معرفی و دانلود کتاب صوتی ملخک: بازی، زندگی، آرمانشهر

عکس جلد کتاب صوتی ملخک: بازی، زندگی، آرمانشهر
قیمت:
100000 تومان - 10.99€
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی ملخک: بازی، زندگی، آرمانشهر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی ملخک: بازی، زندگی، آرمانشهر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی ملخک: بازی، زندگی، آرمانشهر

چه روشی را می‌توان بهترین شیوه برای زندگی دانست؟ پرسشی که به اندازه‌ی هستی بشر قدمت دارد و قرار است موضوع اصلی کتاب صوتی ملخک: بازی، زندگی، آرمانشهر باشد. برنارد سوتس با نگارش این کتاب فلسفی و داستانی در کنار شما خواهد بود تا پاسخی درخور برای این پرسش بنیادین بیابید. «بازی» و فلسفه‌ی آن راهنمای شما برای رسیدن به پاسخی درخور و مناسب خواهد بود.

درباره‌ی کتاب صوتی ملخک: بازی، زندگی، آرمانشهر

از همان نخستین سال‌هایی که پا به این دنیا می‌گذاریم و سعی داریم به کمک زبان و تفکر، دنیای اطرافمان را بشناسیم، بدون اینکه حتی با مفهوم فلسفه آشنا شده باشیم، فلسفی اندیشیدن و فلسفه‌ورزی را به کار می‌بریم. پرسش‌های بنیادینی مانند اینکه زندگی چه معنایی دارد و تعریف دقیق از ماهیت انسان چیست، به اشکال گوناگونی به ذهنمان هجوم می‌آورند. اما رفته‌رفته که از دنیای کودکی وارد بزرگسالی می‌شویم، بدون اینکه به پاسخ نسبتاً جامعی برای پرسش‌هایمان برسیم، برای همیشه با آن‌ها خداحافظی می‌کنیم.

ناکامی در رسیدن به جوابی برای سؤالاتمان موجب می‌شود که پرسش درمورد زندگی را بیهوده بدانیم و سعی کنیم باقی عمرمان را صرف گذراندن زندگی کنیم تا شناخت مفهوم آن. البته در این بین کتاب‌های قطور و پیچیده‌ی فلسفی هم بی‌تقصیر نیستند. چرا که مخاطب عام در مواجهه با آن‌ها نه‌تنها نکته‌‌ی مفیدی نمی‌آموزد، بلکه ممکن است از آموختن مباحث گوناگون نیز به‌تدریج ناامید شود. خب، اینجاست که قصه و داستان می‌توانند به کمکمان بیایند تا فلسفه را با عینک سرگرمی ببینیم و در‌عین‌حال، از سخت‌ترین مسائل فلسفی گره‌گشایی کنیم. کتاب «دنیای سوفی»، اثر یوستین گوردر از رمان‌های موفقی‌ست که ابزار داستانی را در خدمت آموزش‌های فلسفی به کار بسته. بااین‌حال، به مباحث تاریخی و یادآوری اصول اولیه‌ی مکاتب و رویکردهای متنوع فلسفی محدود مانده. حتی با وجود این کتاب هم جای خالی داستانی که اندیشیدن به سبک فلاسفه را بیاموزد، بسیار احساس می‌شود. البته برنارد سوتس (Bernard Suits) با نگارش کتاب صوتی ملخک: بازی، زندگی، آرمانشهر (The Grasshopper: Games, Life, and Utopia) سعی داشته این جای خالی را جبران کند و باید اعتراف کنیم که تا حد زیادی نیز موفق بوده است. با ملخ سربه‌هوای این کتاب همراه شوید تا گام‌به‌گام شیوه‌ی تفکر فلسفی را بیاموزید.

هسته‌ی اصلی داستان از حکایتی الهام گرفته که ایزوپ، فیلسوف یونانی قرن ششمِ پیش از میلاد مطرح کرده بود. در این حکایت با دو شخصیت مورچه و ملخ روبه‌روییم. مورچه نماد فرزانگی و دوراندیشی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌بوده که با کار و تلاش فراوان، اندوخته‌ای برای روزهای سخت آینده فراهم می‌کند. در مقابل او نیز ملخک شخصیت بی‌فکر و بازیگوشی‌ست که تمام تابستان را به بازی و خوشی گذرانده، بدون اینکه ذره‌ای آذوقه برای روزهای سرد زمستان فراهم کند. به زودی روزهای سخت از راه می‌رسند و هر چقدر ملخک به مورچه اصرار می‌کند غذای اندکی را در اختیار او قرار بدهد، مورچه نمی‌پذیرد. بااین‌اوصاف، نابودی ملخ حتمی خواهد بود.

برنارد سوتس اما در کتاب صوتی ملخک: بازی، زندگی، آرمانشهر برداشتی کاملاً متفاوت از این قصه را به ما ارائه می‌دهد. این بار ملخک فرزانه‌ای‌ست که هر چند تمام زمان خود را به بازی کردن و خوشگذرانی اختصاص داده اما از این وضعیت هرگز پشیمان نخواهد شد. او اطمینان دارد روشی که برای زندگی پیش‌ گرفته، بهترین شیوه‌ی زندگی است حتی اگر به مرگ و نابودی‌اش منتهی شود. در حقیقت، نویسنده در این داستان فلسفی می‌کوشد تا پاسخی برای این پرسش بیابد که بهترین روش زیستن کدام است. آیا با روش خاص و یکسانی مواجهیم یا روش متغیری که بسته به معیارهای گوناگون، متنوع خواهد بود؟ از دیدگاه ملخک زندگی یعنی همان بازی و تنها هنگام بازی کردن است که در حال زندگی، آن هم به روش درست و ایده‌آل هستیم. اصولاً جز بازی چیز دیگری در این دنیا وجود ندارد. اگر بخواهیم می‌توانیم به فعالیت‌های مختلف روزانه عناوین متفاوتی مثل کار و درس بدهیم ولی در واقع همه‌ی این‌ها نوعی بازی هستند. اما سؤال اینجاست که خود بازی چیست؟

در کتاب صوتی ملخک: بازی، زندگی، آرمانشهر شخصیت‌‌های جورواجوری حضور دارند که یا مخالف برابر بودن بازی و زندگی هستند، یا از این ایده حمایت می‌کنند. آن‌ها همان بازیکنانی هستند که در پیشبرد مباحث فلسفی کتاب و درک پیام نهفته در آن به کمکمان خواهند آمد. در کنار آن‌ها شاگرد شکاکی هم حضور دارد که مدام با پرسش‌های خود ملخک خردمند را به چالش می‌کشد و به نوعی، موضوعات مورد بحث را برایمان حلاجی می‌کند. دیالوگ‌ها و مکالمات ملخک و شاگردش بخش گسترده‌ای از کتاب را تشکیل می‌دهند و فرصتی را برای مخاطب فراهم می‌کنند که بازی کردن و زندگی را از زوایای گوناگون مورد تحلیل قرار دهد. البته این نکته از هنر داستان‌پردازی برنارد سوتس کم نمی‌کند، بلکه با قلم ماهرانه‌ی وی به‌خوبی در این اثر خودنمایی خواهد کرد.

پیش از شنیدن ماجراهای کتاب صوتی ملخک: بازی، زندگی، آرمانشهر ابتدا با بازیگران یا شخصیت‌های مختلف آن آشنا خواهید شد. این ویژگی موجب شده تا کتاب حاضر بی‌شباهت به نمایشنامه‌ای فلسفی نباشد. در سراسر کتاب نیز ترجمه‌ی روان و منسجم آرش فرزاد که متن کتاب را به نثر مستحکم رساله‌های افلاطونی نزدیک کرده، موجب می‌شود لذت شنیدن این کتاب گویا برایتان دوچندان شود. رگه‌های ظریفی از طنز نیز در این اثر شنیدنی حضور دارند و مطالعه‌ی آن را به نوعی بازی و سرگرمی تبدیل خواهند کرد. نشر بیدگل این اثر فلسفی را برای مخاطبان عام و متخصصان حوزه‌ی فلسفه به انتشار رسانده. نشر صوتی لحن دیگر نیز نسخه‌ی گویای آن را با صدای محمد میرحیدری در اختیارتان قرار داده است.

نکوداشت‌های کتاب صوتی ملخک: بازی، زندگی، آرمانشهر

  • این کتاب منحصربه‌فرد، هم از لحاظ فکری و هم از جنبه‌های ادبی مرا کاملاً مجذوب خود کرد. برنارد سوتس فلسفه را برایتان بسیار لذت‌بخش می‌کند. همچنین زندگی انسان را نیز درگیر خود خواهد کرد. (سایمون بلکبرن)

  • سوتس تفسیر روشنگرانه‌ای از بازی‌ها ارائه می‌دهد و در گفت‌وگوهایی پویا نیز از آن دفاع می‌کند. تمثیل‌های سرگرم‌کننده‌ی او نیز درخور توجه است. (دیوید برایبروک)

  • کتاب ملخک: بازی، زندگی، آرمانشهر اثری شگفت‌انگیز است. از لحاظ فلسفی عمق بالایی دارد و درعین‌حال واقعاً خنده‌دار هم هست. این کتاب یکی از عمیق‌ترین و چالش‌برانگیزترین پرسش‌ها را درباره‌ی معنای زندگی مطرح می‌کند. شکل گفت‌وگو بین یک حشره و شاگردانش نیز قابل‌توجه است. (شلی کاگان)

‌کتاب صوتی ملخک: بازی، زندگی، آرمانشهر برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به آثار فلسفی می‌توانند با شنیدن کتاب صوتی ملخک، پیچیده‌ترین و البته بنیادی‌ترین مسائل فلسفی را در قالب و فرمی داستانی بشنوند.

با برنارد سوتس بیشتر آشنا شویم

برنارد سوتس، نویسنده و فیلسوف مطرح آمریکایی، در سال 1925 در دیترویت میشیگان متولد شده. او که تحصیلات خود را در رشته‌ی فلسفه به پایان رسانده، در همین رشته نیز به استادی رسیده و در دانشگاه‌های آمریکا و کانادا مشغول به تدریس است. سوتس عمده‌ی شهرت خود را به سبب نوشتن کتاب ملخک به دست آورده. جالب است بدانید که این فیلسوف غالباً در زمینه‌ی فلسفه‌ی بازی‌ها و همچنین بازی کردن به تحقیق و تألیف و پژوهش پرداخته و ایده‌های خلاقانه‌ای را نیز در همین حوزه مطرح نموده که با استقبال خوانندگان عام و متخصصان فلسفه مواجه شده‌اند. برنارد سوتس در حال حاضر به تدریس در دانشگاه‌هایی از جمله ایلینویز، واترلو و... اشتغال دارد.

در بخشی از کتاب صوتی ملخک: بازی، زندگی، آرمانشهر می‌شنویم

روشن بود که ملخ از زمستان جان سالم به در نخواهد برد و پیروانش در نشستی که بی‌تردید یکی از آخرین دیدارهایشان بود، گرد او آمده بودند. بیشتر آن‌ها پذیرفته بودند که زمان مرگش نزدیک است ولی چند تنی هنوز از اینکه چنین چیزی مجال رخداد می‌یافت، در خشم بودند. دوراندیش، از گروه دوم بود و با آخرین درخواست خود نزد ملخ آمد. گفت: ملخ! چند نفری از ما توافق کرده‌ایم که قسمتی از غذایمان را به تو بدهیم و تا بهار کمک‌حالت باشیم. تابستان آینده کار می‌کنی و عوضش را به ما می‌دهی. ملخ در پاسخ گفت: فرزند عزیزم، موضوع هنوز هم برای تو روشن نشده. واقعیت این است که من کار نخواهم کرد تا چیزی به شما پس بدهم. به هیچ رو کار نخواهم کرد. گمان می‌کردم زمانی که مورچه مرا از در خانه‌اش راند، این را به خوبی روشن کرده‌ام. البته، رفتنم به پیش او از ابتدا اشتباه بود. سستی کردم. سستی‌ای که دیگر به آن تن نخواهم داد...

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه 1
نمونه 2
5 دقیقه
درباره کتاب
4 دقیقه
دیباچه
2 دقیقه
سپاسگزاری
1 دقیقه
بازیگران
17 دقیقه
بخش یک - مرگ ملخ
13 دقیقه
بخش دو - شاگردان
39 دقیقه
بخش سه - ساخت یک تعریف - قسمت اول
27 دقیقه
بخش سه - ساخت یک تعریف - قسمت دوم
13 دقیقه
بخش چهار - شوخی‌گیران، متقلبان و بازی‌خراب‌کنان
14 دقیقه
بخش پنج - بازگشت به خانه از مسیر طولانی‌تر
33 دقیقه
بخش شش - ایوان و عبدل
25 دقیقه
بخش هفت - بازی‌ها و پارادوکس
10 دقیقه
بخش هشت - کوهنوردی
21 دقیقه
بخش نه - ضربه‌ی وارونه
46 دقیقه
بخش ده - پیشه‌ی فوق‌العاده‌ی پرفیریو اسنیک
30 دقیقه
بخش یازده - شرح حال بارتولومه درگ
28 دقیقه
بخش دوازده - بازی‌های باز
41 دقیقه
بخش سیزده - آماتورها، حرفه‌ای‌ها، و بازی‌هایی که آدم‌ها می‌کنند
24 دقیقه
بخش چهارده - رستاخیز
42 دقیقه
بخش پانزده - گره‌گشایی
1 دقیقه
درباره‌ی پیوست‌ها
46 دقیقه
پیوست یک - ابله بر سر تپه
19 دقیقه
پیوست دو - ویتگنشتاین در چمنزار

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی ملخک: بازی، زندگی، آرمانشهر
نویسنده
مترجمآرش فرزاد
راویمحمد میرحیدری
ناشر چاپینشر بیدگل
ناشر صوتی شرکت توسعه محتوای لحن دیگر
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۸ ساعت و ۱۹ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی تاریخی، فلسفی و اجتماعی، کتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه صوتی
100000 ت - 10.99 یورو
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی ملخک: بازی، زندگی، آرمانشهر

مریم محبی
۱۴۰۲/۸/۹
یک کتاب عالی برای فلسفه دوستان
ملخ همان سقراط است و شکاک و دوراندیش پیروان ملخ
تازه دو فصل کتاب رو خوندم و از این همه جذابیت شوکه شدم
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب صوتی ملخک: بازی، زندگی، آرمانشهر

برای دریافت کتاب صوتی ملخک: بازی، زندگی، آرمانشهر و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.