معرفی و دانلود کتاب ملکوت و شکوه: درباره تبارشناسی الاهیاتی اقتصاد و حکومت

عکس جلد کتاب ملکوت و شکوه: درباره تبارشناسی الاهیاتی اقتصاد و حکومت
قیمت:
۱۰۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب ملکوت و شکوه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ملکوت و شکوه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ملکوت و شکوه: درباره تبارشناسی الاهیاتی اقتصاد و حکومت

جورجو آگامبن در کتاب ملکوت و شکوه مدعی است که جوامع مدرن برخلاف ظاهر سکولار خود،‌ با مفاهیم الهیاتی در هم تنیده‌اند و حتی اقتصاد نیز به‌نوعی با دین ارتباط دارد. ملکوت و شکوه که بخش چهارم از جلد دوم مجموعه‌ی «هومو ساکر» به حساب می‌آید، از «الهیات اقتصادی» سخن می‌گوید؛ مفهومی که در آن به خداوند و جهان، از منظری اقتصادی نگریسته می‌شود.

درباره‌ی کتاب ملکوت و شکوه

جورجو آگامبن (Giorgio Agamben)، یکی از مهم‌ترین و اصیل‌ترین فیلسوفان ایتالیا به شمار می‌آید. کسانی که آثار او را خوانده‌اند می‌دانند که نظریات سیاسی و اجتماعی او بیشتر بر سنت کلاسیک فلسفه، ادبیات، بلاغت، دستور زبان دوران باستان، الهیات مسیحی استوار هستند؛ درواقع او برای درک جامعه‌ی امروز، به گذشته متوسل می‌شود. یکی از مجموعه‌ کتاب‌های آگامبن، هومو ساکر (Homo Sacer) نام دارد که انتشارات دانشگاه استنفورد ترجمه‌ی انگلیسی آن را به انتشار درآورده است. «هومو ساکر» در زبان لاتین دو معنی دارد: مرد مقدس یا مرد نفرین‌شده. در قوانین روم، اشخاصی بودند که عملی ناشایست را انجام داده بودند و دیگر مشمول حقوق شهروندی و انسانی نمی‌شدند. در این صورت هر کسی می‌توانست آن‌ها را بکشد؛ اما هیچ‌کس حق نداشت این افراد را در یک مراسم مذهبی قربانی کند. در این‌جا قانون رویکرد دوگانه‌ای به چنین افرادی دارد: دستوری خاص درباره‌ی این افراد صادر می‌کند و آن‌ها را در قوانین در نظر می‌گیرد و از سوی دیگر، نسبت به کشته شدن این اشخاص بی‌توجه است. آگامبن عقیده دارد که ما در برابر قانون و قدرت همین وضع را داریم و در مجموعه‌ی «هومو ساکر» می‌کوشد این مفهوم را بیشتر توضیح دهد.

معرفی و دانلود کتاب ملکوت و شکوه

کتاب ملکوت و شکوه (The Kingdom and the Glory) بخش چهارم جلد دوم مجموعه‌ی هومو ساکر است و در آن مسائلی چون قدرت را با اخلاق سیاسی و اجتماعی پیوند بزند؛ درست در زمانه‌ای که اخلاق سیاسی و اجتماعی اساس‌های دینی،‌ متافیزیکی و فرهنگی پیشین خود را از دست داده‌اند. آگامبن با الهام از آثاری چون «تبارشناسی حکومت‌مداری» از میشل فوکو، با دقت و گستردگی فراوان، زیست سیاسی را در دنیای امروز با نظریه‌های سنتی سیاست مقایسه می‌کند. او بر این باور است که اولین‌ رساله‌های سیاسی (به‌خصوص سخن ارسطو مبنی بر اینکه انسان حیوانی سیاسی است) و تاریخ تفکر غرب در باب حاکمیت نشان می‌دهند که مفهوم حاکمیت برابر است با: اعمال قدرت مطلق بر زندگی انسان‌ها. اما چرا دو مفهوم حکومت و قدرت این‌چنین تعریف می‌شوند؟

جورجو آگامبن در کتاب ملکوت و شکوه به سؤالات بسیاری پاسخ می‌دهد، از جمله: چرا قدرت و شکوه به هم وابسته هستند و لازم است برای نشان دادن قدرت، به تشریفات و آداب و رسوم بسیار متوسل شد؟ چرا حکومت در الهیات با تثلیث تعریف می‌شود؟ چگونه مفاهیم اقتصادی و سیاسی وارد متافیزیک و الهیات شدند و مفاهیمی چون الهیات سیاسی و الهیات اقتصادی را پدید آوردند؟ چرا حکومت در غرب با مسیحیت ارتباطی تنگاتنگ دارد؟ آگامبن به‌طور ویژه متن کتاب مقدس و رساله‌های دین مسیحیت را می‌کاود تا به پرسش‌‌هایی از این دست پاسخی درخور دهد.

یحیی صنعتی مسبوقی با دقت هرچه تمام‌تر، کتاب ملکوت و شکوه را به زبان فارسی برگردانده. نشر نیماژ این کتاب جورجو آگامبن را در مجموعه‌ی «استخوان‌های روح» به انتشار درآورده است.

نکوداشت‌های کتاب ملکوت و شکوه

  • استدلال‌های آگامبن غامض، چندوجهی و جامع هستند و برای کسانی که به پژوهش در فلسفه و اقتصاد علاقه دارند، الگوی مناسبی است. او متون فلسفی و ادبی باستان را می‌کاود و به دنبال وقایعی تاریخی می‌گردد تا نظریه‌ی خود را ثابت کند و پیامدهای بلندمدت آن را در جامعه‌ی بشری نشان دهد. (کلی مک‌فیل، پلتفرم توپیا)

کتاب ملکوت و شکوه برای چه کسانی مناسب است؟

اگر رابطه‌ی میان اقتصاد و سیاست با الهیات و فلسفه برایتان جذابیت دارد، کتاب ملکوت و شکوه را بخوانید.

در بخشی از کتاب ملکوت و شکوه: درباره تبارشناسی الاهیاتی اقتصاد و حکومت می‌خوانیم

اکنون می‌توان معنای تعیین‌کننده‌ی وارونه‌سازی عبارت پولسی «اقتصاد رمزوراز» به «رمزوراز اقتصاد» را به‌طوردقیق درک کرد. در این وارونه‌سازی، آنچه رمزآمیز و اسرارآمیز است، چنان‌که پولس اعتقاد دارد، طرح الهی رستگاری نیست، یعنی طرحی مستلزم فعالیت تحقق و آشکارسازی، یک ایکونومیا که بدین‌لحاظ آشکار شده است. اکنون این اقتصاد (در شکل وارونه‌ی عبارت پولسی، یعنی رمزوراز اقتصاد) است که رمزآمیز و اسرارآمیز است، پراکسیسی که مطابق آن، خداوند حیات الهی را مرتب و منظم می‌کند، آن را به‌صورت تثلیث و جهان مخلوقات مفصل‌بندی می‌کند و به هر واقعه معنای پنهانی عطا می‌کند. اما معنای پنهان، متعاقب الگوی تفسیر گونه‌شناختی، نه‌تنها تمثیل‌ها و پیشگویی سایر وقایع رستگاری و نجات است که خود را برای آفرینش تاریخ سامان می‌بخشند، بلکه ترجیحاً با «اقتصاد رمزآمیز» و نظم‌وترتیب حیات الهی و حکمرانی مشیّتی آن بر جهان مصادف است. درعین‌حال، رمزوراز معبود و رمزوراز حکومت، به‌عبارت‌دیگر، شیوه‌ی بیان تثلیثی حیات الهی و تاریخ و رستگاری بشریت، از هم تفکیک‌ناپذیرند.

به‌عبارت‌دیگر، بازی تعیین‌کننده‌ای در زمین ایکونومیا انجام می‌شود که در آن مفهوم واقعی الوهیت و روابط آن با آفرینش مدنظر است و به‌تدریج در اواخر جهان باستان مطرح می‌شود. بین یکتا‌گرایی ایهام‌آمیز کیش مونارکیان و یهودیت و انقسام و تکثیر گنوسی اقانیم الهی، بین عدم‌مشارکت این‌جهانی خدای گنوسی و اپیکوری و ایده‌ی رواقی خدای فعال که جهان را مهیا می‌کند، ایکونومیا امکان سازشی فراهم می‌کند که در آن، خدای قادر متعال که یگانه و درعین‌حال سه‌وجهی است، می‌تواند- درحالی‌که متعالی باقی می‌ماند- زمام امور جهان را برعهده بگیرد و عرفی ماندگار از حکومت برپا دارد که رمزوراز فرادنیوی آن با تاریخ بشریت مصادف و هم‌زمان باشد.

فهرست مطالب کتاب

یادداشت مترجم فارسی
یادداشت مترجمان ایتالیایی به انگلیسی
مقدمه‌ی مؤلف
فصل اول: دو پارادایم
فصل دوم: رمزوراز اقتصاد
فصل سوم: هستی و کنشگری
فصل چهارم: سلطنت و حکومت
فصل پنجم: ماشین مشیّتی
فصل ششم: فرشته‌شناسی و بوروکراسی
فصل هفتم: قدرت و شکوه
فصل هشتم: دیرینه‌شناسی شکوه و جلال
پیوست‌ها
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ملکوت و شکوه: درباره تبارشناسی الاهیاتی اقتصاد و حکومت
نویسنده
مترجمیحیی صنعتی
ناشر چاپیانتشارات نیماژ
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات576
زبانفارسی
شابک978-600-367-840-8
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق، کتاب‌های علوم سیاسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب ملکوت و شکوه

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب ملکوت و شکوه

برای دریافت کتاب ملکوت و شکوه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.