معرفی و دانلود کتاب ردپای خدایان

عکس جلد کتاب ردپای خدایان
قیمت:
۷۵۶۰۰ 45360 تومان ۴۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب ردپای خدایان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ردپای خدایان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ردپای خدایان

کتاب ردپای خدایان راهنمایی برای معنابخشی به زندگی با کمک اسطوره است. جیمز هالیس در این اثر توضیح می‌دهد چرا داستان‌های اساطیری قدرتی عظیم برای هدایت انسان معاصر دارند و چگونه می‌توان از آن‌ها برای یافتن معنی حقیقی وقایع استفاده کرد.

درباره کتاب ردپای خدایان

با وجود زندگی با کیفیت و آسان دنیای مدرن، باور اینکه به اجداد غیرمتمدنمان شباهت داریم آسان نیست. ما در خانه‌های مدرن زندگی می‌کنیم، به اینترنت دسترسی داریم و به لطف انفجار اطلاعات از قدرت عظیمی برای تغییر خودمان و سرنوشتمان برخورداریم. برخلاف انسان چند هزار سال پیش که برای یادگیری دانش کیلومترها از سرزمین خود دور می‌شد ما در دانشگاه‌های مجازی درس می‌خوانیم، نظام‌های پادشاهی را از بین برده‌ایم، تابوهای سیاسی و اجتماعی را یکی پس از دیگری می‌شکنیم و با دسترسی به تلفن همراه، هیچ مانعی برای ابراز عقیده نداریم. در این شرایط خیلی راحت می‌توان ادعا کرد که بشر امروز در مقایسه با تمام گذشتگانش آزاد و رهاتر است، اما آیا این باور درستی است؟ جواب جیمز هالیس، ‌نویسنده کتاب ردپای خدایان (Tracking the gods the place of myth in modern life) منفی است.

ما انسان‌های مدرن، با وجود تمام تغییرات سبک زندگی، همچنان الگوهای رفتاری مشابهی را در دوستی، ازدواج و اشتغال تکرار می‌کنیم. البته نمی‌توان منکر دگرگونی‌ها شد، اما حیرت می‌کنید اگر متوجه شوید که زندگی امروز ما تا چه حد به اسطوره‌های جهانی شبیه است. به عقیده جیمز هالیس کمتر موضوعی را می‌توان یافت که ردپای خدایان اساطیری در آن‌ها وجود نداشته باشد اما متاسفانه بشر امروز ریشه‌های خود را فراموش کرده و به همین دلیل دچار بی‌معنایی شده است. ما زمانی می‌توانیم به اشخاص و وقایع معنی ببخشیم که آن‌ها را از قبل بشناسیم، اما چطور می‌توان به این مرحله رسید؟ آیا باید با تک تک انسان‌های کره زمین صحبت کنیم یا اتفاقاتی که قدرت درک آن‌ها را نداریم طرد کنیم؟ البته که هیچکدام این تصمیم‌ها عملی نیست. عمر و توان هیچکس به او امکان مرور سرگذشت چند میلیارد نفر را نمی‌دهد و جریان زندگی نیز همواره ما را با اتفاقات جدید غافلگیر می‌کند. پس بهترین کار، جستجوی معنی در خردی است که با وجود قدرت پاسخگویی به سوالاتمان قابل دسترس باشد، یعنی اسطوره.

روان‌شناسان مکتب یونگ بعد از کشف معنای ژرف دنیای اساطیر، به شکل قابل توجهی از این داستان‌ها برای انتقال مفاهیم عمیق روانشناسی استفاده کردند و استقبال خوانندگان نشان می‌دهد که در این کار موفق بودند. اولین دلیل این تصمیم، قطعا آشنایی تمامی ما با دنیای قصه‌هاست. البته ما شبیه اجداد غارنشینمان برای شنیدن داستان کنار آتش جمع نمی‌شویم اما نقال بزرگتری به اسم سینما، کتاب و موسیقی در اختیار داریم. دلیل دوم، شباهت انکارناپذیری است که بین اساطیر مختلف وجود دارد. از هند گرفته تا چین، آفریقا، بومیان آمریکا و اروپا انسان‌ها نسل به نسل قصه‌هایی مشابه برای فرزندان خود تعریف کرده‌اند. کتاب ردپای خدایان به ما نشان می‌دهد این اسطوره‌ها چگونه با وجود تفاوت‌های جزئی، ریشه‌هایی یکسان دارند و با حمله‌ها و مهاجرت‌های گذشتگان، در سراسر جهان منتشر شده‌اند.

کتاب ردپای خدایان مناسب چه کسانی است؟

به عقیده هالیس «معنا زمانی در زندگی افراد جاری می‌شود که آن‌ها احساس کنند در یک زندگی نمادین قرار دارند». پس اگر به دنبال معنابخشی به تصمیم‌ها و وقایع زندگی خود هستید، این اثر را از دست ندهید.

با جیمز هالیس بیشتر آشنا شویم

جیمز هالیس (James Hollis) یکی از روان‌شناسان بزرگ مکتب روان‌شناسی عمقی است. نوشته‌های او که بر پایه نمادین و بر پایه اساطیر کشورهای مختلف هستند، از انسان دعوت می‌کنند معنای نهفته در احساسات درونی و وقایع را کشف کرده و با خرد نهفته در داستان‌ها ارتباط برقرار کند. جالب است بدانید که هالیس چندین سال به عنوان مدیر اجرایی مرکز آموزشی یونگ فعالیت کرده و به عنوان یکی از تحلیلگران ارشد این موسسه شناخته می‌شود.

او در ایران با آثار معروفی مانند «یافتن معنا در نیمه دوم عمر»، «بهشت رابطه»، «مرداب روح» و «التیام روح زن و مرد: شکستن تقدیر» شناخته می‌شود.

در بخشی از کتاب ردپای خدایان می‌خوانیم

در این فصل قصد داریم دو الگوی مهم اسطوره‌ای را بررسی کنیم: یکی، چرخۀ عظیم یا بازگشت جاودانه (یعنی همان چرخۀ قربانی‌کردن، جدال زندگی-مرگ-تولد دوباره) و دیگری، سفر قهرمانی (یعنی حرکت از معصومیت به‌سمت تجربه، از خامی به‌سوی پختگی و از هویت به‌سمت فردیت). درحقیقت، شاید بتوان گفت که همۀ مفاهیم اسطوره‌ای تقویت این دو الگوی بزرگ باشد؛ الگوهایی که تنوع و مصداق‌های بسیاری دارند.

از منظر تاریخی، «اسطورۀ بازگشت جاودانه» مربوط به الهۀ مادر زمین و اسطورۀ «سفر قهرمانی» مربوط به پدر آسمان یعنی قهرمان خورشیدی است. هر دو جنسیت در چرخۀ زندگی-مرگ-تولد دوباره، نقش دارند و هر دو باید سفر به‌سوی قلمروی خویشتن‌ را بپذیرند. ممکن است تصاویری که در صفحات آینده ارائه می‌شوند، محدود به جنسیت به‌نظر برسند؛ اما چنین موضوعی تعمدی نیست و از تصاویر تاریخی گرفته‌ شده‌اند که به‌طور طبیعی از دل تجربه‌های مادر، به‌منزلۀ سرچشمۀ حیات، و پدر،‌ به‌منزلۀ حامل فرهنگ ساختگی و خلق‌شده، برخاسته‌اند. این هویت‌های شخصی روی کائنات فرافکن می‌شوند و به شکل‌گیری دو چرخۀ اسطوره‌ای بزرگ منجر می‌شوند. هم مردان و هم زنان در این نقش‌آفرینیِ سرنوشت‌ساز سهیم‌اند و هر دو می‌باید از نقشی که ایفا می‌کنند، آگاه‌تر باشند.

نابودی اسطوره‌های مادر زمین و پدر آسمان ما را ناچار ساخته است که در خلوتمان‌ در جست‌وجوی تصاویری باشیم که حامی روحمان است و آن را به‌سوی نمایش کائنات هدایت کند. بدون چنین ارتباطی ما محکوم خواهیم بود به سپری‌کردن زندگی سطحی. تجربۀ ژرفای زندگی، به‌مثابه بخشی از محتوایی بزرگ‌تر، ارتباط مستقیمی با میزان سهم حضور اسطوره در آن دارد و همان‌طور که یونگ نیز به آن اشاره می‌کند: «اسطوره برای انسانِ گیج و سردرگم توضیح می‌دهد که در ناخودآگاهش چه می‌گذرد».

فهرست مطالب کتاب

مقدمه: بودن در این کرۀ خاکی معانی بسیاری دارد
رویکردهای متفاوت به اسطوره
فصل اول: سمساری خاک‌گرفتۀ قلب
افسانه‌های مدرن
شعور معاصر
چگونه اسطورۀ «فاوِست» تبدیل به شیوۀ زندگی «فاوست‌گونه» شد؟
مرد زیرزمینی
در دل تاریکی
پس از سقوط
فصل دوم: بازگشت جاودانه و سفر قهرمانی
بازگشت جاودانه: قربانی‌کردن، مرگ و تولد دوباره
سفر قهرمان
سفر قهرمانی
معنای سفر قهرمانی از منظر روان‌شناسی
فصل سوم: بلعیدن خورشید
نسل خودجوش اسطوره
پروانۀ آهنی
در جنگل تاریک
بلعیدن خورشید
فصل چهارم: ردپای خدایان
رازی که ما آن را خدا می‌نامیم
سرگردان در دریای کائنات
ناپختگی (خوی بچگانه)
سیر قهقرایی در سایۀ روان‌گردان‌ها
وابستگی عقیدتی
فصل پنجم: خدایانِ در تکاپو: میان‌پرده‌ای اسطوره‌ای
انواع مرگ عاشقانه
فصل ششم: نوای سحرآمیز خاطرات
فردیت و ارتباط
سخن آخر: انعکاس تصاویر در ساختار قلب

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ردپای خدایان
نویسنده
مترجمآرزو محمودیان
ناشر چاپیانتشارات بنیاد فرهنگ زندگی دیجیتال
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات288
زبانفارسی
شابک978-622-6014-00-7
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه الکترونیک
۷۵۶۰۰ 45360 ت ۴۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب ردپای خدایان

امیرشهریار
۱۴۰۲/۱/۲
پسندیدم، کتابی بود که دنبالش بودم و موضوعاتی که برام جالبن، ایزدان و ایزدبانوان، خدایان در طول تاریخ بشریت!
mani
۱۴۰۱/۵/۸
عالی منکه خیلی خوشم اومد. سرشار از جملات فلسفی و نکته‌های آموزنده بود.
ممنون از کتابراه
احسان قدرت
۱۴۰۱/۷/۳۰
خیلی عالی و جذاب
مشاهده همه نظرات 3

راهنمای مطالعه کتاب ردپای خدایان

برای دریافت کتاب ردپای خدایان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.