معرفی و دانلود کتاب صوتی سم زدایی دوپامین: خداحافظی با حواس‌پرتی‌ها و وادار کردن ذهن به انجام کارهای سخت

عکس جلد کتاب صوتی سم زدایی دوپامین: خداحافظی با حواس‌پرتی‌ها و وادار کردن ذهن به انجام کارهای سخت
قیمت:
۲۱۰۰۰ 10500 تومان ۵۰%
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی سم زدایی دوپامین و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی سم زدایی دوپامین و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی سم زدایی دوپامین: خداحافظی با حواس‌پرتی‌ها و وادار کردن ذهن به انجام کارهای سخت

در دنیایی پر از محرک‌های حواس‌پرتی، دست‌یابی به توانایی تمرکز دشوارتر از قبل شده است. تیبو موریس در کتاب صوتی سم زدایی دوپامین ما را از دلایل احساس بی‌قراری و عدم تمرکزی که داریم آگاه کرده و راهکارهایی برای تغییر عادت‌های رفتاری نامناسب ما ارائه می‌کند.

درباره‌ی کتاب صوتی سم زدایی دوپامین

محرک‌های زیادی در طول روز ما را از انجام اهداف و برنامه‌ریزی‌هایمان بازمی‌دارند. زمانی که نیاز داریم کاری مشخص انجام دهیم بیشتر از همیشه مورد هجوم این حواس‌پرتی‌ها قرار می‌گیریم. تیبو موریس (Thibaut Meurisse) در کتاب صوتی سم زدایی دوپامین (Dopamine Detox) به ما کمک می‌کند تا سطح تحریک‌پذیری توجه ذهنی خود را کاهش دهیم و در کمتر از 48 ساعت تمرکز خود را جوری بیابیم که بتوانیم کارهای کلیدی عقب‌افتاده را انجام دهیم.

سم زدایی دوپامین یک رویکرد درمانی شناختی-رفتاری است که باعث خودتنظیمی عادات غیرمفید می‌شود. تیبو موریس نشان می‌دهد که سم زدایی به معنای کاهش لذت‌های زندگی، افزایش حساسیت به دوپامین یا کم کردن میزان دوپامین موجود در مغز نیست؛ بلکه تمرین‌هایی است که کمک می‌کند چرخه‌ی توجه به عادات نامطلوب را بشکنیم. دوپامین نوعی انتقال‌دهنده‌ی عصبی است که فرایند انتقال پیام درون مغز را تسهیل می‌کند. ترشح دوپامین در مغز باعث تجربه‌ی احساس خوب می‌شود. بنابراین وجود میزان مناسبی از این ماده در بدن نیاز است؛ اما باید با مدیریت عادت‌های رفتاری،‌ از ایجاد اعتیاد به این ماده در مغز جلوگیری کرد.

در موقعیت‌های لذت‌بخش میزان متنوعی از دوپامین در مغز ترشح می‌شود. ترشح دوپامین فرد را به انجام فعالیت‌ها یا کارهای لذت‌بخش تشویق می‌کند. اهمیت کتاب صوتی سم زدایی دوپامین در ارائه‌ی راهکارهایی است که باعث می‌شود بتوانیم این اشتیاق بدن را کنترل کنیم. میزان دوپامین در قشر جلوی مغز، ارتباط مستقیمی با عملکرد حافظه دارد. افزایش یا کاهش بیش‌ازاندازه‌ی دوپامین می‌تواند حافظه‌ی کوتاه‌مدت را دچار اختلال کند و این‌گونه برای فرد مشکلات کمبود تمرکز و توجه به‌وجود آورد.

اجرای سم زدایی موفق در 48 ساعت نیاز به تمرین‌هایی عملی برای از بین بردن حواس‌پرتی‌ها و تقویت تمرکز دارد. ایده‌ی پشت سم زدایی این است که وابستگی به فعالیت‌هایی مانند رسانه‌های اجتماعی، بازی‌های ویدئویی و سایر رفتارهای اعتیادآور را متوقف کنیم. بخش مهمی از مراحل سم زدایی دوپامین، کشف چرایی انجام یک فعالیت خاص است. برای مثال اگر احساس کسالت داریم، تشخیص دلایل و شرایطی که منجر به بی‌حوصلگی شده‌اند باعث جلوگیری از حرکت به سمت فعالیت‌های ناخواسته می‌شود. با خواندن این کتاب می‌توانید تمرکز از دست رفته‌تان را دوباره به‌دست آورید و تغییری اساسی در زندگی خود ایجاد کنید.

کتاب صوتی سم زدایی دوپامین توسط حورا شایسته‌کیا ترجمه و با صدای نوید پدرام در استودیو نشر خانه‌ی رود تهیه شده است.

نکوداشت‌های کتاب سم زدایی دوپامین

  • کتاب سم زدایی دوپامین از بسیاری از ویدیوهایی که تابه‌حال در یوتیوب دیده‌ام، بهتر است. (Jeremy Tarbush)
  • این کتاب بهترین گزینه‌ای است که می‌تواند زندگی شما را تغییر دهد. (Amazon customer)
  • بدون شک یکی از بهترین کتاب‌هایی که تابه‌حال خوانده‌ام کتاب سم زدایی دوپامین بوده است. (Kaylee)

کتاب صوتی سم زدایی دوپامین برای چه کسانی مناسب است؟

کسانی که حس می‌کنند تمرکز کمتری نسبت به قبل دارند یا از کاهش توجه خود رنج می‌برند می‌توانند از مطالب این کتاب استفاده کنند. اگر فکر می‌کنید مسائل زیادی در طول روز حواس شما را پرت می‌کند و به‌جای دنبال کردن اهداف اصلی به لذت‌های کوچک دل خوش کرده‌اید این کتاب به شما توصیه می‌شود.

با تیبو موریس بیشتر آشنا شویم

تیبو موریس نویسنده‌ی فرانسوی است که کتاب‌های کاربردی زیادی برای کمک به بهبود زندگی افراد نوشته است. کتاب‌های او تاکنون به بیش از 10 زبان ترجمه شده‌اند. کتاب «تسلط بر احساسات» موفق‌ترین کتاب تیبو موریس و از پرفروش‌های آمازون محسوب می‌شود. او که اکنون در ژاپن زندگی می‌کند خالق آثار موفق و پرطرفداری است که به فارسی نیز ترجمه شده‌اند. کتاب‌های «اقدام فوری»، «طرز فکر استراتژیک» و «تمرکز قدرتمند» ازجمله کتاب‌های تیبو موریس در زبان فارسی هستند.

در بخشی از کتاب صوتی سم زدایی دوپامین می‌شنویم

وقتی در معرض محرک‌های زیادی قرار بگیریم و بیش‌ازحد دوپامین در مغزمان ترشح شود؛ ذهنمان ما را فریب می‌دهد و متقاعدمان می‌کند که نیازی نیست از این حالت خلسه خارج شویم. ذهن ما به نحوی عمل می‌کند که با خیالی آسوده از این وضعیت استقبال کنیم و حتی به دنبال محرک‌های بیشتر بگردیم. شعاری که در این‌گونه مواقع در ذهنمان تداعی می‌شود این است که «مگر نباید از زندگی لذت ببریم؟». در ادامه به چهار تله‌ای می‌پردازیم که ذهنمان ما را در آن‌ها گیر می‌اندازد تا از این وضعیت خلسه‌وار خارج نشویم:

تله‌ی اول، برگشتن به کار آسان است. اولین حقه‌ای که ذهن در این‌گونه مواقع به کار می‌گیرد این است که شما را متقاعد کند برگشتن به کار آسان است. سعی می‌کند در شما این طرز فکر را شکل دهد که هرموقع بخواهید می‌توانید کارتان را شروع کنید و کنترل کارهایتان به دست خودتان است. اما اصل قضیه چیز دیگری است؛ در بیشتر مواقع ساعت‌ها نمی‌توانید به کار خود بازگردید. حتی ممکن است فعالیت‌های اصلی خود را روزها به تاخیر بیندازید. به‌طورکلی اگر دچار تحریک بیش‌ازحد دوپامین شوید، بازگشتن به کارهایتان بسیار سخت و ناممکن خواهد شد.

من به‌شخصه یادم نمی‌آید که تابه‌حال چند بار گفته‌ام که بعدا کتابی را می‌نویسم اما آن بعدا هیچ‌وقت فرانرسیده است. بنابراین اگر با خود این فکر را کرده‌اید که کنترل کارهایی که می‌کنید دست خودتان است و هر وقت که بخواهید می‌توانید به کارتان برگردید حواستان را جمع کنید.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
9 دقیقه
معرفی و مقدمه
6 دقیقه
دوپامین و نقشی که ایفا می‌کند
6 دقیقه
از کنترل خارج‌شدن پیام‌رسان‌های دوپامین
4 دقیقه
طرح مسئله
5 دقیقه
میل شدید به غذا
10 دقیقه
ترشح مداوم دوپامین و قدرت تفکر بلندمدت
6 دقیقه
فراوانی محرک‌ها
9 دقیقه
تله‌های ذهنی
8 دقیقه
فواید سم‌زدایی
12 دقیقه
روشی سه‌مرحله‌ای برای یک سم‌زدایی موفق
5 دقیقه
نکاتی برای یک سم‌زدایی موفق
6 دقیقه
انجام کارها و غلبه بر اهمال‌کار
10 دقیقه
برنامه‌ریزی صبحگاهی
4 دقیقه
شناسایی سیستم‌های باز
13 دقیقه
جلوگیری از بازگشت دوپامین
3 دقیقه
دعوت خود به یک چالش سی روزه

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی سم زدایی دوپامین: خداحافظی با حواس‌پرتی‌ها و وادار کردن ذهن به انجام کارهای سخت
نویسنده
مترجمحورا شایسته کیا
راوینوید پدرام
ناشر چاپیانتشارات خانه‌ی رود
ناشر صوتیانتشارات ترانه پدرام
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابMP3
مدت۱ ساعت و ۵۴ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی روانشناسی و موفقیت، کتاب موفقیت و خودسازی
قیمت نسخه صوتی
۲۱۰۰۰ 10500 ت ۵۰%
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی سم زدایی دوپامین

شهریار ناصح
۱۴۰۲/۸/۳
نقد کتاب سم زدایی دوپامین نکات مثبت: اولین نکته بسیار مثبت ساده و سر راست بودن و کوتاه بودن این کتاب بود که حواس خواننده را با جزئیات زیادی پزشکی پرت نمی‌کرد و به درستی درک کرده بود که برای مخاطب غیر تخصصی کاربردی بودن مطالب بسیار مهمتر از مکانیزم‌های بیوشیمیایی است دومین نکته مثبتی که این کتاب این داشت مورد بود که کارکرد دوپامین را به عنوان نروترنسمیتر پاداش و زیاده خواهی از محرک لذت جدا کرده بود که به انگیزه دادن شناختی در جهت سم زدایی کمک می‌کند. سومین نکته اشاره درست به تله‌های ذهنی است که همه ما را به افتادن در دام اعتیاد به دوپامین گرفتار می‌کند. برای خود من اینکه تا چه حد هنوز این تله‌ها برای من موثر هستند با این مقدار علاقه و مطالعه و تلاش در زمینه بهبود عملکرد نکته جالبی بود. چهارمین نکته اشاره به پیام رسان‌های عصبی حضور در لحظه به عنوان راهکاری کاملاً علمی و کارآمد در خصوص بهبود کیفیت زندگی و افزایش عملکرد و البته سم زدایی دوپامین نکات منفی: یکی از نکاتی که در این کتاب بر روی آن تاکید شده بود 45 دقیقه بودن بازه‌های زمانی تمرکز بر روی کار و نه بیشتر از این مقدار بود. این عدد 45 دقیقه حاصل پژوهشی در دهه هفتاد میلادی است که امروزه دیگر اعتبار ندارد و همانطور که در کتاب هنر غرقه گی زاهاریادس اشاره کرده است امروزه راههایی برای طولانی تر کردن زمان پرداختن به کارهای عمیق داریم. دیگر نکته منفی این امر این است که مقید بودن به زمان خاصی برای قطع کار نه مقید بودن به سطح انرژی و تمرکز خودمان امکان استفاده از منافع حالت غرقه گی را از بین می‌برد که خودش نقض غرض است چون عملاً خود حالت غرقه گی به دلیل حس خوبی که ایجاد می‌کند تداوم بخش اعمال مورد نیاز برای سم زدایی
داود میری
۱۴۰۲/۲/۲۱
در کل میشه گفت کتاب موضوع جدید واسه گفتن نداشت ولی واسه کسایی که تازه تصمیم به مطالعه کتاب گرفتن و در دام اهمال کاری و تلف کردن زمان با وسایلی مانند تلفن همراه دارند کتاب بدی نیست تنها موضوعی که شنونده رو ترغیب به گوش دادن می‌کنه عنوان کتاب است که از دیدگاه نویسنده مهمترین عاملی که سبب اهمال کاری و در خیلی از افراد میشه افزایش هورمون دوپامین در بدن است در این کتاب تلاش بر این است که سطح هورمون دوپامین بدن با یک سری عادت‌ها و روتین‌های روزانه کاهش داده بشه تا سبب غلبه بر اهمال کاری و تلف کردن زمان بشه
Tephra
۱۴۰۲/۱/۱۲
از منظر علمی کتاب مذکور اطلاعات مفیدی در مورد نقش دوپامین در زندگی روزمره، انجام کارهای شخصی، مبارزه با اهمال کاری و حواس پرتی ارائه نموده است. زبان ساده کتاب در بیان تعاریف و توصیفات یکی از نقاط قوت کتاب است که البته نباید از رسا بودن و قوت صدای گوینده و نداشتن اشتباه غافل بود.
منا
۱۴۰۲/۵/۱۳
این کتاب با اختلاف از بهترین کتاب‌هایی بود که در زمینه خودیاری و غلبه بر اهمال کاری گوش دادم. اگر میخواین خ زود روی اهدافتون متمرکز بشین و به نتیجه مطلوب برسین این کتاب رو پیشنهاد میدم پر از تکنیک‌ها و برنامه‌های ساده. متشکرم از کتابراه و خوانش عالی خواننده 🙏
داریوش میهن پرست
۱۴۰۲/۶/۱۸
سلام عزیزان کتاب خوب، مختصر و مفیدیه اما لازمه‌ی اثر اینجاست که تمرین‌ها بصورت مرحله به مرحله انجام بشه و مداومت پیدا کنه و زمانی کیفیت مطالب به اوج میرسه که در کنار اون از سری کتاب‌های مدیریت زمان، افزایش اراده و امثالهم هم بهره گیری بشهاما برای شروع چیز خوبیه...
مهدی محمدنژاد
۱۴۰۲/۱/۲۳
کتاب بسیار مفیدی هستش مخصوصاً برای کسانی که در تمرکز هنگام مطالعه یا درس خواندن ضعف دارن، این کتاب به خوبی شرح داده که چطور میشه به این ضعف پایان داد و اینکه کتاب سبک و کم حجمی هست و برای کسانی که زیادی اهل مطالعه نیستن هم کسل کننده نیست
Soheil
۱۴۰۲/۹/۱۲
کاش از این مدل کتاب‌ها بیشتر نوشته بشه که علم روز رو به زبان ساده به عموم مردم یاد بده و کارکرد بدن رو آموزش بده
معین حسینی
۱۴۰۲/۱/۵
کوتاه و مفیده. ارزش خریدن داره به نظرم. راستی خوبیش اینه راه کار محوره
امیرعباس پوربصیرت
۱۴۰۱/۱۲/۲۷
این کتاب واقعا برای کسایی که نظم زندگی شوند رو از دست دادن خوبه
کوشا نصیری
۱۴۰۲/۱۱/۲۰
نکات خیلی ساده و مفید رو می گفت شاید می تونست بیشتر از این مطالب رو باز کنه و توضیح بده
ابوالفضل
۱۴۰۲/۳/۷
هرکی نخونه نصف عمرش تباهه، کاشکی زودتر میگفتن؛ الان کلی تو زندگی جلو بودیم.
عباسی
۱۴۰۲/۴/۱
کتاب مختصر و خیلی عالیه
مشاهده همه نظرات 12

راهنمای مطالعه کتاب صوتی سم زدایی دوپامین

برای دریافت کتاب صوتی سم زدایی دوپامین و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.