معرفی و دانلود کتاب عصر استعمارگری

عکس جلد کتاب عصر استعمارگری
قیمت:
۵۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب عصر استعمارگری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب عصر استعمارگری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب عصر استعمارگری

سفره‌ی استعمار را کشور اسپانیا پهن کرد و کشورهایی چون فرانسه، انگلیس و پرتغال به میهمانان این خوان گسترده اضافه شدند. در کتاب عصر استعمارگری می‌خوانید که چرا و چگونه از قرن پانزدهم تا قرن نوزدهم، بسیاری از نقاط جهان تحت سلطه‌ی کشورهای اروپایی بودند. دان ناردو، مورخ و نویسنده‌ی برنده‌ی جایزه، در این اثر خود، امپریالیسم و استعمارگری را در تمام ابعاد بررسی می‌کند.

درباره‌ی کتاب عصر استعمارگری

در اوایل قرن نوزدهم میلادی، بسیاری از کشورهای دنیا تحت استعمار قدرت‌های اروپایی بودند. با وجود اینکه خیلی از این ملل اکنون مستقل شده‌اند و دیگر مستعمره‌ی کشورهای اروپایی نیستند؛ اما باز هم می‌توان رد پای اروپا را در فرهنگ، آداب و رسوم، زبان، دین، اقتصاد و سیاست آن‌ها مشاهده کرد. استعمار از 6 قرن پیش شروع شد و تا به حال در قالب‌های دیگر به حیات خود ادامه داده است. کتاب عصر استعمارگری (The age of colonialism)، یکی از بهترین منابع برای درک گذشته‌ی جهان است؛ گذشته‌ای که زمان حال ما را شکل داده.

دان ناردو (Don Nardo)، نویسنده‌ی آمریکایی چندین جلد از کتاب‌های مجموعه‌ی تاریخ جهان، در پیشگفتار این کتاب موضوع مهمی را مطرح می‌کند: استعمارگری با امپریالیسم یا امپراتوری‌گری چه تفاوتی دارد؟ مورخان و پژوهشگران در اغلب موارد این دو اصطلاح را به‌جای یک‌دیگر به کار می‌برند؛ اما نویسنده توضیح می‌دهد که چگونه امپریالیسم و استعمارگری از هم متمایزند. ناردو اعتقاد دارد که اروپاییان به اشتباهات امپراتوری‌های باستان توجه نکردند و زمانی که سرزمین‌های جدید را کشف کردند، دوباره به دوران امپراتوری بازگشتند. آن‌ها می‌خواستند از نیروی انسانی و ثروت‌های سرزمین‌های دور و دراز بهره ببرند و به این توجه نداشتند که زمانی همین مردم، علیه آن‌ها قیام خواهند کرد. دان ناردو از همان آغاز ذهنتان را با پرسش‌های بسیاری درگیر می‌کند: آیا استعمارگری و امپریالیسم هنوز هم رواج دارند؟ چگونه عصر استعمارگری آغاز شد؟ چه رخدادهایی در پیشرفت این روند نقش داشتند؟ اگر این دوره آغاز نمی‌شد، جهان به چه سمت‌وسویی می‌رفت؟ و...

معرفی و دانلود کتاب عصر استعمارگری

در فصل اول کتاب عصر استعمارگری می‌خوانید که چگونه با قدم گذاشتن کریستف به سرزمین‌های آمریکای جنوبی، این دوران شروع شد. اروپاییان، بومیان آمریکا را مردمی وحشی می‌پنداشتند که از تمدن به دور هستند اما ثروت زیادی در اختیار دارند. اسپانیایی‌ها به این سرزمین‌ها و مردمانشان به چشم منبع درآمدی جدید نگاه می‌کردند و ارزشی برای فرهنگ، زبان و آداب و رسوم آنان قائل نبودند. همین موضوع باعث شد که مهم‌ترین منابع شناخت تمدن‌های آمریکای باستان از بین برود. بعد از اسپانیا کشورهای دیگری چون پرتغال، هلند، انگلیس، فرانسه و... نیز به فکر استعمار سرزمین‌های دوردست افتادند. در این میان کشور انگلیس از بقیه‌ی کشورها موفق‌تر عمل کرد.

دان ناردو در فصل دوم کتاب، به موضوع اداره‌ی مستعمرات می‌پردازد. شاید استعمارگری مزایایی برای کشورهای مورداستعمار داشت؛ اما نمی‌توان برده‌داری، کشتار و رفتار نابهنجار با مردم بومی را نادیده گرفت. رفتاری که هنوز هم در قالب نژادپرستی ادامه دارد. به‌این‌ترتیب مردمان بومی به این نتیجه رسیدند که باید برای توقف این رویه کاری انجام دهند. فصل سوم کتاب عصر استعمارگری به داستان مقاومت در مقابل کشورهای اروپایی اشاره دارد. انقلاب‌های کشورهای آمریکای جنوبی و لغو قانون برده‌داری فقط چند نمونه از شورش‌های موفقیت‌آمیز مردمان بومی بودند. پیش از این شورش‌ها، فرانسه، اسپانیا و بریتانیا بر سر مستعمرات با یکدیگر رقابت داشتند؛ اما بعد از این جریانات، بریتانیا به قدرت بلامنازع عصر استعمارگری تبدیل شد. دان ناردو فصل چهارم را به گسترش مستعمرات بریتانیا اختصاص می‌دهد.

بریتانیا امپراتوری خود را به‌طرز شگفت‌آوری گسترش داد؛ اما کشورهای دیگر طاقت مشاهده‌ی موفقیت بریتانیا را نداشتند. در نتیجه موج جدیدی از استعمارگری آغاز شد که دوره‌ی «امپریالیسم جدید» نامیده می‌شود. این دوران از سال 1880 تا آغاز جنگ جهانی اول ادامه داشت. در فصل پنجم کتاب عصر استعمارگری، بیشتر درباره‌ی این دوره بخوانید. رابطه‌ی امپراتوری عثمانی با قدرت‌های غربی، در تاریخ خاورمیانه تأثیر زیادی داشت. مسئله‌ای که ردپای خود را در درگیری کنونی میان اسرائیل و فلسطین بر جای گذاشته است. دان ناردو فصل ششم کتاب را به این موضوع مهم اختصاص داده.

جنگ جهانی اول و دوم، تغییرات عمده‌ای در تقسیم‌بندی سرزمین‌ها ایجاد کرد. در فصل هفتم کتاب عصر استعمارگری بخوانید که چگونه جهان بعد از این دو جنگ ویرانگر، به بازسازی خود پرداخت. دان ناردو در پایان شما را با یک پرسش مهم تنها می گذارد: آیا منافع استعمارگری پس از گذشت زمان، اثرات زیان‌ها و رنج‌ها را خواهد زدود یا خیر؟

معرفی و دانلود کتاب عصر استعمارگری

این‌بار هم مهدی‌ حقیقت‌خواه دست به ترجمه‌ی این کتاب دان ناردو زده. انتشارات ققنوس کتاب عصر استعمارگری را در مجموعه‌ی تاریخ جهان منتشر کرده است.

درباره‌ی مجموعه تاریخ جهان

مجموعه‌ی تاریخ جهان نام مجموعه‌ای 87 جلدی از انتشارات ققنوس است که هر جلد آن ترجمه‌ای از مجموعه‌‌ی World History به حساب می‌آید. دان ناردو، مایکل وی. آزکان، جیمز آ. کوریک و بسیاری دیگر از صاحب‌نظران حوزه‌ی تاریخ، نویسندگان هر جلد از این مجموعه هستند. هر جلد از مجموعه‌ی تاریخ جهان یک دوره‌ی مهم تاریخی را از نظر سیاسی، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی با زبانی ساده به خوانندگان می‌شناساند. بعضی از کتاب‌های این مجموعه عبارتند از: «جنگ کره»، «آمریکا و روسیه»، «اسطوره‌های یونان و روم»، «پیدایش مسیحیت»، «جنگ کریمه»، «امپراتوری مغول» و... . مخاطبان اصلی این کتاب‌ها نوجوانانی هستند که می‌خواهند دانش عمومی خود را پایه‌ریزی کنند اما بزرگسالان و علاقه‌مندان و پژوهشگران نیز می‌توانند از مطالب کتاب‌های این مجموعه بهره‌ی بسیار ببرند.

کتاب عصر استعمارگری برای چه کسانی مناسب است؟

اگر قصد دارید اطلاعاتی درباره‌ی تاریخ کشورهای اروپایی و مستعمراتشان به دست آورید، کتاب عصر استعمارگری را بخوانید.

در بخشی از کتاب عصر استعمارگری می‌خوانیم

آنچه انکارناپذیر است این است که خود بریتانیایى‌هاى قرن نوزدهم تلاش‌هاى مستعمراتى خود را به حال همه‌ی طرفین درگیر سودمند مى‌دانستند. در میان اندیشمندان و سیاستمداران بریتانیایى این احساس وجود داشت که آن‌ها، چه از راه مستعمره‌سازى مستقیم و چه با تسلط از طریق اقتصادى، دارند به مردمان خارجى لطف مى‌کنند. بر اساس این دیدگاه، امپراتورى‌گرى و استعمارگرى بریتانیا نه‌تنها براى مناطق توسعه‌نیافته بلکه همچنین براى کل جهان پیشرفت و سطح رفاه فزاینده به بار مى‌آورد. جان استوارت میل (1873-1806)، اقتصاددان سرشناس انگلیسى، این نگرش را در مقاله‌ی سال 1848 خود با عنوان «درباره‌ی مستعمرات و استعمار» با مهارت جمع‌بندى کرد. به گفته‌ی او:

«براى درک مزایاى استعمار، باید رابطه‌ی آن را نه با یک کشور واحد، بلکه با منافع اقتصادى کل نژاد انسان مورد توجه قرار داد... صدور نیروى کار و سرمایه از کشورهاى قدیمى به کشورهاى جدید، از جایى که توان تولید کم است به جایى که این توان بیش‌تر است، بر بازدهى کلى نیروى کار و سرمایه جهان... به طرز چشمگیرى مى‌افزاید، ثروتِ مشترک کشورهاى قدیم و جدید را افزایش مى‌دهد...»

فهرست مطالب کتاب

رویدادهاى مهم عصر استعمارگرى
پیشگفتار: درس نیاموختن از تاریخ
1: نخستین عصر بزرگ استعمارگرى
2: چالش‌هاى اداره مستعمرات
3: آغاز مقاومت در برابر استعمارگرى
4: «آفتاب هیچ‌گاه غروب نمى‌کند»:گسترش امپراتورى بریتانیا
5: امپریالیسم جدید و تلاش براى تسلط بر آفریقا
6: قیمومیّت اروپاییان نقشه خاورمیانه را تغییر مى‌دهد
7: بازسازى جهان: پایان استعمارگرى
یادداشت‌ها
براى مطالعه بیش‌تر
آثار مرجع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب عصر استعمارگری
نویسنده
مترجممهدی حقیقت خواه
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات120
زبانفارسی
شابک978-964-311-725-2
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب عصر استعمارگری

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب عصر استعمارگری

برای دریافت کتاب عصر استعمارگری و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.