معرفی و دانلود کتاب تاب آوری برای نوجوانان: در سانحه‌ها، تجربه‌های آسیب‌زا و ناخوشایند

برای دانلود قانونی کتاب تاب آوری برای نوجوانان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تاب آوری برای نوجوانان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تاب آوری برای نوجوانان: در سانحه‌ها، تجربه‌های آسیب‌زا و ناخوشایند

کتاب تاب آوری برای نوجوانان، اثر منتخب انجمن رفتاردرمانی شناختی، برای نوجوانانی نوشته شده است که به اختلال استرس پس از سانحه دچار شده‌اند. شیلا راجا که خود در رشته‌ی روان‌شناسی بالینی تحصیل کرده، درباره‌ی این اختلال چند کتاب نوشته است. فرزند او، جایا راجا اشرفی، دختری نوجوان است که با مسائل و مشکلات دوران نوجوانی به‌خوبی آشنایی دارد. حاصل همکاری این مادر و دختر، به کتابی مختصر و مفید تبدیل شده است.

درباره‌ی کتاب تاب آوری برای نوجوانان

استرس پس از سانحه یا تنش پس از آسیب، اختلالی است که پس از یک ضربه‌ی روحی ایجاد می‌شود. در این شرایط فرد درگیر خاطرات بد گذشته‌اش می‌شود و احساس می‌کند که ضربه‌ی روحی هنوز هم ادامه دارد. احساس ترس، اضطراب، افسردگی، غم، خشم و... رفتارهای رایجی است که در این شرایط از فرد سر می‌زند. برخی از این ضربه‌های روحی به کودکان و نوجوانان آسیبی جدی می‌زنند و آن‌ها را در آینده با مشکلات زیادی مانند فرسودگی جسمی، بیماری‌های روانی و مسائل هیجانی مواجه می‌کنند. نوجوانان در چنین شرایطی باید به یک فرد بزرگسال قابل‌اعتماد و حمایتگر یا روان‌شناس مراجعه کنند؛ اما اگر چنین شخصی را نداشته باشند، چه راه‌حل دیگری پیش رویشان قرار دارد؟ کتاب تاب آوری برای نوجوانان (The PTSD Survival Guide for Teens) برای همان کسانی است که فکر می‌کنند شرایط مراجعه به روان‌شناس یا کمک گرفتن از یک فرد بزرگسال را ندارند.

معرفی و دانلود کتاب تاب آوری برای نوجوانان

رویدادهایی مانند مورد آزار و اذیت قرار گرفتن از سوی همسالان، بدرفتاری جسمی یا جنسی، تصادف، بلایای طبیعی، تجربه‌ی خشونت در خانه یا جامعه، خودکشی یکی از عزیزان و... همان ضربه‌های روحی آسیب‌زایی هستند که به اختلال استرس پس از سانحه منجر می‌شوند. بسیاری از افراد معتقدند که فقط آن‌ها هستند که چنین تجربه‌ای را پشت‌سر گذاشته‌اند، اما شیلا راجا (Sheela Raja) با ارجاع به آمار نشان می‌دهد که متأسفانه از هر سه نوجوان، یک نفر تنش پس از آسیب را تجربه کرده. البته اثرات این نوع تنش‌ها و برخورد با آن، متفاوت است. نویسندگان کتاب تاب آوری برای نوجوانان با علم به چنین موضوعاتی، این اثر را به نگارش درآورده‌اند.

جایا راجا اشرفی (Jaya Raja Ashrafi) دیگر نویسنده‌ی این کتاب به حساب می‌آید. او دانش‌آموزی دبیرستانی است و بهتر از افراد بزرگسال نوجوانان را درک می‌کند. بخش‌هایی از کتاب تاب آوری برای نوجوانان با نام «جایا می‌گوید» حاصل تجربه‌ی زیسته‌ی این نویسنده‌ی نوجوان است که در آن‌ها مسائل مربوط با نوجوانان بیان شده.

کتاب تاب آوری برای نوجوانان در ده فصل تنظیم شده. هر فصل با مقدمه‌ای جمع‌وجور شروع می‌شود و با جمع‌بندی و سخن پایانی، به اتمام می‌رسد. شیلا راجا و جایا راجا اشرفی، داستان‌های افرادی را که دچار تنش پس از آسیب شده‌‌اند به تناسب هر فصل می‌آورند. چنین داستان‌ها و تجربه‌هایی نشان می‌دهند که خوانندگان این اثر تنها نیستند و می‌توانند با استفاده از تمرینات کتاب، این دوران را پشت‌سر بگذارند.

انتشارات پندار تابان کتاب تاب آوری برای نوجوانان را در مجموعه‌ی راهکارهای فوری خود به انتشار رسانده است. عباس عبداللهی و زهرا آزادفر، وظیفه‌ی برگردان این اثر به زبان فارسی را بر عهده داشته‌اند.

درباره‌ی مجموعه کتاب راهکارهای فوری

یکی از منابعی که نوجوانان بیش از هر چیزی به آن نیاز دارند، منابع سلامت روان است. انتشارات نیوهاربینگر مجموعه‌ی راه‌حل‌های مبتنی بر کمک فوری را به‌طور مخصوص برای نوجوانان طراحی کرده است. روان‌پزشکان، روان‌شناسان و محققان برجسته‌ای نویسنده‌ی این مجموعه کتاب‌ها هستند که به مشکلات رایج نوجوانان مانند افسردگی، اضطراب، کمبود اعتمادبه‌نفس و... می‌پردازند. سرپرستی این مجموعه از کتاب‌ها بر عهده‌ی لاورنس شاپیرو است. انتشارات پندار تابان، این مجموعه از کتاب‌ها را با کمک مترجمانی کاردان، به زبان فارسی منتشر می‌کند.

نکوداشت‌های کتاب تاب آوری برای نوجوانان

  • شیلا راجا، روان‌شناس بالینی، در کتاب تاب آوری برای نوجوانان، علم و عمل را با هم ترکیب می‌کند. دختر او جایا راجا اشرفی که نوجوانی دبیرستانی است، به مسائل نوجوانان امروزی آگاهی دارد. این مادر و دختر موضوعاتی مانند مقابله با اضطراب پس از حادثه،‌ مدیریت خشم، افسردگی، رویارویی با ترس و... را در کتاب تاب آوری برای نوجوانان بررسی می‌کنند. (مجله‌ی اسکول لایبرِری)
  • کتاب تاب آوری برای نوجوانان بر اساس جدیدترین تحقیقات و شواهد علمی نوشته شده و منبعی برجسته برای کسانی است که دچار اختلال استرس پس از سانحه شده‌اند. (ترنس ام. کین، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون و رئیس مرکز ملی اختلال استرس پس از سانحه)
  • شیلا راجا و جایا راجا اشرفی کتابی فوق‌العاده نوشته‌اند که بدون‌شک منبعی ارزشمند برای نوجوانانی است که تروما را تجربه کرده‌اند. نویسندگان اصول درمانی پیشرفته‌ای را در قالبی علمی و قابل‌فهم ارائه کرده‌اند. (مت جی. گری، استاد روان‌شناسی بالینی دانشگاه وایومینگ)
  • در این زمانه نوجوانان در معرض آسیب‌های روحی زیادی قرار می‌گیرند. والدین و نوجوانان باید اختلال استرس پس از سانحه را درک کنند. دیدگاه‌های مختصر و مفید جایا راجا اشرفی، دریچه‌ای منحصربه‌فرد به ذهن نوجوانان است. (شیری آر. ترنر، پزشک)

کتاب تاب آوری برای نوجوانان برای چه کسانی مناسب است؟

درمانگران و والدین نوجوانانی که دچار اختلال استرس پس از سانحه شده‌اند، لازم است به مطالب کتاب تاب آوری برای نوجوانان مراجعه کنند. هر نوجوانی که این اختلال و دیگر تروماها و ضربه‌های روحی را تجربه کرده، باید کتاب شیلا راجا و جایا راجا اشرفی را بخواند.

در بخشی از کتاب تاب آوری برای نوجوانان: در سانحه‌ها، تجربه‌های آسیب‌زا و ناخوشایند می‌خوانیم

صرف‌نظر از این‌که گریز، مبارزه یا انجماد را در موقعیتی آسیب‌زا تجربه کرده باشید، بدیهی است که رویدادهای آسیب‌زا با سایر تنش‌های روزمره‌ی زندگی تفاوت دارند. وقتی بدانید بدنتان چه مسیر پیچیده‌ای را برای حفظ امنیت شما در موقعیتی آسیب‌زا طی کرده است، متوجه می‌شوید که این فرآیند با فرآیند مقابله با سایر تنش‌های زندگی مثل گرفتن یک نمره‌ی بد در امتحان یا سوءتفاهم در رابطه با یک دوست متفاوت است. در واقع، مجموعه‌ای از واکنش‌های طبیعی به یک سری رویدادهای دردناک را تجربه می‌کنید و طبیعی است که بهبودی آن‌ها زمان می‌برد.

مسئله‌ای که در فرهنگ ما می‌تواند مانع بهبودی از یک تجربه‌ی آسیب‌زا شود این است که بسیاری از افراد گستره‌ی توجه کوتاهی دارند و از دیگران انتظار دارند که به‌سرعت از مسائل عبور کنند. این روزها انجام هم‌زمان چند کار در یک ‌زمان بسیار متداول است، مثل هم‌زمان صحبت کردن و ارسال پیام یا ایمیل. برخی افراد هم‌زمان در چندین مرورگر در حال جستجوی موضوعات مختلفی هستند یا هنگام صحبت با یک دوست، پیام‌های تلفن همرا‌ه‌شان را هم چک می‌کنند. در حال حاضر، میانگین گستره توجه در افراد تقریباً هشت ثانیه است؛ یعنی چند ثانیه کمتر از دهه‌های قبل. این بدان معنا است که تنها هشت ثانیه طول می‌کشد تا توجه ما به موضوع دیگری معطوف شود.

این‌ها چه ارتباطی با رویدادهای آسیب‌زا دارند؟ متأسفانه، ذهن و بدن ما نمی‌توانند به‌سرعت از یک رویداد آسیب‌زا عبور کنند. بهبودی زمان می‌برد. اما فرهنگ سریع‌السیر ما (به‌دروغ) ما را متقاعد می‌کند که دیگران به‌سرعت بر مسائل آسیب‌زا غلبه می‌کنند. ما در فرهنگی زندگی می‌کنیم که در آن افراد معمولاً مدت‌زمان زیادی بر ناراحتی دیگران تمرکز ندارند. این موضوع واقعاً دردناک است؛ به‌ویژه زمانی که در تلاش برای دریافت حمایت از دیگران هستید.

فهرست مطالب کتاب

پیش‌گفتار مترجمان
مقدمه
فصل 1: تجربه‌ی آسیب‌زا و مقابله‌ی منفی
فصل 2: چرا نمی‌توانم فراموش کنم؟
فصل 3: چرا من؟
فصل 4: افکار مزاحم، کابوس‌ها و بازگشت‌ به گذشته
فصل 5: آیا ترس من سالم است؟
فصل 6: چگونه با احساساتم کنار بیایم؟
فصل 7: خشم
فصل 8: افسردگی و حمایت اجتماعی
فصل 9: اضطراب
فصل 10: امید، تاب‌آوری و رشد
تقدیر و تشکر
منابع حمایتی
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تاب آوری برای نوجوانان: در سانحه‌ها، تجربه‌های آسیب‌زا و ناخوشایند
نویسنده،
مترجمعباس عبداللهی، زهرا آزادفر
ناشر چاپیانتشارات پندار تابان
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات136
زبانفارسی
شابک978-622-281-069-6
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی کودک و نوجوان
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب تاب آوری برای نوجوانان

برای دریافت کتاب تاب آوری برای نوجوانان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.