معرفی و دانلود کتاب قرون وسطای اولیه

عکس جلد کتاب قرون وسطای اولیه
قیمت:
۵۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب قرون وسطای اولیه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب قرون وسطای اولیه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب قرون وسطای اولیه

کتاب قرون وسطای اولیه سرگذشت سرزمینی را روایت می‌کند که پس از فروپاشی امپراتوری روم، به کشورهای کوچک‌تر تقسیم شد و اروپای کنونی را شکل داد. جیمز آ. کوریک در این جلد از مجموعه‌ی تاریخ جهان، عوامل سقوط امپراتوری روم، حکومت‌های مهم روم غربی، رشد فئودالیسم، وضعیت امپراتوری بیزانس، ارتباط دین اسلام و اروپا و نهایتاً تاریخچه‌ی پیدایش وایکینگ‌ها را بررسی می‌کند.

درباره‌ی کتاب قرون وسطای اولیه

کسانی که می‌خواهند مطالعه‌ی تاریخ جهان را شروع کنند، با اظهارات ضد و نقیضی درباره‌ی تاریخ اروپا در قرون وسطی روبه‌رو می‌شوند. بعضی‌ها می‌گویند که قرون وسطی حدود سال 500 میلادی و پس از سقوط امپراتوری روم غربی شروع شده و در سال 1500 میلادی و با شروع امپراتوری عثمانی، اروپا وارد دوره‌ی رنسانس شده. برخی دیگر از مورخین عقیده دارند که قرون وسطی شاید هزار ساله باشد؛ اما به بخش‌هایی تقسیم می‌شود که با یکدیگر فرق می‌کنند. آن‌ها سال 500 تا 1000 پس از میلاد را قرون وسطای اولیه می‌دانند، سال‌های 1000 تا 1300 را «قرون وسطای میانه» نام نهاده‌اند و سال 1300 تا 1500 را در دوره‌ی قرون وسطای پسین حساب می‌کنند. قرون وسطای اولیه یکی از بحث‌برانگیزترین دوران‌های تاریخ اروپاست که برخی آن را دوره‌ی گذار می‌دانند و بعضی به آن لقب «عصر تاریک اروپا» داده‌اند. اگر می‌خواهید بیشتر درباره‌ی این دوره بدانید و سرانجام خودتان به دیدگاهی تازه درباره‌ی قرون وسطی برسید، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا کتاب قرون وسطای اولیه (The Early Middle Ages) را بخوانید و سپس کتاب قرون وسطای پسین را برای مطالعه انتخاب کنید.

معرفی و دانلود کتاب قرون وسطای اولیه

برخی مورخان عقیده دارند که مردم اروپای قرون وسطی انسان‌هایی عقب‌افتاده، خرافه‌پرست و جنگاور بودند که تمدن برای آن‌ها افسانه‌ای بیش نبوده. جیمز آ. کوریک (James A Corrick) مؤلف کتاب قرون وسطای اولیه، اقتضائات تاریخی را در تحول اروپا مؤثر می‌داند و عقیده دارد مطالعه‌ی قرون وسطای اولیه فهم فرهنگ غربی را برای دیگران آسان‌تر می‌کند. او چند جا از سقوط امپراتوری روم و از بین رفتن میراث رومی‌ها سخن می‌گوید. اولین سؤالی که به ذهن مخاطبان می‌رسد این است که چگونه امپراتوری روم سقوط کرد؟ چه عواملی در این اتفاق دخیل بودند؟ مورخان زیادی این واقعه‌ی تاریخی را بررسی کرده‌اند و باور دارند حمله‌ی بربرها و اقوام وحشی به قلمرو روم، یکی از عوامل مهم سقوط این امپراتوری بزرگ به حساب می‌آید. ژرمن‌ها، ویزیگوت‌ها، هون‌ها، واندال‌ها و استروگوت‌ها در بازه‌های زمانی مختلف به مرزهای سرزمین روم هجوم می‌آوردند و بخشی از آن را تسخیر می‌کردند. در قرن پنجم میلادی امپراتوری روم غربی از دست رفته بود و فقط امپراتوری روم شرقی یا بیزانس باقی مانده بود. در فصل اول کتاب قرون وسطای اولیه مختصری از شرح سقوط امپراتوری روم می‌خوانید. اگر به این موضوع علاقه دارید و می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره‌ی سرزمین روم به دست آورید، پیشنهاد می‌کنیم به سراغ کتاب‌های «جمهوری روم» و «انحطاط و فروپاشی امپراتوری روم» از مجموعه‌ی تاریخ جهان بروید.

شاید بتوان کلیسا را مهم‌ترین نهاد در قرون وسطی دانست. وقتی امپراتوری روم فرو پاشید، این سرزمین به کشورهای کوچک و بزرگ بسیاری تقسیم شد و فقط یک سازمان دینی از آن به جا ماند: کلیسای کاتولیک. جیمز آ. کوریک در فصل دوم به ساختار و قدرت کلیسای کاتولیک و دیگر فرقه‌های مسیحیت می‌پردازد. احتمالاً برای شما هم سؤال باشد که چگونه از دل آن امپراتوری بزرگ، کشورهای انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و... سربرآوردند؟ در فصل سوم می‌خوانید که چگونه استروگوت‌ها در ایتالیا، ویزیگوت‌ها در اسپانیا و فرانک‌ها در گُل (فرانسه‌ی امروزی) فرمانروایی خود را تشکیل دادند و سه قوم انگل، ساکسون و ژوت بر سر تصرف جزیره‌ی بریتانیا با یکدیگر رقابت داشتند. جیمز آ. کوریک در این فصل بر سه پادشاه فرانک‌ها یعنی کلوویس، پپن کوتاه و شارلمانی تمرکز دارد.

احتمالاً‌ واژه‌ی قرون وسطی شما را به یاد فئودالیسم و شوالیه‌گری بیندازد. نظامی که پس از هرج‌ومرج ناشی از سقوط امپراتوری روم در اروپا رواج یافت و ساختار سیاسی قرون وسطی را تسخیر کرد. در فصل چهارم کتاب قرون وسطای اولیه به‌طور مختصر این موضوع بررسی می‌شود. کتاب «عصر فئودالیسم» برای کسانی که دنبال اطلاعات بیشتری هستند، منبع مناسبی به نظر می‌رسد. «امپراتوری بیزانس» و «امپراتوری اسلامی» عنوان دو فصل پنجم و ششم هستند که با مراجعه به دیگر جلدهای مجموعه‌ی تاریخ جهان، بیشتر از این دو حکومت اطلاع می‌یابید.

معرفی و دانلود کتاب قرون وسطای اولیه

نورس‌ها یا اسکاندیناویایی‌ها که امروزه بیشتر مردم با اسطور‌ه‌هایشان آشنایی دارند، مردمانی بودند باقی‌مانده از قبایل ژرمن که در دانمارک، سوئد و نروژ زندگی می‌کردند. این قوم بزرگ، جنگ‌جویان ورزیده‌ای بودند که هیچ‌کس یارای مقاومت در برابر آن‌ها را نداشت. وایکینگ‌ها از میان این قوم پدید آمدند و به‌زودی با حملاتشان به دیگر مناطق، هراس در دل مردم افکندند. آنان به بریتانیا، فرانسه و روسیه‌ی امروزی حمله کردند و بخش‌هایی از این سرزمین‌ها را به تسخیر درآوردند. در پایان قرن دهم، حملات وایکینگ‌ها متوقف شد و اندک‌اندک، اروپا وارد دوره‌ی پانصدساله‌ی دیگری شد که قرون وسطای پسین نام دارد. جیمز آ. کوریک در هفتمین فصل وایکینگ‌ها را به خوانندگان کتاب قرون وسطای اولیه معرفی می‌کند.

کتاب قرون وسطای اولیه پنجمین جلد از مجموعه‌ی تاریخ جهان انتشارات ققنوس به شمار می‌آید. مترجم این اثر مهدی حقیقت‌خواه است.

درباره‌ی مجموعه تاریخ جهان

مجموعه‌ی تاریخ جهان نام مجموعه‌ای 87 جلدی از انتشارات ققنوس است که هر جلد آن ترجمه‌ای از مجموعه‌‌ی World History به حساب می‌آید. دان ناردو، مایکل وی. آزکان، جیمز آ. کوریک و بسیاری دیگر از صاحب‌نظران حوزه‌ی تاریخ، نویسندگان هر جلد از این مجموعه هستند. هر جلد از مجموعه‌ی تاریخ جهان یک دوره‌ی مهم تاریخی را از نظر سیاسی، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی با زبانی ساده به خوانندگان می‌شناساند. بعضی از کتاب‌های این مجموعه عبارتند از: «جنگ کره»، «آمریکا و روسیه»، «اسطوره‌های یونان و روم»، «پیدایش مسیحیت»، «جنگ کریمه»، «امپراتوری مغول» و... . مخاطبان اصلی این کتاب‌ها نوجوانانی هستند که می‌خواهند دانش عمومی خود را پایه‌ریزی کنند اما بزرگسالان و علاقه‌مندان و پژوهشگران نیز می‌توانند از مطالب کتاب‌های این مجموعه بهره‌ی بسیار ببرند.

کتاب قرون وسطای اولیه برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به تاریخ اروپا و تاریخ تمدن علاقه دارید، کتاب قرون وسطای اولیه را بخوانید.

در بخشی از کتاب قرون وسطای اولیه می‌خوانیم

پادشاهى شارلمانى حتى بدون اسپانیا هم براى آن زمان بسیار پهناور بود. این پادشاهى از ساحل غربى اروپا یک‌هزار مایل به طرف شرق تا رودخانه اِلب ادامه داشت و تقریباً از دریاى شمال تا دریاى مدیترانه نیز به همین مقدار وسعت داشت و منطقه‌اى به وسعت یک‌پنجم ایالات متحده را دربر مى‌گرفت و شامل تمام فرانسه‌ی امروزى، سوئیس، کشورهاى ساحلى، و بخش مهمى از آلمان و اتریش امروزى مى‌شد و تا داخل ایتالیاى شمالى امتداد مى‌یافت.

در روز کریسمس سال 800، پاپ لئوى سوم تاج امپراتورى روم غربى را بر سر شارلمانى گذاشت، با وجود آن که دولت فرانکى تمام سرزمین‌هاى امپراتورى سابق را کاملاً دربر نمى‌گرفت و امپراتوران بیزانس نیز هنوز مدعى بودند که تنها امپراتوران روم هستند. این لقبى بود که شارلمانى آن را نمى‌خواست، چنان که اِینهارد، دبیر و نویسنده‌ی زندگینامه‌ی او نوشت: «اگر او [شارلمانى ] از قصد پاپ خبر داشت، در آن روز پا به کلیسا نمى‌گذاشت.» ظاهراً به هنگامى که آن دو در مراسم کریسمس در کنار هم زانو زده و به نیایش مشغول بودند، پاپ شارلمانى را غافلگیر کرد. لئو ناگهان به پا خاست و به دور از انتظار تاجى را بر سر شارلمانى گذاشت. هنگامى که در پیشگاه عموم تاجگذارى انجام شد، شارلمانى نمى‌توانست این لقب را، بدون ایجاد شکافى بزرگ بین خودش و پاپ، به آسانى رد کند. پاپ لئوى سوم ظاهراً خواستار یک امپراتور غربى بود، چرا که چنین فرمانروایى سدّ دیگرى بود در برابر خواست‌هاى امپراتور بیزانس. اما این لقب به یقین براى شارلمانى فایده‌ی چندانى نداشت. رئیس فرانک‌ها، در مقام امپراتور، به‌زودى خود را در جنگ با بیزانسى‌ها بر سر لقبى یافت که خودش طالب آن نبود.

فهرست مطالب کتاب

رویدادهاى مهم در قرون وسطاى اولیه
پیشگفتار
1: تاخت و تاز بربرها و سقوط روم
2: بر این تکیه‌گاه: اهمیت کلیساى مسیحى
3: پادشاهى و امپراتورى در غرب: فرانک‌ها
4: نظم اجتماعى تازه: رشد فئودالیسم
5: امپراتورى در شرق: بیزانسى‌ها
6: دین تازه: اسلام و اروپاى جنوبى
7: آخرین بربرها: وایکینگ‌ها
پسگفتار
یادداشت‌ها
واژه‌نامه
براى مطالعه‌ی بیش‌تر
دیگر آثار مرجع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب قرون وسطای اولیه
نویسنده
مترجممهدی حقیقت خواه
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات168
زبانفارسی
شابک978-964-311-313-2
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب قرون وسطای اولیه

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب قرون وسطای اولیه

برای دریافت کتاب قرون وسطای اولیه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.