معرفی و دانلود کتاب همه چیز درباره فناوری نانو

برای دانلود قانونی کتاب همه چیز درباره فناوری نانو و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب همه چیز درباره فناوری نانو و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب همه چیز درباره فناوری نانو

کتاب همه چیز درباره فناوری نانو، نوشته‌ی علی ابراهیمی، مسعود پیرهادی و مریم دیلمی، به تاریخچه و چیستیِ فناوری نانو، این شاخه‌ی جذاب و کاربردیِ علم می‌پردازد. ما در این کتاب با دانشمندان و نظریه‌پردازانِ مطرحِ این حوزه و همینطور تحقیقات و کاربرد‌های فناوری نانو یا همان نانوتکنولوژی آشنا می‌شویم. این کتاب که توسط سه تن از اساتیدِ رشته‌ی مهندسی در ایران نوشته شده است، به دستاورد‌های ایران در این حوزه‌ی علم نیز می‌پردازد.

درباره‌ی کتاب همه چیز درباره‌ی فناوری نانو

فناوری نانو یا نانوتکنولوژی (Nanotechnology)، شاخه‌ای از فناوری است که به دنبالِ مهارِ ماده یا دستگاه‌های در ابعادِ کمتر از یک میکرومتر است. در نانوتکنولوژی، مواد و سیستم‌ها خواصِ جدیدی از خود نشان می‌دهند که ناشی از غلبه‌ی قوانین کوانتومی بر قوانین کلاسیک و معمول مواد و سیستم‌هاست. فناوری نانو، تحقیقات و کاربرد‌های بسیاری را پوشش می‌دهد و حوزه‌ای بین‌رشته‌ای به شمار می‌رود.

کتاب همه ‌چیز درباره‌ی فناوری نانو، بحثِ خود را از تاریخچه‌ی این حوزه شروع می‌کند. به بیان علی ابراهیمی، مسعود پیرهادی و مریم دیلمی که این کتاب را نوشته‌اند، نانوتکنولوژی به پژوهش در مورد ساختار‌های کوچک‌ترین ذرات و همچنین بافتِ این ساختار‌ها می‌پردازد. اصطلاحِ فناوری نانو یا نانوتکنولوژی به مقیاس نانو اشاره دارد که برابر است با یک میلیاردم هر واحد. برای مثال، هسته‌ی هلیوم، 0.1 نانومتر، یک مولکول پروتئین 5 نانومتر و یک تار موی انسان 8000 نانومتر است. نانو در زبان یونانی به معنای «کوتوله» است و اصطلاح نانوتکنولوژی یا فناوری نانو، برای اولین بار توسطِ نوریو تانیگوچی در سال 1974 وضع شد. این اصطلاح تا سالِ 1986 که ک. اریک دِرِکسلر کتابِ «موتور‌های آفرینش: ورود به عصرِ فناوری نانو» را منتشر کرد، نسبتاً ناشناخته بود.

نویسندگانِ کتابِ همه ‌چیز درباره‌ی فناوری نانو، ایده‌هایی که در نهایت منجر به بسط و ایجادِ فناوریِ نانو شدند را در سخنرانیِ مشهورِ فیزیک‌دانِ آمریکایی، ریچارد فاینمن تحت عنوانِ «آن پایین، فضای بسیاری هست» می‌یابند. این فیزیک‌دان برجسته، در این سخنرانی که در برابر انجمن فیزیک‌دانانِ آمریکا ارائه شده بود، امکانِ ترکیب و سنتز از طریقِ دست‌کاریِ اتم‌ها را بررسی کرد. این ایده‌ی فاینمن، دانشمندانِ بسیاری را به خود جذب کرد و منجر به این شد که در دهه‌ی اول قرنِ بیست‌و‌یکم، بسیاری از سیاست‌مداران و شرکت‌های تجاری به فناوری نانو توجه بیشتری کنند.

به نظر نویسندگانِ کتابِ همه ‌چیز درباره‌ی فناوری نانو، نانوتکنولوژی برابر با آینده است و متخصصان رشته‌های مختلف بدون توجه بیشتر به این حوزه، قادر نخواهند بود به رشد علمیِ مورد نیازِ جوامع بشری برسند. به‌طور ویژه، دو شاخه‌ی فناوری اطلاعات و بیوتکنولوژی در سال‌های آینده شدیداً تحت‌تأثیرِ فناوری نانو قرار خواهند گرفت و می‌توان دید که مسابقه‌ای در بین کشور‌ها برای پیشی گرفتن از یکدیگر در حوزه‌ی فناوری نانو شروع شده است.

کتابِ همه‌ چیز درباره‌ی فناوری نانو، نشان می‌دهد بااینکه موج‌های علمی و فنی معمولاً بسیار دیرتر از بقیه‌ی کشور‌ها به ایران می‌رسند، می‌توان مشاهده کرد توسعه‌ی فناوری نانو در ایران با تشکیل «ستاد ویژه‌ی فناوری نانو» در سال 1382، سرعت و شتابِ بیشتری به خود گرفت و در نتیجه، ایران به یکی از ده کشور برتر در حوزه‌ی فناوری نانو تبدیل شده است. نویسندگانِ این کتاب، تلاش‌ها برای شناخت و یافتن انرژی‌های نو، به‌طور ویژه انرژی‌های خورشیدی در دهه‌های اخیر را یکی از موارد و کاربرد‌های بسیار مناسب فناوری نانو در ایران می‌دانند و باور دارند شرایط ایده‌آلی برای استفاده از این موهبت و ظرفیت به کمک نانوتکنولوژی در ایران وجود دارد.

این کتاب توسط علی ابراهیمی، مسعود پیرهادی و مریم دیلمی طریفی که از اساتیدِ رشته‌ی مهندسی در دانشگاه‌های ایران هستند، نوشته شده است و مؤسسه‌ی فرهنگی هنری دیباگران تهران آن را منتشر کرده است.

کتاب همه چیز درباره‌ی فناوری نانو برای چه کسانی مناسب است؟

تمامی علاقه‌مندان به علم و کسانی که به دنبال خواندن کتابی مختصر و قابلِ‌فهم در موردِ حوزه‌ی جذاب و کاربردیِ فناوری نانو هستند، مخاطبینِ این کتاب به شمار می‌روند. از طرفِ دیگر، کسانی که به رشدِ علم در ایران علاقه‌مند هستند هم می‌توانند از کتاب همه‌ چیز درباره‌ی فناوری نانو بهره‌مند شوند.

در بخشی از کتاب همه چیز درباره فناوری نانو می‌خوانیم

در حال حاضر مشخص شده است که یک نانوماده حداقل از یک خوشه از اتم‌ها و اغلب از یک خوشه مولکول تشکیل شده‌اند. به این صورت که تمامی انواع اتصال‌هایی که در علم شیمی حائز اهمیت هستند نیز در علوم نانو مهم باشند. آن‌ها معمولاً به صورت زیر طبقه‌بندی می شوند.

پیوند درون مولکولی (فعل و انفعالات شیمیایی): این گروه‌ها؛ شامل تغییرات در ساختار شیمیایی مولکول‌ها و پیوند یونی، پیوند کووالانسی و پیوند فلزی هستند.

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: نانو تکنولوژی چیست
فصل دوم: تاریخچه علم نانو
فصل سوم: نانو حامل‌های غیر آلی
فصل چهارم: خواص نانو
فصل پنجم: کاربرد‌های نانو
فصل ششم: علم نانو در فناوری اطلاعات و ارتباطات
فصل هفتم: روش‌های طبقه‌بندی
فصل هشتم: روش‌های تولید در مقیاس نانو

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب همه چیز درباره فناوری نانو
نویسنده، ،
ناشر چاپی موسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات205
زبانفارسی
شابک978-622-218-432-2
موضوع کتابگزارش‌های آماری
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب همه چیز درباره فناوری نانو

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب همه چیز درباره فناوری نانو

برای دریافت کتاب همه چیز درباره فناوری نانو و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.