معرفی و دانلود کتاب فلسفه پول و مالی

عکس جلد کتاب فلسفه پول و مالی
قیمت:
10000 تومان - 1.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب فلسفه پول و مالی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب فلسفه پول و مالی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب فلسفه پول و مالی

کتاب فلسفه پول و مالی نوشته‌ی ادوارد ان. زالتا، یکی از آثار مجموعه کتاب‌های دانشنامه استنفورد است که به تحلیل و تفسیرهایی درباره‌ی فلسفه‌ی پول و امور مالی می‌پردازد و در خصوص کلاهبرداری، رباخواری، سفته‌بازی و قمار از منظر فلسفی مطالب جذابی را بیان می‌کند.

درباره‌ی کتاب فلسفه پول و مالی:

فلسفه و امور مالی ممکن است دو مقوله کاملاً متفاوت به نظر بیایند، اما حداقل هر دو جَد مشترکی به نام «تالس» داشتند. تالس را معمولاً به عنوان اولین فیلسوف می‌شناسند، اما در حوزه‌ی مالی نیز ابتکاراتی به خرج داده است.

بدیهی است که از زمان تالس تاکنون، هم در مسائل مالی هم در دیدگاه‌های سیاسی و اخلاقی نسبت به مسائل مالی تغییرات زیادی ایجاد شده است. اسکناس و پول الکترونیکی به طور گسترده‌ای جایگزین سکه شدند و برای سهولت در انجام تراکنش پول و دیگر دارایی‌های مالی زیرساخت‌های وسیعی نیز ایجاد کرده‌اند.

حساسیت‌های سیاسی و اخلاقی ما هم از جهات مختلفی تغییر کرده است. به نظر عادلانه می‌آید اگر بگوییم اخلاق‌شناسان قدیمی نگرش منفی نسبت به فعالیت‌های مالی داشتند. برای مثال به پاک‌سازی کلیسا از نزول‌خوارها توسط عیسی مسیح و همچنین به محکومیت پول به عنوان «ریشه همه بدی‌ها» فکر کنید. با توجه به این موضوع، نگرش‌ها در طول زمان ملایم‌تر شده‌اند. با این حال، بحث‌های اخلاقی همچنان ادامه دارند.

این کتاب مسائلی را توصیف می‌کند که تفسیرهای فلسفی درباره‌ی پول و امور مالی را مطرح می‌کنند. کتاب فلسفه پول و امور مالی (philosophy of money and finance) در پنج فصل تقسیم‌بندی شده است. ادوارد ان. زالتا (Edward N. Zalta) در فصل اول به شما می‌گوید که پول و امور مالی دقیقاً چه هستند؟ در فصل دوم به این موضوع می‌پردازد که دانش مربوط به مسائل مالی چطور باید ایجاد شود؟ فصل سوم مزایا و معایب اقتصاد مالی را برمی‌شمارد. فصل چهارم به مشکلات اخلاقی مربوط به پول و امور مالی پرداخته می‌شود و در فصل پنجم ارتباط میان سیاست و امور مالی بررسی می‌گردد.

کتاب فلسفه پول و مالی برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به مطالعه در حوزه‌ی اقتصاد و فلسفه علاقه‌مند هستید، این کتاب برای شماست.

در بخشی از کتاب فلسفه پول و مالی می‌خوانیم:

اگر پول‌دوستی از لحاظ اخلاقی مشکوک به ‌نظر می‌رسد، پس پول‌درآوردن با پول (به‌عنوان مثال قرض‌دادن پول در ازای دریافت بهره) می‌تواند بدتر به ‌نظر برسد. این مسئله نقد فراگیر دیگری بر امور مالی است که اخلاق‌شناسان قدیمی به آن اشاره کرده‌اند. جوامع در دوران باستان و قرون وسطی معمولاً «رباخواری» را محکوم یا ممنوع می‌کردند. رباخواری در ابتدا به معنی هر نوع دریافت بهره در ازای وام بود. به‌تدریج که این عمل در جامعه پذیرفته شد، معنی رباخواری هم به دریافت بهره با نرخ زیاد تغییر کرد. با این حال اسلام مدرن همچنان به‌طور کلی هر بهره‌ای را ممنوع می‌داند و بسیاری از کشورها هنوز دست‌کم قوانینی جزئی در مورد رباخواری دارند که اغلب حد بالایی را برای نرخ بهره تعیین کرده‌اند.

وام‌دادن بهره‌ای چه اشکالی می‌تواند داشته باشد؟ برخی از مبهم‌ترین استدلال‌ها باز هم به ماهیت پول می‌پردازند. ارسطو استدلال می‌کند که در مورد «به‌دست‌آوردن پول با پول» مسئله‌ای غیرطبیعی وجود دارد. هرچند ارسطو پول را به‌عنوان ابزاری مفید برای آسان‌تر کردن مبادلات تجاری می‌پذیرد، اما معتقد است پول به ‌خودی ‌خود هیچ کاربرد سازنده‌ای ندارد، در نتیجه دریافت بهره بیشتر از مقدار وام غیرطبیعی و اشتباه است. استدلال مشابهی از «آکویناس» هم وجود دارد که می‌گوید پول کالایی است که با استفاده مصرف می‌شود. هرچند وام‌دهنده می‌تواند به‌صورت مشروع تقاضای مبلغی برابر با وام را داشته باشد، اما تقاضای مبلغی برای استفاده از مبلغ وام و در نتیجه اضافه‌کردن بهره، غیرطبیعی و اشتباه است.

برخی استدلال‌های برجسته‌تر به عدالت و نابرابری مربوط می‌شوند. برای مثال، از زمان افلاطون شاهد ابراز این نگرانی بودیم که مجاز شمردن بهره ممکن است به ناپایداری اجتماعی منجر شود. شاید اشاره شود که محکومیت رباخواری در کتاب مقدس به‌طور مستقیم دریافت بهره از افراد فقیر را ممنوع می‌کند.

فهرست مطالب کتاب

[یادداشت ناشر]
مقدمه
1: متافیزیک
پول چیست؟
امور مالی چیست؟
2: معرفت‌شناسی
3: فلسفه علم
4: اخلاقیات
پول ریشه همه بدی‌هاست؟
پول‌دوستی
رباخواری و بهره
سفته‌بازی و قمار
انصاف در بازارهای مالی
فریب و کلاهبرداری
اجتناب از تعارض منافع
معامله بر اساس اطلاعات داخلی
مسئولیت اجتماعی حوزه مالی
ریسک سیستمی و بحران‌های مالی
مایکروفایننس
سرمایه‌گذاری مسئولیت‌پذیر در برابر اجتماع
5: فلسفه سیاسی
مالی‌سازی و دموکراسی
امور مالی، پول و عدالت ملی
مالی و عدالت جهانی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب فلسفه پول و مالی
نویسنده
مترجممحمد رهبان
ناشر چاپیانتشارات راه پرداخت
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات72
زبانفارسی
شابک978-622-7702-08-8
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق، کتاب‌های مالی و بیمه
قیمت نسخه الکترونیک
10000 ت - 1.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب فلسفه پول و مالی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب فلسفه پول و مالی

برای دریافت کتاب فلسفه پول و مالی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.