیلی به مکه شبیه است، به جز اینکه او کنار دریاست. مکه آب دیده نمی‌شود. تمام اسباب به مکه از دریا درآوردیم، شستیم؛ حتی کیسه‌های دوا.

شهر پرنعمت آباد است. می‌گویند حضرت حوا آنجا دفن است. اگرچه من از کسالت، زیارت حوا نرفتم ولی از دور می‌دیدم جایی کنار دریا، گنبد و بارگاه و امارتی دارد. می‌گویند این روی ناف حوا واقع شده، به قدر یک میدان فاصله هم، امارت کمی دارد. می‌گویند این سر حواست، از کمر تا پا هم میان دریاست. والعهده على الراوی.

عصر پنجم ذی‌الحجه از جده به صدهزار زحمت، حاج را حرکت داده، به توفیق خدا رو به این مقصد عظمی نهادیم.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
21 دقیقه
پیشگفتار
1 دقیقه
پشت جلد کتاب
7 دقیقه
نسب این بنده و اذن حضرت والا
48 دقیقه
فصل اول: بی‌تماشا نبود
52 دقیقه
فصل دوم: قطعه‌ای از جهنم - بخش یک
12 دقیقه
فصل دوم: قطعه‌ای از جهنم - بخش دو
31 دقیقه
فصل سوم: امارت روی ناف حواست
58 دقیقه
فصل چهارم: نه صدای شتری و نه تعال عربی
56 دقیقه
حاشیه ابوالقاسم عمادالممالک بر سفرنامه شاهزاده خانم

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی سه روز به آخر دریا: سفرنامه شاهزاده خانم قاجاری
نویسنده
راویافسانه غلافگر، داریوش شمس
ناشر چاپینشر اطراف
ناشر صوتی شرکت توسعه محتوای لحن دیگر
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابMP3
مدت۴ ساعت و ۴۶ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی شعر، ادبیات و زندگینامه، کتاب‌های سفرنامه
قیمت نسخه صوتی
25000 ت - 2.99 یورو
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی سه روز به آخر دریا

ترانه کمالی
۱۴۰۲/۸/۳
کتاب، سفرنامه‌ی یکی از خانم‌های خاندان قاجار از طبس به مکه است که حدود یک قرن پیش اتفاق افتاده. یکی از مشخصه‌های بارز این نثر و شبیه آن (کتاب اول و سوم از همین نشر) اغراق و بزرگ نمایی در هر چیزی است! زبان نوشتار بسیار جالب و شیرین است بخصوص اگر به متون تاریخی علاقمند باشید بیشتر لذت بخش خواهد بود. پیشنهاد میکنم دو سفرنامه‌ی دیگر را هم که از دو خانم دیگر این دوره است، در کتاب‌های اول ( «چادر کردیم، رفتیم تماشا» از اقوام مظفرالدین شاه قاجار) و سوم ( «خانم، فردا کوچ است» یکی از زنان ناصرالدین شاه قاجار - شاهِ شهید) بشنوید.
ال جم
۱۴۰۲/۱۲/۱۴
اگر عاشق خوندن سفرنامه و تاریخ هستید حتما پیشنهاد میکنم بخونید
مشاهده همه نظرات 2

راهنمای مطالعه کتاب صوتی سه روز به آخر دریا

برای دریافت کتاب صوتی سه روز به آخر دریا و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.