معرفی و دانلود کتاب گربه‌ای که ذن یاد می‌داد

عکس جلد کتاب گربه‌ای که ذن یاد می‌داد
قیمت:
۵۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب گربه‌ای که ذن یاد می‌داد و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب گربه‌ای که ذن یاد می‌داد و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب گربه‌ای که ذن یاد می‌داد

کتاب گربه‌ای که ذن یاد می‌داد در بستر داستانِ حیوانات، فلسفه‌ی ذن را به‌عنوان راهی برای زیستن آگاهانه شرح می‌دهد. جیمز نوربری اصول ذن را آرام‌آرام از خلال داستانک‌ها آموزش می‌دهد و مخاطب را برای رسیدن به این تفکر تمرین می‌دهد که در هر زشتی زیبایی‌ای وجود دارد؛ همانند گل نیلوفر آبی که در میان گل و لای و کثیفی رشد می‌کند و نماد آیین بودایی است. این اثر پرفروش‌ترین کتاب آمازون با موضوع فلسفه‌ی بودیسم به شمار می‌آید.

درباره‌ی کتاب گربه‌ای که ذن یاد می‌داد

کتاب گربه‌ای که ذن یاد می‌داد (The Cat Who Taught Zen) ‌داستان سفر معنوی گربه‌ای است که برای درک معنای جهان و رسیدن به آرامش، راهی سفر به جنگل درختان افرا می‌شود؛ جایی که تک‌درخت کاج کهن‌سال خاصیتی جادویی دارد؛ هرکس روی شاخه‌ی این درخت بنشیند به خرد بی‌پایانی دست می‌یابد. جیمز نوربری (James Norbury) از خلال داستان مهیجی که از سفر گربه و ملاقات او با حیوانات مختلف روایت می‌کند، فلسفه‌ی ذن را به مخاطب می‌آموزد.

«ذن» ممکن است تفکری گیج‌کننده باشد. ممکن است گستره‌ای از تصاویر را، از آپارتمان‌های سفید ساده گرفته تا راهبان منزوی که در سکوت نشسته‌اند، تداعی کند. از نظر جیمز نوربری، ذن صرفاً پرورش راهی برای بودن است که آرامش و خرد بیشتری را به زندگی ما می‌آورد. در کتاب گربه‌ای که ذن یاد می‌داد سعی شده به‌گونه‌ای کاربردی‌تر به ذن توجه شود و در سطح روزمره دست‌یافتنی‌تر و مفیدتر مورد استفاده قرار گیرد. فلسفه‌ی بودیسم در تک‌تک کلمات و نقاشی‌های کتاب گربه‌ای که ذن یاد می‌داد جاری است. بسیاری از ما مثل ببر دچار تردیدیم، برخی مثل لاک‌پشت از زندگی خسته شده‌ایم، اما نکته‌ی قابل توجه این است که همه‌یمان حین خواندن کتاب، به این درک می‌رسیم که لحظه‌ی اکنون هرگز تکرار نخواهد شد و این تفکر، به افزودن چیزی به‌شدت ژرف به تجربیات روزمره و پیش‌پاافتاده‌یمان کمک می‌کند.

معرفی و دانلود کتاب گربه‌ای که ذن یاد می‌داد

در کتاب گربه‌ای که ذن یاد می‌داد قصه‌ای جامع وجود دارد که نه‌تنها داستان‌ها را به یک روایت واحد بدل می‌کند، بلکه سفر فرد و کشمکش‌هایی را نشان می‌دهد که در تلاش برای دنبال‌کردن مسیری معنوی تجربه می‌کند. خرگوش صحرایی اولین کسی است که گربه با او ملاقات می‌کند و تجربیاتِ پیشینش را در اختیار او قرار می‌دهد. گربه ایده‌های جدید را مانع از تکرار اشتباهات و عامل رشد می‌داند. «وقتی متوجه بشیم که زندگی همیشه سعی داره یه چیزی یادمون بده، یادگیری آسون‌تر می‌شه.» این حرفی است که گربه به خرگوش می‌زند. وقت گذراندن در سکوت و قدردانی از طبیعت از دیگر اصولِ ذن هستند که گربه به خرگوش توصیه می‌کند.

پس از مکالمه‌ی گربه و خرگوش که بر اصول فلسفه‌ی ذن استوار است، وقت آن می‌رسد که گربه سفرش را ادامه دهد. او در مسیر به‌ترتیب با کلاغی طماع، توله‌گرگی گیج، میمونی مضطرب، لاک‌پشتی ناامید، ببری خشمگین و درنهایت بچه‌گربه‌ای کنجکاو روبه‌رو می‌شود. گربه با تعریف‌کردن داستان‌های کهن ذن، نه‌تنها به حیوانات، بلکه به خودش نیز کمک می‌کند؛ چراکه تمام زندگی‌ها به هم متصل‌اند و وقتی ما به دیگران سود می‌رسانیم، حتماً خودمان هم سود می‌بریم. برای گربه راحت است که این موجودات را نصیحت کند؛ اما به‌کاربردن آن پند‌ها برای خودش چندان آسان نیست و هرچه به پایان داستان نزدیک می‌شویم، حتی کم‌کم آزرده هم می‌شود، همان وقتی که بچه‌گربه را مانعی در مسیر روشنگری خود می‌بیند. اما بنا به گفته‌ای قدیمی: مانع همان مسیر است.

کتاب گربه‌ای که ذن یاد می‌داد ما را متوجه زندگیِ ارزشمندمان می‌کند و نشان می‌دهد که چطور می‌توانیم با کسب آگاهی بیشتر، صبورتر و مهربان‌تر شویم و زندگیمان را لذت‌بخش‌تر سازیم. این کتاب با ترجمه‌ی نازنین فیروزی از سوی نشر میلکان منتشر شده است.

در نکوداشت کتاب گربه‌ای که ذن یاد می‌داد

  • این کتاب به عمق حکمت‌های باستانی است و نقاشی‌ها جذابیت زیادی برای هم‌نشینی با داستان دارند. (گاردین)

کتاب گربه‌ای که ذن یاد می‌داد برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب به کودکان و بزرگ‌سالان درس‌های مهمی از زندگی ارائه می‌دهد و همچنین باب آشنایی با فلسفه‌ی بودایی را به روی مخاطب می‌گشاید.

در بخشی از کتاب گربه‌ای که ذن یاد می‌داد می‌خوانیم

گربه به‌سمت پایین کوه و به جنگل افرا رفت. لحظه‌ای درنگ کرد تا به صدای باران گوش دهد که چک‌چک روی شاخ‌وبرگ گیاهان می‌ریخت. آنجا در واقع مکانی جادویی بود. او می‌توانست این را حس کند. جلوتر، گربه متوجه حرکت چیزی در مسیر شد. نزدیک‌تر که شد، دید بچه‌گربه‌ای کاملاً غرق گرفتن برگ‌های پاییزی است.

گربه نزدیک‌تر شد تا اینکه بچه‌گربه، بااینکه شدیداً غرق حرکات شاخه‌ای در باد بود، متوجه گربه شد و زیر انبوهی از برگ‌ها شیرجه زد. بچه‌گربه با لبخند گشاده‌ای گفت: «سلام. اینجا چی‌کار می‌کنی؟!» گربه بدون اینکه سرعتش را کم کند، گفت: «مشغول یه کار مهمم.»

بچه‌گربه دنبالش راه افتاد و گفت: «از چشم‌هات می‌شه فهمید انگار دنبال یه چیزی هستی. گرسنه‌ای؟ دنبال چی می‌گردی؟» گربه که مشتاق بود به راهش ادامه دهد، گفت: «فکر نکنم تو بفهمی.» بچه‌گربه خوش‌بینانه گفت: «خب امتحانم کن. باهوش‌تر از اونی‌ام که به نظر می‌آد.»

گربه گفت: «واقعاً شرمنده. باشه یه وقت دیگه.» بچه‌گربه پرسید: «خب دوست‌هات کجان؟» گربه با کمی بی‌حوصلگی جواب داد: «توی این سفر به دوست نیازی ندارم. خودم تنها خوش‌حالِ خوش‌حالم.» بچه‌گربه گفت: «ولی دوست‌ها مثل جادو هستن. وقتی چیز خوبی رو با یه دوستی سهیم می‌شی، یه‌جورهایی بیشتر نصیبت می‌شه تا موقعی که اون رو تنها برای خودت نگه می‌داری. وقتی هم یه مشکلی باشه، همین تعریف‌کردنش برای دوست‌هات می‌تونه اوضاع رو بهتر کنه؛ حتی اگه دوست‌هات ندونن چطوری حلش کنن.» گربه به بچه‌گربه که علنی داشت خوش می‌گذراند، نگاهی کرد و آهی کشید.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب گربه‌ای که ذن یاد می‌داد
نویسنده
مترجمنازنین فیروزی
ناشر چاپینشر میلکان
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات175
زبانفارسی
شابک978-622-254-585-7
موضوع کتابکتاب موفقیت و خودسازی، کتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب گربه‌ای که ذن یاد می‌داد

نرگس قالیبافان
۱۴۰۲/۱۰/۱۶
یک کتاب دیگه از نوربری به سبک کتابای قبلیش اگر کتابای قبلی اش رو دوست داشتین، شاید از این یکی هم خوشتون بیاد و یک زنگ تفریح باشه وسط کتابای سنگین تصاویرش خیلی قشنگ‌تر شده بود، پررنگ و لعاب و جان‌دار ‌تر بودن. جملات ساده و‌ دوست داشتنی و اگه بدون سو برداشت نگاه کنیم آرامش بخش و جذابن، دیدن و ورق که زدنش خوبه هرچند فکر میکنم ارزش خرید پایینی داشته باشه.
اما اگه بخوام دقیق‌تر بررسی کنم، حس کردم حرفایی که میخواسته بزنه رو تو کتابای قبلی گفته و این کتابش زیاد چیزی واسه گفتن نداشت! ضمن اینکه با مفهوم بعضی جملاتش زیاد ارتباط نگرفتم و با اینکه نویسنده ادعا کرده از مکتب ذن کمک گرفته، این کتاب برای رنج سنی پایین و بچه‌ها مناسب بود، چون یکم سؤال جواباش بی‌ربط میشد و حتی به عنوان یک بزرگسال با خیلی از رویکرد‌هاش مخالف بودم:
•همیشه داشتنِ غصه و‌ ناراحتی باعث رشد نمیشه و اتفاق افتادنشون باعث درس گرفتن نمیشه، گاهی دردای عمیقی میکارن که هزاران خوشی و درس نمی‌تونه جبرانش کنه!
و … البته شاید ما آدم‌ها انقدر زندگی رو سخت میگیریم که این جملات ساده برامون سطحی و غیرکاربردی میشه. این احتمال هم نباشه پس دیگه شاید من کلاً با مکتب ذن ارتباط نگرفتم.
محمد نوبری
۱۴۰۳/۱/۵
این کتاب مانند کتاب‌های دیگر جیمز نوربری سراسر سادگی و پیچیدگیه، ساده است چون جملات ساده‌ای داره و پیچیده است چون در پی تعلیم مفاهیم عمیق فلسفی و اجتماعی هستش دیگر خصوصیت کتاب‌های جیمز نوربری مصور بودن کتاب‌های اون هستش که خواننده از خواندن خسته نمیشه جملات کوتاه هستند و همین باعث رغبت تازه کاری و کتابخوان‌های مثل من میشه تعالیم فلسفۀ ذن در قالب حکایتی جذاب شیرین و مصور. کتاب «گربه‌ای که ذهن یاد می‌داد»، با عنوان اصلی The Cat Who Taught Zen، کتابی است که شخصیت اصلی آن یک گربه است؛ گربه‌ای که راهی سفر می‌شود تا به آرامش و مقبولیت دست یابد و سر از کارِ دنیا درآورَد و آن‌چه را که از درک آن عاجز است درک کند.
جیمز نوربری در کتاب «گربه‌ای که ذن یاد می‌داد» حکایت‌های مختلف قدیمی ذن را در دل حکایتی که زادۀ تخیل خود اوست گنجانده و آن حکایت‌ها را با حکایت‌های ساخته‌وپرداختۀ خودش آمیخته است تا آموزه‌های فلسفۀ ذن برای دست‌یابی به احساس آرامش و رضایت در زندگی را به زبانی ساده و شیرین بیان کند. کتاب «گربه‌ای که ذن یاد می‌داد» یک داستان ساده و جذاب فلسفی دربارۀ جست‌وجوی معنای زندگی است؛ داستانی که راهکارهای ذن را برای غلبه بر دردها و رنج‌ها و مشکلات و کنارآمدن با آن‌ها و رهایی از اضطراب‌های زندگی بیان می‌کند.
حمید
۱۴۰۳/۱/۵
این کتاب هم مثل کتاب دیگر این نویسنده (پاندای بزرگ و اژدهای کوچک) خیلی جذاب بود. این کتاب رو که شروع میکنی دوست داری پیوسته بخونی تا تمومش کنی. نکته های مهمی در این کتاب بود که در عین سادگی بیان شد. رها کردن کمال گرایی، لذت بردن از لحظه حال، شروع کردن هرچند ناقص، پذیرش اینکه حق اشتباه کردن داریم توی مسیری که میریم و نکات زیاد دیگه. ممنون از کتابراه که فرصت مطالعه این کتاب رو به راحتی به من داد.
Mahsa Asadi
۱۴۰۲/۱۱/۷
از خواندنش لذت بردم. مثل کتاب‌های دیگر نویسنده، تصویری بود و با خوندن این کتاب وارد یک سفر با شخصیت اصلی داستان میشید که پر از درس‌هایی آموزنده یاد میدهد. اگر از کتاب‌های قبلی این نویسنده خوشتون امد، حتما پیشنهاد میکنم که این هم بخونید.
Farzad MNT
۱۴۰۲/۱۰/۷
این کتاب در ساده‌ترین حالت ممکن اساسی‌ترین راه حل مشکلاتی که ممکنه سالها باهاشون درگیر بودیم رو نشون میده پیشنهاد میشه قبل از این کتاب سفر پر ماجرا پاندای بزرگ و اژدهای کوچک رو مطالعه کنید
الهه
۱۴۰۲/۱۲/۷
راز یک زندگی قشنگ در برگ‌ها و گِل‌و‌لای و بارونه، در من و تو و شهر شلوغیه که ولش کردم و امدم.» تعبیر خیلی قشنگیه از زندگی کاش همه‌ی ما می دونستیم در لحظه خوشبخت باشیم منتظر اینده نباشیم تا طعم خوشبختی رو بچشیم
Sahar
۱۴۰۳/۱/۲۶
سلام دوستان ارزشمند در دورانی این کتاب رو خوندم که حال روحی خوبی نداشتم و واقعا امید بخش بود کتاب های این نویسنده به شدت پیشنهاد میشه برای هدیه دادن و کسایی که میخوان تازه کتاب خوندن رو شروع کنن
راحله مودت
۱۴۰۲/۱۰/۲۲
کوتاه بود و خیلی سریع می‌شد خوند، شخصیت اصلی داستان بعد از روبرو شدن و گفتگو با هر شخصیت دیگری از داستان، یک نکته در مورد زندگی رو بیان می‌کنه. تعداد این نکته‌ها زیاد نیست اما نکات مهمی هستند و می‌توانند موثر واقع شوند.
لاله فرحی
۱۴۰۲/۱۱/۲۷
خیلی کتاب دلنشینی بود. مفاهیم عمیق ذن رو با زبان داستانی بیان کرده بود. نقاشیاش عالی بودن. هرکی عاشق گربه‌ها باشه بی شک صد برابر بیشتر از سایرین از این کتاب لذت میبره.
Fatemeh.M
۱۴۰۲/۱۲/۲۶
بهترین همسفر آدم، خودشه. ما بیشترین وقت رو با خودمون سپری می‌کنیم.
هیچوقت به این موضوع توجه نکرده بودم.
با تشکر از کتابراه
فرشته پرواز
۱۴۰۲/۱۲/۱۳
این داستان پر از نماد و داستان‌های ساده است که درس های عمیق و قشنگی به مخاطبش میده از خوندنش لذت بردم امیدوارم باز هم کتاب هایی شبیهش پیدا کنم
reza ebrahimi
۱۴۰۲/۱۱/۲۱
تو یه کلمه میتونم بگم شاید شروع کردن این کتاب دست خودتون باشه ولی تموم نکردنش تو همون روز قطعا دست خودتون نیست. خیلی خیلی قشنگه
سیاوش بهاروند
۱۴۰۲/۱۱/۶
این کتاب بهتون یاد میده چه طور یک زندگی بر زیر سایه‌ی فلسفه‌ی چگونه خوب زیستن رو تجربه کنید. خوندنش رو به همتون پیشنهاد میکنم
R Jafari
۱۴۰۳/۱/۷
انتظار یک داستان مفصل رو داشتم ولی با تصاویر زیبا و داستان نسبتا کوتاه غافلگیر شدم که عصاره‌ای از حکمت ذن بود.
Ava Mehrad
۱۴۰۲/۱۲/۲۱
کتاب‌های جیمز نوربری همیشه پر محتوا هستند، طوری که میشه ساعت‌ها به دیالوگ هاش فکر کرد درس گرفت و لذت برد
مشاهده همه نظرات 43

راهنمای مطالعه کتاب گربه‌ای که ذن یاد می‌داد

برای دریافت کتاب گربه‌ای که ذن یاد می‌داد و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.