معرفی و دانلود کتاب برنامه درسی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه

عکس جلد کتاب برنامه درسی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه
قیمت:
85000 تومان - 8.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب برنامه درسی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب برنامه درسی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب برنامه درسی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه

کتاب برنامه درسی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه که به اهتمام قربان همتی علمدارلو و ستاره شجاعی گردآوری و تألیف شده، به ارائه‌ی برنامه‌هایی برای دانش‌آموزانی می‌پردازد که به خاطر برخی آسیب‌های جسمانی یا اختلالات روانی، قادر نیستند از روش‌های معمولی تحصیل بهره‌مند شوند. کتاب حاضر شامل مجموعه‌ای مفید از برنامه‌های درسی خاص برای این محصلان است تا آن‌ها نیز بتوانند استعدادهای خود را پرورش دهند و به شکوفایی برسند.

درباره‌ی کتاب برنامه‌ی درسی برای دانش‌‌آموزان با نیازهای ویژه

در امر آموزش و پرورش، عوامل متعددی باید در کنار هم حاضر باشند تا تعلیم دانش‌آموزان به نتیجه‌ی مطلوب برسد. مدارسی که دانش‌آموزانی با نیازهای خاص را می‌پذیرند، خود نیازمند بهره‌مندی از زیرساخت‌هایی هستند که احتیاجات معلمان و چنین محصلانی را برآورده سازد. هدف از آموزش و پرورش ویژه این است تا کودکان از کمک لازم برای رسیدن به رشد همه‌جانبه بهره‌مند شوند، توانایی‌ها و استعداد‌های خود را به حداکثر شکوفایی برسانند و درعین‌حال محدودیت‌های خود را درک کنند و آن را بپذیرند.

فراهم آوردن فرصت‌ آموزش برای چنین محصلانی باید به گونه‌ای باشد که محدودیت‌های ایشان بزرگ‌نمایی نشود و بتوانند خود را با محیط سازگار کنند. هنگامی‌که پیش‌نیازهای اصلی در چنین مدارسی فراهم باشد، آنچه که اهمیت می‌یابد، روش تدریس و برنامه‌های درسی و تمریناتی است که به رشد و پروش استعدادهای دانش‌آموزان منتهی شود. دکتر قربان همتی علمدارلو و دکتر ستاره شجاعی، استادیاران دانشگاه شیراز، در تألیف مشترک خود با عنوان برنامه‌ی درسی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، مجموعه‌ای از جدیدترین نظریات و یافته‌های پژوهشی در رابطه با برنامه‌‌ی درسی چنین محصلانی را گردآوری و ارائه نموده‌اند.

کتاب برنامه‌ی درسی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه شامل سیزده فصل است و مؤلفان پس از معرفی مبانی آموزش و پرورش ویژه و تاریخچه‌ی شکل‌گیری برنامه‌های درسی مختص مدارس استثنائی، به توضیح فرآیند طراحی این برنامه‌ها پرداخته‌اند. تردیدی نیست که طراحی محتوای آموزشی برای هر گروهی، تأثیرگرفته از پارادایم‌ها و نظریات گوناگون است و طراحی برنامه‌های آموزشی دانش‌آموزان خاص نیز از این قاعده مستثنی نیست. مؤلفان در چهارمین فصل از کتاب خود به بررسی نظریه‌ها و رویکردهای به‌کاررفته در زمینه‌ی ایجاد محتوای آموزشی برای این طیف خاص پرداخته و شیوه‌های متناسب‌سازی محتوای آموزشی با نیازهای چنین محصلانی را شرح می‌دهند.

گاهی ممکن است یک دانش‌آموز به خاطر شرایط بسیار ویژه‌ای که دارد، نیازمند برخورداری از آموزش انفرادی باشد و این نیز موضوعی است که در کتاب حاضر مورد بررسی قرار گرفته است. برنامه‌هایی برای رشد مهارت‌های تحصیلی، آموزش مشاغل، پرورش و رشد مهارت‌های مدیریت فردی و بین‌فردی، آموختن مهارت‌های لازم برای داشتن زندگی مستقل از دیگر مواردی هستند که در این کتاب به بحث گذاشته شده‌اند. رشد شغلی دانش‌آموزان خاص یکی از جنبه‌هایی است که نیازمند توجه ویژه‌ای می‌باشد و ابعاد آن در دوازدهمین فصل از کتاب واکاوی شده‌اند. آخرین فصل از کتاب برنامه‌ی درسی برای دانش‌‌آموزان با نیازهای ویژه به برنامه‌ی درسی دانش‌آموزان خاص در ایران اختصاص یافته و مؤلفان به شرح و توضیح برنامه‌ها و محتوای آموزشی می‌پردازند که در مدارس ایران برای چنین دانش‌آموزانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شایان ذکر است که استفاده از برنامه‌های درسی مناسب برای دانش‌آموزان خاص باعث می‌شود آن‌ها بتوانند با بهره بردن از کمک افراد متخصص با محدودیت‌های خود کنار بیایند و پس از پایان دوران تحصیل، ورودی موفق به جامعه و دنیای بیرون داشته باشند. چنین فرآیندی به تغییر نگرش مردم و پذیرش این افراد منجر می‌شود و جامعه با استفاده از خدمات ایشان، به سوی پیشرفت و بالندگی گام برمی‌دارد.

کتاب برنامه‌ی درسی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه توسط انتشارات آوای نور به چاپ رسیده و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

کتاب برنامه‌ی درسی برای دانش‌‌آموزان با نیازهای ویژه مناسب چه کسانی است؟

خواندن کتاب نامبرده به تمامی افراد دست‌اندرکار در تعلیم و تربیت دانش‌آموزانی که نیازهای خاص دارند، خصوصاً والدین و معلمانشان توصیه می‌شود.

در بخشی از کتاب برنامه درسی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه می‌خوانیم

آموزش و توانبخشی ناشنوایان در ایران به طور علمی توسط جبار باغچه‌بان در سال 1303 و در شهر فرهنگی تبریز آغاز شد. سپس مدارس و مؤسسه‌های گوناگونی به صورت پراکنده در سراسر کشور به آموزش ناشنوایان پرداختند تا اینکه پس از تأسیس دفتر آموزش استثنایی در سال 1347 واحد ناشنوایان این دفتر کار خود را آغاز کرد و با راه اندازی دوره‌های تربیت معلم استثنایی و گسترش آموزشگاه‌های ناشنوایان و تأسیس کلاس ضمیمه در مدارس عادی به رشد آموزش و پرورش ناشنوایان کمک کرد. سپس با تأسیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سال 1370، گروه آموزشی و توانبخشی ناشنوایان و نیمه‌شنوایان آغاز به کار کرد و در حال حاضر تحت نظر مدیریت آموزشی کودکان و دانش‌آموزان دچار مشکلات حسی-حرکتی فعالیت می‌کند.

در مورد آموزش و توانبخشی دانش‌آموزان با اختلال‌های رفتاری-هیجانی در ایران تا قبل از تأسیس دفتر آموزش استثنایی هیچگونه اطلاعات مستندی وجود ندارد. به همین دلیل نقطه شروع آموزش دانش‌آموزان با اختلال‌های رفتاری-هیجانی به سال 1347 یعنی تأسیس دفتر آموزش استثنایی و فعال شدن واحد آموزشی کودکان ناسازگار بر می‌گردد. در ابتدا این دانش‌آموزان در کنار دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی درس می‌خواندند و به مرور در همان مدارس کم‌توان‌ذهنی، کلاس ویژه دانش‌آموزان ناسازگار تشکیل شد. نخستین کلاس ویژه دانش‌آموزان در دبستان فردوسی تهران با هفت نفر دانش‌آموز زیر نظر دفتر آموزش استثنایی تشکیل گردید و در سال 1357 اولین آموزشگاه مستقل دانش‌آموزان ناسازگار به نام پیک هنر تأسیس شد. با تأسیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، نام گروه آموزشی این دانش‌آموزان از ناسازگار به اختلال‌های رفتاری تغییر یافت و لزوم ادامه تحصیل این دانش‌آموزان در مدارس عادی و ارایه خدمات مشاوره‌ای از سوی سازمان مورد تأکید قرار گرفت.

فهرست مطالب کتاب

پیش‌گفتار مؤلفان
فصل 1: مبانی آموزش و پرورش ویژه
فصل 2: تاریخچه برنامه‌درسی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه
فصل 3: طراحی برنامه‌درسی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه
فصل 4: نظریه‌ها و رویکردهای برنامه‌درسی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه
فصل 5: برنامه‌درسی کارکردی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه
فصل 6: متناسب‌سازی برنامه‌درسی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه
فصل 7: برنامه آموزش انفرادی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه
فصل 8: آموزش شغلی در برنامه‌درسی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه
فصل 9: برنامه‌درسی برای رشد مهارت‌های تحصیلی کارکردی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه
فصل 10: برنامه‌درسی برای رشد مهارت‌های مدیریت فردی و بین‌فردی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه
فصل 11: برنامه‌درسی برای رشد مهارت‌های زندگی مستقل دانش‌آموزان با نیازهای ویژه
فصل 12: برنامه‌درسی برای رشد شغلی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه
فصل 13: برنامه‌درسی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در ایران
منابع
واژه‌نامه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب برنامه درسی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه
نویسنده،
ناشر چاپیانتشارات آوای نور
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات480
زبانفارسی
شابک978-600-309-140-5
موضوع کتابکتاب‌های علوم تربیتی
قیمت نسخه الکترونیک
85000 ت - 8.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب برنامه درسی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه

برای دریافت کتاب برنامه درسی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.