معرفی و دانلود کتاب اطلس دل: ترسیم نقشه‌ی ارتباط معنادار و زبان تجربیات انسانی

عکس جلد کتاب اطلس دل: ترسیم نقشه‌ی ارتباط معنادار و زبان تجربیات انسانی
قیمت:
۶۲,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب اطلس دل و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب اطلس دل و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب اطلس دل: ترسیم نقشه‌ی ارتباط معنادار و زبان تجربیات انسانی

برنه براون در کتاب اطلس دل ده‌ها احساس انسانی را تعریف می‌کند، معنای روان‌شناختی آن‌ها را توضیح می‌دهد و از این می‌گوید که این احساسات چطور می‌توانند رفتارها و زندگی ما را شکل دهند. دکتر براون در این کتاب تحسین‌شده که برنده‌ی جایزه‌ی بهترین کتاب غیرداستانی جایزه‌ی گودریدز در سال 2021 بوده، به ما می‌آموزد که چگونه با احساساتمان کنار بیایم تا بتوانیم در زندگی روابطی عمیق و معنادار بسازیم.

درباره‌ی کتاب اطلس دل

ما به‌عنوان یک انسان از طیف وسیعی از احساسات برخورداریم. همه‌ی ما ده‌ها حس درون‌مان داریم که بسته به موقعیتی که در آن هستیم، آن‌ها را بروز می‌دهیم. درحقیقت شخصیت ما از همین احساسات تشکیل شده است. اینکه هرکدام از ما در یک موقعیت ویژه چه واکنشی از خود نشان می‌دهیم و چطور با آن برخورد می‌کنیم، از ما موجودی یگانه می‌سازد. خیلی از روان‌شناسان اعتقاد دارند ما هرچه بیشتر در مورد احساساتمان بدانیم، درک بهتری از خودمان پیدا می‌کنیم و می‌توانیم بر احساسات خود کنترل بهتری داشته باشیم و در نتیجه‌ی آن، آگاه‌تر و بالغ‌تر شویم. اما اگر کنترل درستی بر احساسات نداشته باشیم، دچار ناامیدی، اضطراب و دیگر حس‌های منفیمی‌شویم. این شرایط بر روان، بدن و روح ما تأثیر می‌گذارد و حتی می‌تواند روابطمان را دچار مشکل سازد. بنابراین برای بهبود خیلی از جنبه‌های زندگی‌مان، باید به خود رجوع کنیم و احساساتمان را درک کنیم.

برنه براون (Brené Brown) از همین دسته روان‌شناسان است که عمیقاً به مسأله‌ی ذکرشده اعتقاد دارد و سال‌هاست که در مورد آن مطالعه می‌کند. او در کتاب اطلس دل (Atlas of the Heart) تلاش می‌کند همین موضوع را تشریح کند و به خوانندگانش بیاموزد چطور از راه کنترل احساسات، زندگی‌شان را تغییر دهند. این کتاب که در واقع راهنمای احساسات است، هشتادوهفت حس اساسی و تأثیرگذار انسانی را تعریف می‌کند و مفهوم روان‌شناختی آن‌ها را توضیح می‌دهد.

برنه براون استاد دانشگاه و از محبوب‌ترین سخنرانان آمریکاست. یکی از زمینه‌های پژوهشی او در این سال‌ها احساسات انسانی بوده و تلاش کرده تأثیر آن‌ها را بر شخصیت و روابط انسان درک و تحلیل کند. او در کتاب اطلس دل مجموعه‌ای از احساسات مثبت و منفی را مدنظر قرار می‌دهد و تلاش می‌کند به چند هدف برسد: با شناخت احساساتمان چطور به تعادل برسیم، چگونه احساس‌های سمی و آزاردهنده را حذف نماییم و به خودآگاهی دست پیدا کنیم. خودآگاهی به معنای قدرت بیشتر ماست، کمکمان می‌کند احساساتمان را به نقاط قوت تبدیل کنیم و ضعف‌ها را راحت‌تر کنار بگذاریم. او درنهایت در پی این است که ما از همه‌ی این امکانات استفاده کنیم تا بتوانیم روابط پرمعناتری بسازیم.

برنه براون در کتاب اطلس دل، بر چند احساس تأکید ویژه‌ای دارد: او از مقایسه نام می‌برد و معتقد است مقایسه کردن خود با دیگر باعث خشم و ناامیدی ما خواهد شد و اگر نتوانیم با این شرایط کنار بیاییم، به‌شدت آسیب خواهیم دید. براون در کتابش بارها به آسیب‌پذیری (Vulnerability) اشاره می‌کند، اما نه به‌عنوان حسی منفی، بلکه آن را نوعی شجاعت و خودآگاهی می‌داند. او معتقد است برای کنار گذاشتن احساسات منفی باید آسیب‌پذیر باشیم و اجازه دهیم کسانی وارد زندگی‌مان شوند، داستان زندگی ما را بشنوند و رابطه‌ای بین ما شکل بگیرد. به این شکل احساسات منفی به حاشیه رانده شده و زندگی‌مان دگرگون می‌شود.

کتاب اطلس دل با استقبال منتقدین و مخاطبان روبرو شد و جوایز زیادی هم به دست آورد. این اثر را انتشارات شبگیر با ترجمه‌ی الهه کیهان‌فر و رؤیا عبادی به چاپ رسانده است.

جوایز و افتخارات کتاب اطلس دل

  • رتبه‌ی 1 لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک‌ تایمز
  • بهترین کتاب ماه دسامبر وب‌سایت آمازون (در سال 2021)
  • برنده‌ی عنوان بهترین کتاب غیرداستانی جایزه‌ی گودریدز در سال 2021
  • کتاب منتخب سردبیران وب‌سایت آمازون در بخش بهترین کتاب غیرداستانی

در نکوداشت کتاب اطلس دل

  • براون شبکه‌ی پیچیده‌ای از احساسات، رفتارها و افکاری که از تجربیاتمان ریشه می‌گیرند را نشان‌مان می‌دهد و زبان ظریفی به ما ارائه می‌کند که این احساسات را کاملاً درک و به دیگران بیان کنیم. (سیرا ویلسون، سردبیر وب‌سایت آمازون)

اقتباس تلویزیونی از کتاب اطلس دل

شبکه‌ی اچ‌بی‌او مکس، بر اساس کتاب اطلس دل یک سریال مستند پنج قسمتی ساخته است. در این برنامه‌ی تلویزیونی برنه براون به‌عنوان کارشناس و سخنران برای حضار در مورد احساسات مختلف صحبت می‌کرد. این برنامه «اطلس دل» نام داشت و در سال 2022 پخش شد.

کتاب اطلس دل برای چه کسانی مناسب است؟

اگر می‌خواهید با احساسات خود بیشتر آشنا شوید و ارتباط‌هایتان را پرمعناتر کنید، کتاب اطلس دل را مطالعه نمایید.

با برنه براون بیشتر آشنا شویم

دکتر برنه براون (1965)، سخنران، استاد دانشگاه و مؤلف آمریکایی است که عمدتاً با سخنرانی‌اش در تِد شناخته می‌شود. او تا کنون ده کتاب نوشته که شش تا از آن‌ها در لیست پرفروش‌ترین آثار نیویورک‌ تایمز قرارگرفته‌اند. کتاب‌های «شهامت رهبری»، «بااقتدار برخاستن» و «موهبت کامل نبودن» از مشهورترین کتاب‌های او به شمار می‌روند. براون در رشته‌ی مددکاری اجتماعی دکترا دارد و در دانشگاه هیوستون تدریس می‌کند. او بر روی احساساتی مثل شفقت، شرم، شجاعت و رهبری تحقیق می‌کند و نقش آن‌ها را در روابط انسانی بررسی می‌نماید. مجله‌ی زنان هیوستون در سال 2009 برنه براون را به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین زنان شهر انتخاب کرد.

در بخشی از کتاب اطلس دل: ترسیم نقشه‌ی ارتباط معنادار و زبان تجربیات انسانی می‌خوانیم

وقتی توانایی‌ها، دستاوردها یا شخصیت کسی به ما الهام می‌بخشد یا وقتی چیز دیگری همچون هنر یا طبیعت را می‌بینیم که به ما الهام می‌بخشد، آن‌ را «تحسین» می‌کنیم. جالب این‌جاست که تحسین اغلب باعث می‌شود که بخواهیم خودمان را بهتر کنیم. با این حال، این باعث نمی‌شود که بخواهیم شبیه شخص یا چیزی باشیم که تحسینش می‌کنیم، ما فقط می‌خواهیم نسخه‌ی بهتری از خودمان باشیم. برای مثال، من بسیاری از ورزشکاران زن را تحسین می‌کنم. نمی‌خواهم در مسابقات حرفه‌ای شرکت کنم، اما آن‌ها به من انگیزه می‌دهند تا بهترین ورزشکاری باشم که می‌توانم. بسیار خب، گاهی می‌خواهم در مسابقات حرفه‌ای شرکت کنم. اما در مسابقات دست چندم.

«تکریم» که گاهی عشق‌ورزی، ستایش یا احترام نامیده می‌شود، عشق عمیق‌تری از تحسین یا احترام است و اغلب با احساس ارتباط معنادار با چیزی بزرگ‌تر از خودمان همراه می‌شود. من نمی‌توانم بدون فکرکردن به کلیسا به این کلمه فکر کنم. احتمالاً این تعریف پژوهشی به همین دلیل است: «تکریم فضیلتی اساسی است که مشخصه‌ی آن احساس احترام عمیق، عشق و تواضع در مقابل چیزی مقدس یا متعالی است.»

جالب این‌جاست که در‌حالی‌که تحسین سبب بهتر‌شدن خودمان می‌شود، به نظر می‌رسد که تکریم سبب میل به ارتباط با چیزی می‌شود که به آن احترام می‌گذاریم و می‌خواهیم به آن چیز یا شخص نزدیک‌تر شویم. کلمه‌ای که بعداً به لیستمان اضافه شد، کلمه‌ی «توهین‌آمیز» بود. پس از اینکه تمام مقالات مرتبط با تکریم را خواندم، درمورد نحوه‌ی تعریف این واژه کنجکاو شدم؛ چون همیشه آن را در نتفلیکس می‌بینم. حتماً این واژه برچسبی کلیدی برای الگوریتم آن بود. آن‌ها برچسب‌هایی داشتند تحت عنوان کمدی‌های توهین‌آمیز، کمدی‌های موقعیت توهین‌آمیز، پویانمایی‌های توهین‌آمیز برای بزرگسالان، استندآپ توهین‌آمیز، کمدی‌های بریتانیایی توهین‌آمیز و موارد دیگر.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
چگونه آغاز شد
چگونه پیش می‌رود
معناسازی
شما این‌جا هستید
فصل اول
پرتنش و آشفته
پرتنش
آشفته
اضطراب
اجازه بدهید از قایق پیاده شوم
آسیب‌پذیری
فصل دوم
مقایسه
تحسین و تکریم
رشک و حسادت
رشک
حسادت
رنجش
خوشحالی از حال بد دیگران (Shadenfreud)
خوشحالی از خوشحالی دیگران (Freudenfreude)
فصل سوم
بی‌حوصلگی
ناامیدی و پشیمانی
ناامیدی
انتظارات بررسی‌نشده و بیان‌نشده (معروف به انتظارات پنهانی)
انتظارات بررسی و بیان شده
پشیمانی
دلسردی، تسلیم، سرخوردگی
فصل چهارم
هیبت و حیرت
سردرگمی
کنجکاوی و علاقه
تعاریف
غافلگیری
فصل پنجم
سرگرمی
غم و شادی توأمان
نوستالژی
ناهماهنگی شناختی
تناقض
طعنه و کنایه
فصل ششم
عذاب (روحی)
امید، ناامیدی و یأس
ناامیدی و یأس
غم
سوگ
فصل هفتم
شفقت و همدلی
رابطه‌ی میان شفقت و همدلی
ترحم
همدلی
دلسوزی
اشتباهات رایج در «همدلی‌کردن»
حد و مرزها
رنج مقایسه‌ای
فصل هشتم
شرم
چهار عامل مؤثر در غلبه بر شرم
جایگاه «شرم» در فرهنگ
کمال‌گرایی
احساس گناه
حقارت
خجالت
فصل نهم
حس تعلق و همخوانی داشتن
تردید و عدم ‌قطعیت در تعلق‌داشتن
تنوع نژادی، برابری، عضویت در یک گروه و تعلق‌داشتن
ارتباط و قطع‌شدن ارتباط
احساس ناامنی و عدم اطمینان
احساس نامرئی‌بودن
احساس تنهایی
فصل دهم
عشق
بی‌عشقی
دل‌شکستگی
اعتماد
خیانت
گرفتن حالت دفاعی به خود
طغیان‌کردن
لطمه‌دیدن
فصل یازدهم
لذت
لذت
شادمانی
آرامش
رضایت
قدردانی
دلواپس‌شدن ناگهانی ‌هنگام شادی فراوان
رهایی و سبک‌بالی
آسودگی خاطر
فصل دوازدهم
خشم
بی‌اعتنایی و بی‌اهمیت شمرده شدن
انزجار
درک و شناخت مفهوم انزجار
انسانیت‌زدایی
نفرت
خوددرستکارپنداری
فصل سیزدهم
غرور
تکبر
تواضع
ایجاد ارتباط معنادار
نظریه
دشمنان نزدیک
نظریه‌ای مبنایی درباره‌ی ایجاد ارتباط معنادار
ایجاد اعتمادبه‌نفس متعادل و منطقی
تمرین همراه و هم‌قدم شدن با دیگران
زبان و ارتباط معنادار
اطلس دل
تقدیر و تشکر
پی‌نوشت
واژگان و اصطلاحات خاص متن

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب اطلس دل: ترسیم نقشه‌ی ارتباط معنادار و زبان تجربیات انسانی
نویسنده
مترجمالهه کیهان فر، رویا عبادی
ناشر چاپیانتشارات شبگیر
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات337
زبانفارسی
شابک978-600-6774-47-3
موضوع کتابکتاب‌های ارتباطات و روابط عمومی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب اطلس دل

یوسف پویان
۱۴۰۲/۱۰/۱۵
نخست ترجمه این نسخه را در مقایسه آن کتاب روان تر و قابل فهم تر یافتم دو دیگر دل مثل دریاست زبان مثل ساحل از شیخ خرقانی است و سوم تاثیر هر چه در باب خودشناسی خواندم یک طرف این هم از موارد یک طرف
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب اطلس دل

برای دریافت کتاب اطلس دل و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.