معرفی و دانلود رایگان سریال صوتی شوایک - قسمت اول

عکس جلد سریال صوتی شوایک - قسمت اول
قیمت:
رایگان - 0€
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی سریال صوتی شوایک - قسمت اول و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی سریال صوتی شوایک - قسمت اول و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی سریال صوتی شوایک - قسمت اول

سریال صوتی شوایک - قسمت اول نوشتهٔ یاروسلاو هاشک، اثری کلاسیک، کمدی و انتقادی است که عصیان انسان‌های عادی در برابر بی‌عدالتی‌ها را به تصویر می‌کشد. این رمان که تابه‌حال به بیش از 50 زبان ترجمه شده، داستان مردی خوش‌اخلاق و ساده‌بین را تعریف می‌کند که مشتاق خدمت به اتریش - مجارستان در جنگ جهانی اول است. این فایل اولین قسمت از سریال صوتی شوایک است که هر پنج‌شنبه منتشر می‌شود.

درباره کتاب صوتی شوایک:

این رمان که مدت کوتاهی بعد از جنگ جهانی اول نوشته شد، یکی از آثار ضد جنگ در قرن بیستم به شمار می‌آید. یاروسلاو هاشک در این داستان شخصیتی فراموش‌نشدنی خلق کرده که در اروپای مرکزی حوالی قرن بیستم به‌عنوان سربازی خوب درحال خدمت به کشورش است. این شخصیت ساده درواقع نمادی از کل مردم چک در آن دوران است.

سریال صوتی شوایک (The Good Soldier Schweik) اثری ضد جنگ است که در قالب طنز نوشته شده؛ اما طنز آن تلخ است و حتی آن را در دسته کمدی سیاه قرار داده‌اند. نویسنده این رمان را به‌صورت ناتمام نوشت که بخش اول آن در سال 1921 به انتشار رسید و یک سال بعد یعنی در سال 1992 جایزه دولتی مترجمان (Kääntäjien valtionpalkinto) را از آن خود کرد. به طور کل این داستان زندگی کسانی را روایت می‌کند که در برابر تمامی بی‌عدالتی‌ها و ظلم‌ها ایستادند و به روش خود عصیان کردند.

سرباز ژوزف شوایک، شخصیت اصلی داستان است که شیفتهٔ خدمت در ارتش است. اما به علت سادگی و حماقت‌هایش او را از ارتش اخراج کردند. حالا امپراطوری در آستانه جنگ است و شوایک امیدوار است که او را دوباره در ارتش بپذیرند تا بتواند به جنگ برود. او کمی دیوانه به نظر می‌رسد اما بااین‌حال گاهی حرف‌هایی درمورد وطن‌پرستی و جنگ می‌زند که شک و تردید اطرافیانش را برمی‌انگیزد. طوری که مخاطب پیش خود فکر می‌کند آیا او واقعاً دیوانه است یا خودش را به ساده‌لوحی زده است؟

اقتباس‌های سینمایی کتاب صوتی شوایک:

در سال 1931 «مارتین فریش» یک فیلم سینمایی کمدی بر اساس این رمان ساخت که «ساشا راشیلوف» در آن نقش شوایک را بازی کرد. همچنین در سال 1955 انیمیشنی به همین اسم بر اساس این رمان به پرده نمایش درآمد. مشهورترین فیلمی که بر اساس این رمان ساخته شد به کارگردانی «کارل اشتکلو» بود که در سال 1957 نامزد جایزه کریستال گلوب شد.

در سال 1962 فیلمی سیاه‌وسفید با الهام از این کتاب با نام «سفر طولانی» محصول مشترک چکی - روسی ساخته شد که بخش‌هایی از زندگی شوایک در آن بازگو شده است. همچنین در سال 1972 مجموعه تلویزیونی 13 قسمتی ساخت اتریش به نام «ماجراهای سرباز خوب شوایک» به کارگردانی «ولفگانگ لیبناینر» ساخته و پخش شد.

کتاب صوتی شوایک مناسب چه کسانی است؟

اگر به ادبیات کلاسیک و داستان‌های طنز و انتقادی علاقه دارید، از شنیدن این کتاب لذت خواهید برد.

یاروسلاو هاشک را بیشتر بشناسیم:

این نویسنده اهل چک در سال 1883 در پراگ متولد شد. او طنزپردازی آنارشیست بود که بیشتر به‌خاطر رمانش «سرباز خوب شوایک» به شهرت رسید. یاروسلاو هاشک (Jaroslav Hasek) نخستین آثار خود را در سال‌های آغازین قرن بیستم نوشت و به‌ غیر از کتاب حاضر حدود 1500 داستان کوتاه نیز از او به‌جا مانده است.

بیشتر آثار او شامل مقالات و داستان‌هایی می‌شود که جنبهٔ انتقادی و مبارزاتی دارند. هاشک در زمان شروع جنگ جهانی اول به ارتش اتریش فراخوانده شد و هم‌زمان با بسیاری از روزنامه‌های روس در جبهه با بلشویک‌ها همکاری کرد. این نویسنده چک در سال 1920 به کشور خود برگشت و نوشتن شاهکار خود، رمان «سرباز خوب شوایک» را آغاز کرد و تا زمان مرگش در سال 1923 مشغول همین کار بود. این اثر که به زبان‌های زیادی ترجمه شد، برای وی شهرت جهانی به ارمغان آورد و فیلم‌ها و نمایشنامه‌های متعددی از روی آن ساخته شد.

در بخشی از کتاب صوتی شوایک می‌شنویم:

سلول‌های شسته‌رفته و راحت محکمهٔ قضایی، دیوارهای سفیدشده و میله‌های سیاه‌رنگ آن. همچنین آقای دمارتینی، سرزندان‌بان فربه با سردوشی و کلاه فرم قیطان دار بنفش‌رنگش، تأثیر بسیار خوبی روی شوایک گذاشتند. رنگ بنفش، اینجا هم مثل مراسم دعای اعیاد چهارشنبهٔ خاکستر افشانی و جمعهٔ بزرگ رنگ رسمی شمرده می‌شد. عصر پرشکوه حکمروایی رومیان بر اورشلیم بازگشته بود. محبوسان را به حضور پیلاتوس‌های سال 1914 در طبقهٔ همکف می‌بردند و مستنطقان، این پیلاتوس‌های عصر جدید، به‌جای آنکه از سر شرافت آب بخواهند و دست بشویند، قیمهٔ پاپریکا و آبجوی پیلسنی سفارش می‌دادند و پرونده‌های بیشتر و بیشتری به دادستانی ارجاع می‌کردند.

اینجا هر منطقی رنگ می‌باخت و بندها و ماده‌ها حرف آخر را می‌زدند. ماده خفه می‌کرد. ماده می‌توپید. ماده می‌خندید. ماده می‌ترساند. ماده عقل آدم را می‌خورد. ماده می‌کشت و رحم نمی‌آورد. اینجا اتراقگاه شعبده‌بازان قوانین بود. کشیشانی که به پیشگاه مجمع‌القوانین قربانی می‌کردند. کوسه‌های متهم خوار. ببرهای جنگل اتریش که ازروی شماره مادهٔ قانون‌ها گز می‌کردند که به چه بزرگی باید بر گلوگاه متهم بجهند.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
29 دقیقه
درآمد / بخش یک: در پشت جبهه
22 دقیقه
بخش دو: شوایک سرباز غیور در کمیسری
17 دقیقه
بخش سه: شوایک دربرابر پزشکان قانونی
12 دقیقه
بخش چهار: شوایک را از دارالمجنانین بیرون می‌اندازند
19 دقیقه
بخش پنج: شوایک در کمیسری خیابان سال

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابسریال صوتی شوایک - قسمت اول
نویسنده
مترجمکمال ظاهری
راویاطهر کلانتری
ناشر چاپینشر چشمه
ناشر صوتی رادیو گوشه
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابMP3
مدت۱ ساعت و ۳۸ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی داستان و رمان خارجی، کتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه صوتی
رایگان - 0 یورو
افزودن به کتابخانه

نقد، بررسی و نظرات سریال صوتی شوایک - قسمت اول

سمیرا ابراهیم پور
۱۴۰۱/۳/۲۹
داستان مردی به نام شوایک که در جوانی به دلیل خل بودن از ادامه سربازی معاف شده بود. داستان چالش‌های او در طی ماجرای ترور شاهزاده فردیناندو و جنگ جهانی اول. همه شوایک را فردی احمق و دیوانه خطاب میکنند درحالی که او بسیار عاقل و باهوش است و این را میتوان از اشاره‌های او به تمام جزئیات و پیش بینی حوادث و وقایع باتوجه به همین جزئیات که حتی بدون دیدن هم میتواند زوایای آن را حدس بزند فهمید ولی چون انسان ساده و بی ریای است و خیلی واقع بینانه به قضایا نگاه میکند و به صراحت سخن میگوید بنظر احمق می‌اید. شخصیت ساده و مهربون شوایک باعث میشه دلتون بخواد داستان رو تا انتها گوش کنید و از شنیدنش لذت ببرید. صدا گذاری و فضاسازی هم خوبه. نویسنده در ابتدا با یک مقدمه که در قالب طنز انتقادی هست به نکوهش کسانی میپردازه که باتبلیغات و هیاهو به شهرت رسیدن درحالیکه شاید کار چندان مهمی انجام نداده باشند ولی با داستان شوایک میخواد بگه که قهرمانان واقعی داستان هیچ وقت شناخته نمیشن و کسی متوجه نقش مهم اونها نمیشه
علیرضا فتح آبادی
۱۴۰۲/۱۲/۲۶
شوایک.... خیلی خوشم آمد که از واقعیت برای داستان سرایی استفاده کرده بودند و داستان در برهه‌ای از زمان ۱۹۰۰ و خورده‌ای که فردیناند ولیعهد امپراتوری اتریش مجارستان توسط یک گروه ۶ نفره صرب به قتل میرسه (ترور میشه) و این اتفاق باعث وقوع جنگ جهانی اول میشه و اما داستان شوایک کهنه سربازی دیوانه و خل و چل و... (هر وصله‌ای به او بگویید به او میچسبد) در این برهه زمانی رقم میخورد و مخاطب را سرگرم خویش می‌سازد باید نویسنده بسیار توانایی باشید که بتوانید چنین اثری خلق کنید و مخاطب را جذب کنید (از مترجم هم خوشم آمد که آن الفاظ را سانسور نکرده بود البته بی آن‌ها داستان کمی بی جان و افتاده میشد) به شخصه کاملا آن را پیشنهاد میکنم و برویم تا ببینیم در آینده (قسمت‌های آتی) چه اتفاقی برای این خُل مادر زاد می‌افتد و سرگرم شویم... اگر بخواهم کتاب دیگری بعد این کتاب معرفی کنم که مانند این و حتی بیشتر هیجان انگیز باشد: پیرمرد صد ساله‌ای که از پنجره به چاک زد و ناپدید شد (حاوی دو جلد) پیشنهاد میکنم
با تشکر از کتاب راه که نسبت به تمامی رقبا سرتر بوده و کتاب‌های رایگان هفتگی و مناسبتی اهدا مینماید باشد تا فرهنگ کتابخوانی در ذهن مخاطبان ایرانی القا شود تا درودی دیگر بدرود
mahdi solhjo
۱۴۰۲/۱/۹
ماده خفه می‌کرد ماده می‌کشد و از آنچه که انتظار داشتم فراتر بود یه اثر به شدت حرفه‌ای چیزی در آن شنیدم که برای من جالب توجه بود و باعث شد به نگاه کوتاهی به زندگی نامه نویسنده بیندازم چون در این رمان تویه همین قسمت اول نویسنده به تعدادی موضوعات جرم شناسی اشاره کاملی کرد و در عین حال در قالب داستان و به توضیح آن‌ها کرد که برای من خیلی جذاب بود نشان دهنده این موضوع است که نویسنده از دانش جرم شناسی و مکاتب آن اطلاعات بسیار کاملی دارداشاره به تئوری برچسب زنی و انگزنی و عدم تحمل برچسب زنی و انگزنی توسط ناکرده بزهو اشاره به کتاب چهره شناسی لمبروزونقض اصل شخصی بودن مجازات هم در قسمتی بود که شوایک داشت با مرد کارمند در سلول درباره خانواده مرد حرف می‌زد که امروز در جرم شناسی در این مورد بحث‌های زیادی مطرح می‌شود صدای گوینده هم فوق العاده بود و با شخصیت داستان کاملاً هماهنگ و منطبق بود
Hamed Alimirzaei
۱۴۰۲/۸/۱۲
شوایک اثر یاروسلاو هاشک طنزتلخیست که هرچند با صداپیشگی اطهرکلانتری شیرینی شخصیت شوایک را ملموس تر میکند ولیکن بلافاصله بعد از توقف صدای راوی این شیرینی جایش را به تلخی پیامدهای جنگ هشت ساله‌ای میدهد که با گذشت بیش از۳دهه از اعلام آتش بس، همچنان گریبان مردم مظلوم مارا رها نکرده است. با مطالعه کتاب و مذکور آنچه ذهن مرا بیشتر از هرچیز درگیر کرد آزرد این بود که چه کسانی مسبب ادامه جنگ هشت ساله و به عبارتی طولانی‌ترین جنگ قرن بیستم بودند ودر ازای تحمیل این مصیبت به مردم، رویای رسیدن به چه دستاوردی را در سر میپروراندن
محمد مهدی مظفری
۱۴۰۱/۱۱/۱۱
اولین نکته مثبت این سریال صوتی که بخوام بگم صدای خوب و خوانش روانه روای کتابه که به ایشون و تیمشون خسته نباشید میگم.
در مورد خود داستان بخوام بگم داستان در مورد فردی است که هم خنگ و هم باهوش و زیرکه و این دو گانگی شخصیتی خیلی خوب ساخته شده و آدم رو جذب شخصیت اصلی داستان میکنه.
نکته منفی که کنم
بخوام اشاره وجود نداره ولی تعداد قسمت‌های این سریال صوتی خیلی زیاده و ممکنه آدم ترغیب نشه که بیشتر از چهار و پنج قسمت بیشتر گوش کنه
Behzad
۱۴۰۱/۳/۲۴
قبل از همه تبریک به گوینده هنرمند کتاب بخاطر گویش رسا و عالی که کیفیت عرضه مطلب را دوچندان کرده. در عصر حاضر که هر روز با هجمه بی پایان خبرهای ناخوش و ویرانگر مواجهیم، شنیدن مطالب طنز سیاه این کتاب بسیار گوارا است و حال خوشی را به انسان میدهد. به کتاب خوانها توصیه میکنم در کنار مطالب بیشمار جدی ارایه شده در کتابهای دیگر، سری هم به این کتاب بزنند و لحظات نشاط انگیزی را با شنیدن آن رقم بزنند.
Far_kr
۱۴۰۱/۹/۲۸
بعد از مدت‌ها کتابی خوندم که منو برد به یه دنیای دیگه و چقدر لذت بردم. در عین سادگی و روان بودن داستان، مشکلات جامعه رو به بهترین شکل ممکن توصیف میکنه. بعد از شنیدن این داستان عمیقا به این فکر میکنم که بهتره یه وقتایی مثل شوایک مسایل رو الکی پیچیده نکنیم و از دید دیگه‌ای نگاه کنیم. شوایک احمق نیست، یه انسان روراسته که سعی میکنه درهر شرایطی از داشته هاش لذت ببره.
عزیزه رضایی
۱۴۰۱/۲/۲۴
کتاب خوبی بود و توصیه میکنم بخونید
داستان مردی ساده دل و پاک و بی ریا و مربوط به سیاست‌های جنگ جهانی اول خوندش رو یا بهتر بگم گوش کردن بهش رو توصیه میکنم گویندگیش هم خوب بود و لذت برم
شوایک مرد ساده دلی است که به نظر می‌آید خل است و او را از ارتش هم اخراج کردند به دلیل اینکه نتیجه گرفتند او یک خل به تمام معناست اما قضیه این است که او زیادی ساده است
آفتاب
۱۴۰۱/۱۰/۲۸
این داستان بسیار جالب و نشاط اور میباشد. این داستان در موردی مردی ساده لوح به نام شوایک است که در بسیاری از اتفاقات که رخ میدهد این مرد ساده لوح بیشتر از یک انسان عاقل استدلال‌های عقلانی و طنزگونه بیان میکند.
راوی بسیار با ظرافت این داستان را روایت میکند و‌گویش راوی به خوبی شخصیت جالب توجه شوایک را به ذهن شنونده ترسیم میکند.
Monir Naghikhani
۱۴۰۰/۷/۳۰
خیلی خوب بود، شوایک همانطور که گفته شده مردی ساده وبی ریا، میگویند دیوانه است ولی بسیارساده است واین سادگی شمارا به چالش میکشد، وخیلی شنیدنی است بهتراست که بشنوید، واینکه نوشته قسمت اول، یعنی ادامه هم دارد، کاش میدانستم، من دوبار گوش کردم، وسپاس فراوان که این کتاب را رایگان گذاشتید.
Mostafa Arshad Ebi
۱۴۰۱/۲/۱۲
قطعاً جزو ١٠ کتاب برتری هست که خوندم، و چقدر دلم واسه شوایک سوخت هم ابلهه هم باهوش، هم ساده لوح هم زرنگ، هم بدشانس هم خوش شانس، داستان کتاب از ترور ولیعهد اتریش-مجارستان به دست یک ملی گرای صرب شروع میشه و آغاز جنگ جهانی اول، ترجمه کتاب خیلی عالی انجام شده محاوره‌ای و خیلی روان، توی خوندنش شک نکنید
Eti Atshani
۱۴۰۲/۱/۱
کتاب به صورت سریال نگاشته شده و من یک قسمت انرا دریافت کرده‌ام، مردی که از دیوانه خانه امده و در سلول زندان قرار دارد و در مورد مسائل اظهار نظر میکند، برای خیلیها میتواند کشش داشته باشد متاسفانه در طیف کتابهای مورد. علاقه من نبود، با تشکر از تمام کسانی که در راه زحمت کشیده اند
مریم جوان
۱۴۰۱/۱۲/۲
داستان بسیار جذابی دارد. شوایک یک شخصیت بسیار ساده اما پیچیده است. که همین شخصیت روال داستان را جذابتر کرده است. صدای خوب و خوانش عالی خواننده نیز این داستان را به داستانی بسیار شنیدنی تبدیل کرده است. نکته مثبت دیگر این داستان این است که هر قسمت به صورت جداگانه ارائه شده است.
arsam p
۱۴۰۰/۷/۳
طنزی زیبا، قلمی خواندنی
شوایک دیوانه‌ای که در برخی موارد از عاقلان عاقل تر هست و در حین داستان، خاطرات جالبی به زبون میاره که به زیبایی داستان میفزاید
داشتانی شیرین و دوست داشتنی
مطمئنا از گوش دادن به کل سریال لذت میبرید.
بهروز داوطلب📚
۱۴۰۱/۱۲/۲۳
باباایوالله 😂😅🤣ممنونم عالی بود عالی بود👍👏یک تنه همه رو سرکار
گذاشته ایوالله خیلی عشق کردم واقعا به همین چین کتاب شاهکاری نیاز داشتم پیشنهاد میکنم حتما بچه های کتابراه اینو گوش کنید فوق العاده است🌹 قول میدم از لحظه به لحظه اش لذت میبرین
مشاهده همه نظرات 243

راهنمای مطالعه سریال صوتی شوایک - قسمت اول

برای دریافت سریال صوتی شوایک - قسمت اول و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.