معرفی و دانلود کتاب مجموعه ضوابط و مقررات ملی ساختمان سازی

برای دانلود قانونی کتاب مجموعه ضوابط و مقررات ملی ساختمان سازی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مجموعه ضوابط و مقررات ملی ساختمان سازی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مجموعه ضوابط و مقررات ملی ساختمان سازی

نظام‌ مهندسی در ایران مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها را جهت رعایت اصول، قواعد طراحی و نظارت برای ساخت‌وساز در نظر گرفته است. کتاب مجموعه ضوابط و مقررات ملی ساختمان سازی نوشته‌ی علی ابراهیمی، حمیدرضا طائب، مریم دیلمی طریفی و حسین کردی کلاکی به توضیح و تشریح این ضوابط و قوانین می‌پردازد.

درباره‌ی کتاب مجموعه ضوابط و مقررات ملی ساختمان‌سازی

در طراحی، نظارت و اجرای طرح یک ساختمان، موارد گوناگونی در نظر گرفته می‌شوند. علی ابراهیمی، حمیدرضا طائب، مریم دیلمی طریفی و حسین کردی کلاکی در کتاب مجموعه ضوابط و مقررات ملی ساختمان‌سازی به بررسی این موارد می‌پردازند و مقررات و ضابطه‌های ملی که توسط وزارت مسکن و شهرسازی تعیین شده‌اند، را در قالب بیست بخش بیان می‌کنند.

کتاب مجموعه ضوابط و مقررات ملی ساختمان‌سازی، بیست ضابطه‌ی یادشده را به‌عنوان مبانی اصلی کتاب شرح و هریک را جداگانه موردبررسی قرار می‌دهد. مبحث اول به تعاریف اختصاص دارد؛ تمامی کلیدواژ‌ه‌ها، اصطلاحات فنی و حقوقی در این فصل جداگانه تعریف می‌شوند. در بخش دوم به نظامات اداری پرداخته می‌شود، کلیه‌ی سازمان‌های وابسته و نهادهای اداری مربوط به ساختمان‌سازی مشخص می‌گردند و سازوکارشان شرح داده می‌شود. سومین بخش درباره‌ی حفاظت از ساختمان در مقابل حریق است. در این قسمت درباره‌ی مصالح و مواد سوختنی، درجه‌ی اشتغالشان و همچنین تأسیسات گاز و برق در ساختمان‌ها هشدارهایی داده می‌شود. الزامات عمومی ساختمانی مبحث چهارم از بیست عنوان یادشده است. در این بخش مجموعه‌ای از الزامات جهت رفع نیاز عمومی مردم مدنظر قرار می‌گیرد؛ برای مثال حداقل فضاها، تهویه، نورگیری و مواردی از این‌ دست در این بخش بررسی می‌شوند. بخش پنجم از مباحث که در کتاب مجموعه ضوابط و مقررات ملی ساختمان‌سازی با آن مواجه خواهیم شد، به مصالح و فرآورده‌های ساختمانی اختصاص دارد. در این بخش مواد و مصالح عمومی و متعارف نیز مورد بررسی قرار می‌گیرند.

مجموعه ضوابط و مقررات ملی ساختمان‌سازی پس از پنج ضابطه‌ی بالا به بارهای وارد بر ساختمان می‌پردازد. در این قسمت بارهای وارد بر ساختمان به دو دسته‌ی دائمی و غیردائمی تقسیم می‌شوند. بارهای دائمی، وزن دیوارها، ستون‌ها و مواردی از این‌ دست هستند که همیشگی محسوب می‌شوند. بارهای دسته‌ی دوم، بارهای واردشده در شرایط خاص و یا به‌صورت متحرک هستند. همچنین بارهای واردشده در زلزله، برف و باد نیز در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند. نویسندگان در بخش بعدی کتابِ مجموعه ضوابط و مقررات ملی ساختمان‌سازی به پی و پی‌سازی می‌پردازند. در این بخش توضیحاتی کلی جهت آموزش نحوه‌ی برنامه‌ریزی و انجام آزمایش‌های ژئوتکنیکی، تعیین پارامترهای طراحی و در نهایت انجام طرح‌ها ارائه می‌شود.

در کتاب مجموعه ضوابط و مقررات ملی ساختمان‌سازی ما با مجموعه‌ای از قوانین مواجه می‌شویم که شرایط و شاخصه‌های ساخت و هرگونه تغییر در ساختمان را بیان می‌کند. در این معرفی، به شکل خلاصه تعدادی از مواردی را مرور کردیم که نویسندگان کتاب، یعنی علی ابراهیمی، حمیدرضا طائب، مریم دیلمی طریفی و حسین کردی کلاکی به شکل مفصل‌تر به آن‌ها پرداخته‌اند. گفتنی است این کتاب توسط مؤسسه‌ی فرهنگی هنری دیباگران تهران عرضه شده است.

کتاب مجموعه ضوابط و مقررات ملی ساختمان‌سازی مناسب چه کسانی است؟

این کتاب به کلیه‌ی علاقه‌مندان به کتاب‌های مهندسی و ساختمان‌سازی توصیه می‌شود.

در بخشی از کتاب مجموعه ضوابط و مقررات ملی ساختمان سازی می‌خوانیم

پایداری کلی سازه و هر یک از اعضای آن باید به طور کامل تأمین شود. به عبارت دیگر سازه باید پایدار باشد و بارگذاری روی سازه ناپایدار به هیچ وجه مجاز نیست. در بعضی از موارد ممکن است بارگذاری روی یک سازه ناپایدار در امتداد خاصی انجام می‌شود و در ظاهر موجب ناپایداری آن نشود؛ مانند سازه‌های شکل پایدار در فوق که فقط تحت اثر بار قائم قرار گیرند.

در این حالت چون ممکن است در اثر عوامل خاصی بارها کمی کج شوند و یا نیروهای جانبی مثل باد یا زلزله به سازه وارد شود؛ سازه منهدم خواهد شد. از اینرو در این شرایط هم مجاز به استفاده از این سازه‌ها نیستیم و باید ابتدا پایداری سازه تأمین سپس هر نوع باری به آن وارد شود.

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: کلیات و فلسفه وجودی آیین‌نامه‌ها
فصل دوم: شناخت انواع ساختارهای ساز‌ه‌ای و عملکرد آن‌ها
فصل سوم: ضوابط بارگذاری در ساختمان‌ها
فصل چهارم: ضوابط آماده‌سازی بستر شالوده‌ها و عملیات اجرایی خاکی
فصل پنجم: ضوابط اجرای ساختمان‌های با مصالح بنایی
فصل ششم: ضوابط حفاظت و ایمنی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مجموعه ضوابط و مقررات ملی ساختمان سازی
نویسنده، ، ،
ناشر چاپی موسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات215
زبانفارسی
شابک978-600-124-896-2
موضوع کتابکتاب‌های مهندسی عمران
قیمت نسخه الکترونیک
۱۱۰۰۰۰ ۹۹,۰۰۰ ت ۱۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب مجموعه ضوابط و مقررات ملی ساختمان سازی

کاربر majidi
۱۴۰۲/۱۲/۲
خوبه راضی بودم. ممنونم از عوامل کتابراه
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب مجموعه ضوابط و مقررات ملی ساختمان سازی

برای دریافت کتاب مجموعه ضوابط و مقررات ملی ساختمان سازی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.