معرفی و دانلود کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب نهم: دوره‌ی مقدونی و یونانی

عکس جلد کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب نهم: دوره‌ی مقدونی و یونانی
قیمت:
۶۸,۰۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب نهم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب نهم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب نهم: دوره‌ی مقدونی و یونانی

کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب نهم، اثری از حسن پیرنیا، ملقب به مشیرالدوله، تاریخ‌نگار برجسته و نام‌آشنای ایرانی است. کتاب حاضر، نهمین اثر از مجموعه کتاب‌های تاریخ ایران باستان به شمار می‌رود که بر موضوع دوره‌های مقدونی و یونانی و اوضاع ایرانِ پس از سقوط هخامنشیان متمرکز است.

درباره‌ی کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب نهم

تاریخِ پرفرازونشیب ایران زمین را کمتر سرزمینی در سراسر جهان داراست. از طلوع خورشید تمدن و تابش اولین پرتوهای آن بر زمین، ایرانیان که در تاریخ باستان، سرآمدِ همه‌چیز بودند، به کسب علم و دانش بیش از پیش ترغیب شدند. آنان امروزه نیز از جمله‌ی مللِ کهن اما جویای علمی هستند که همواره مشتاقانه در پی مطالعه و کاوش درباره‌ی مسائل مختلف هستند و تاریخ، به دلیل برخورداری از شگفتی‌های کم‌نظیر و تأثیرات شگرفی که در سرنوشت و احوال کنونی و آتی مردمانِ یک کشور دارد، از جمله حوزه‌هایی است که بسیاری در پی فراگیری آن هستند. کتاب‌های تاریخ ایران باستان که به قلم حسن پیرنیا نگاشته شده است، از زمره‌ی ارزشمندترین و غنی‌ترین منابع در مطالعات تاریخ، تاریخ‌پژوهی و ایران‌پژوهی محسوب می‌شود و چه در میان ایرانیان و چه در بین مورخان و پژوهشگرانِ غیرایرانی، از جایگاه، اعتبار و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

معرفی و دانلود کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب نهم

حسن پیرنیا در باب نهم از کتاب صوتی تاریخ ایران باستان، به دوره‌ی مقدونی و یونانی و شرح وقایع پس از داریوش سوم پرداخته است. داریوش تا آن زمانی که زنده بود، ایران تواناییِ آن را داشت که تا حدودی در برابر اسکندر ایستادگی کند چرا که پافشاری او بر شکست و دور راندنِ قشون اسکندر از مرزهای ایران، مانع از آن می‌شد تا اسکندر جسارتی برای حمله به ایران به خود بدهد؛ اما سرانجام در نبردهای ایسوس و گوگمل، توانست شکوه و اقتدار پارسیان را در هم بشکند و داریوش سوم را از سلطنت خلع کند. با انقراض دولت هخامنشی، اوضاع مشرق زمین به‌یک‌باره تغییر نکرد و این افول، رفته‌رفته و به‌تدریج در آن رخ داد. پس از داریوش سوم، اسکندر شش یا هفت سال زندگی کرد و این مدتِ بسیار کوتاه، آکنده از وقایع مهم و تأثیرگذار است که برخی از آن‌ها به‌تفصیل در این کتاب شرح داده شده است.

مقدونی‌ها را گمان بر این بود که در نبودِ داریوش، عطش جنگاوری و رزم‌جویی اسکندر خاتمه می‌یابد و آن‌ها به سرزمینِ خود باز خواهند گشت اما به‌زودی دریافتند که این گمان، تصویری ساده بیش نبوده است. اسکندر آن‌ها را گرد هم آورد تا چنین بگوید که اگر سرزمین‌های شرقی پارس تسخیر نشده و مطیع نشوند، سرکشی و سرپیچی از دستورات را به دنبال خواهد داشت و به این ترتیب بود که دوره‌های جدیدی قشون‌کشی‌ها و نبردها آغاز شد.

حسن پیرنیا در نگارش کتاب‌های خود از منابع بسیاری بهره جسته است؛ از آثار دسته‌اول فارسی، عربی و اروپایی گرفته تا تحلیل و بررسی آثار باستانی و سنگ‌نوشته‌ها و نقوش برجسته که همگی نشانه‌هایی روشن از واقعه و دوره‌ای از تاریخ را در بر دارند. اشارات متعدد پیرنیا در آثارش به آن منابع را می‌توانید به‌وضوح مشاهده کنید. تاریخ ایران باستان از نخستین منابع مستند و علمی، مبتنی بر پایه‌ی منابع اصیل و کشفیات باستان‌شناسی است که هم‌گام با تاریخ و فرهنگ و همین‌طور روش‌شناسی علمی که در اغلب نقاط جهان متداول است، به بررسی تاریخ و پیشینه‌ی ایرانِ کهن پرداخته. تاریخ ایران باستان را می‌توان همچنین دایره‌المعارفی جامع، نه‌تنها از گذشته‌ی ایران بلکه از اهمِ رویدادهای جهان و تمدن‌های آن دانست.

کتاب تاریخ ایران باستان - باب نهم توسط نشر سپاس به چاپ رسیده است. نسخه‌ی صوتی این اثر را می‌توانید به همت انتشارات جیحون و با خوانش فرهاد اتقیایی بشنوید.

درباره‌ی مجموعه‌ کتاب‌های تاریخ ایران باستان

«تاریخ ایران باستان» نام مجموعه کتاب‌هایی است که به نگارش حسن پیرنیا، ملقب به مشیرالدوله، در چندین مجلد تهیه شده و به انتشار رسیده است. پیرنیا در این کتاب‌ها دست به جست‌وجو و کنکاش در تاریخ ایران باستان زده و هر جلدی از این مجموعه را به تحلیل و بررسی موضوعی همراه با ارائه‌ی مستندات و جزئیات دقیق از آن، اختصاص داده است. از جمله مفاهیمی که در این کتاب‌ها مرکز توجه و تمرکز پیرنیا بوده است می‌توان به مبنای علم تاریخ، بررسی سلسله‌های پارسیان، پارت‌ها، حکومت‌های مقدونی و یونانی، اسکندر کبیر، جنگ‌های مابین ایران و یونان، سلطنت خشایارشا و بسیاری مفاهیم دیگر اشاره کرد. او برای تدوین این کتاب‌ها از منابع درجه‌اول فارسی، اروپایی، عربی و همین‌طور سنگ‌نوشته‌هایی که تا هنگام نگارش آن کتاب‌ها کشف و خوانده شده بودند، استفاده کرده است.

مجموعه کتاب‌های تاریخ ایران باستان، با وجود انتشار منابع متعدد و پیشرفت‌هایی که همه‌روزه در شیوه‌های پژوهش و مطالعات تاریخ و باستان‌شناسی رخ می‌دهد، همچنان از منابع معتبر و مورد مراجعه‌ی بسیاری از پژوهشگران و آگاهانِ به این علم محسوب می‌شود چرا که کمتر منبعی همانند آثار پیرنیا از چنین دقت‌نظر و باریک‌بینی برخوردار است. این مجموعه با درگذشتِ نویسنده‌ی آن، به‌تأسف ناتمام باقی مانده و شرح سلسله‌ی ساسانی به سرانجام نرسیده است. اما این مجموعه به وضعیتِ کنونی‌اش، هنوز و همواره روشنگرِ راهِ مورخان، اندیشمندان و ایران‌پژوهان باقی خواهد ماند.

کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب نهم برای چه کسانی مناسب است؟

شنیدنِ کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب نهم را به تمامی علاقه‌مندان آثار تاریخی و جویندگانِ دانش و اطلاعات در خصوص گذشته‌ی ایران در دورانِ باستان پیشنهاد می‌کنیم. دانشجویان، پژوهشگران، اساتید و مورخان رشته‌ی تاریخ و دیگر رشته‌های مرتبط نیز از شنیدن اطلاعات جالب‌توجه این کتاب بهره خواهند برد.

در بخشی از کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب نهم: دوره‌ی مقدونی و یونانی می‌شنویم

در عیدی اسکندر ضیافت بزرگ و درخشانی داده، تمامِ سردارانِ یونانی و مقدونی را و پارسی‌های ممتاز را بدان دعوت کرد. بعد اسکندر قدری غذا خورده از ناهارگاه خارج شد. در غیابِ او، کلیون که شعر می‌ساخت، به ستایش اسکندر پرداخت و کارهای او را یکایک شمرده، گفت: «به عقیده‌ی من برای اظهار حق‌شناسی، یگانه وسیله این است. حالا که او را خدا می‌دانیم این عقیده را اعلان کنیم و برای او قدری کندر بسوزید. ستایشی که پارسی‌ها از شاهانِ خود می‌کردند، نه‌فقط مبنی بر تقدسِ آن‌ها بود، بل دلالت بر عقلِ آنان می‌کرد زیرا شهامت سلطنت، باعث دوامِ آن است. باکوس و هرکول هم وقتی به درجه‌ی الوهیت ارتقا یافتند که حسد معاصرین را برطرف کردند. قضاوت اعقابِ ما مبنی بر شواهدی خواهد بود که از رفتار کنونی ما حاصل شده باشد.» لازم است در اینجا توضیح دهیم که اشاره‌ی کلیون به ستایش پارسی‌ها نسبت به شاهانشان، از نادانی یا از این راه بوده که سابقه‌ای برای اسکندر ایجاد کند وگرنه پارسی‌ها در دوره‌ی هخامنشی هیچ‌گاه شاهانِ خود را، خدا یا پسرِ آن نمی‌دانستند و اگر در پیشگاهِ آنان به خاک می‌افتادند، اقتضای مراسم درباری و ادب چنین بود. چنانکه تقریباً تا شصت سال قبل از زمانِ کنونیِ ما هم در موقع مرخصی و عزیمت به مأموریت، پای شاه را می‌بوسیدند و نیز در مواردی که شاه تمجیدی زیاد از کسی می‌کرد، رسم چنین بود که آن کس، زانو به زمین بزند و به خیال کسی ابداً خطور نمی‌کرد که پابوسی شاه یا زانو به زمین زدن، مبنی بر الوهیت شاه باشد. این تذکر را از این جهت می‌دهیم که اکثر مورخین یونانی به خاک افتادنِ پارسی‌ها را در حضور شاهان، حمل بر پرستش کرده‌اند و حال آنکه چنین نبوده.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
1 دقیقه
معرفی
22 دقیقه
قسمت اول
27 دقیقه
قسمت دوم
18 دقیقه
قسمت سوم
24 دقیقه
قسمت چهارم
23 دقیقه
قسمت پنجم
27 دقیقه
قسمت ششم
20 دقیقه
قسمت هفتم
10 دقیقه
قسمت هشتم
25 دقیقه
قسمت نهم
24 دقیقه
قسمت دهم
19 دقیقه
قسمت یازدهم
26 دقیقه
قسمت دوازدهم
19 دقیقه
قسمت سیزدهم
19 دقیقه
قسمت چهاردهم
23 دقیقه
قسمت پانزدهم
25 دقیقه
قسمت شانزدهم
11 دقیقه
قسمت هفدهم

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب نهم: دوره‌ی مقدونی و یونانی
نویسنده
راویفرهاد اتقیایی
ناشر چاپیانتشارات سپاس
ناشر صوتیانتشارات جیحون
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۶ ساعت و ۷ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی تاریخی، فلسفی و اجتماعی، کتاب‌های تاریخ ایران
قیمت نسخه صوتی

راهنمای مطالعه کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب نهم

برای دریافت کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب نهم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.