معرفی و دانلود کتاب انقلاب فرهنگی چین

عکس جلد کتاب انقلاب فرهنگی چین
قیمت:
۵۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب انقلاب فرهنگی چین و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب انقلاب فرهنگی چین و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب انقلاب فرهنگی چین

دانشجویان چین کمونیستی در سال 1966 گارد سرخ را راه‌اندازی کردند و کشور چین را در سراشیبی انقلاب فرهنگی قرار دادند. کتاب انقلاب فرهنگی چین نوشته‌ی دیوید پیتروزا داستان رهبر حزب کمونیست، مائو تسه‌تونگ را روایت می‌کند که آرزو داشت کشور چین را به اصلی‌ترین پایگاه حزب کمونیست تبدیل کند و از شوروی نیز پیشی بگیرد.

درباره‌ی کتاب انقلاب فرهنگی چین

در سال 1949 و پس از جنگ جهانی دوم یکی از خونبارترین دوران‌های تاریخ چین آغاز شد که در آن میلیون‌ها نفر جان خود را از دست دادند. اما این دوران با چه اتفاقی شروع شد و تا چه زمانی ادامه داشت؟ در کتاب انقلاب فرهنگی چین (The Chinese Cultural Revolution) با تفصیل به این دوران تاریک تاریخ چین پرداخته می‌شود.

در سال 1921 رهبری حزب کمونیست چین را شخصی با نام مائو تسه‌تونگ در دست می‌گیرد و نهایتاً در سال 1949 کشور چین را به جمهوری خلق چین تبدیل می‌کند. احتمالاً این سؤال در ذهن شما هم ایجاد شده باشد که در چه زمانی امپراتوری چین سقوط کرد و مردم انقلاب کردند؟ دیوید پیتروزا (David Pietrusza) در پیشگفتار کتاب پاسخ این سؤال مهم را می‌دهد. مردم بعد از آن امپراتوران نالایق، تشنه‌ی حکومتی بودند که زندگی‌شان را به‌طرز چشمگیری بهبود بخشد. کمونیسم در آن زمان همان در باغ سبزی بود که چینی‌ها یافتند. کمونیست‌ها با ملی‌گرایان درگیر شدند و بالاخره در سال 1949، این کمونیست‌ها بودند که بر کشور چین مسلط شدند. آیا مائو بعد از به قدرت رسیدن، توانست به وعده‌هایش عمل کند؟ یا مانند بسیاری دیگر از رهبران جهان، همه‌ی وعده‌هایش پوچ و توخالی بود؟ با هفت فصل کتاب انقلاب چین همراه شوید تا به پاسخ این سؤال مهم برسید.

در فصل اول با رهبر جمهوری خلق چین،‌ مائو تسه‌تونگ آشنا می‌شوید. در این فصل می‌خوانید که چگونه مائو به تأسیس حزب کمونیست چین کمک کرد، چطور قدرت را در دست گرفت و بعد از رسیدن به قدرت چه کارهایی انجام داد. مائو قصد داشت که چین را به مرکز انقلاب جهانی تبدیل کند؛ پس استالین‌وار به توسعه‌ی صنایع روی آورد و مردم را با فاجعه‌ای بزرگ به نام قحطی روبه‌رو کرد. دیوید پیتروزا تعداد جان‌باختگان قحطی بزرگ چین را بین 27 تا 30 میلیون برآورد می‌کنند. پس از این واقعه، اعضای حزب به مائو و آرمان‌هایش شک کردند؛ پس مقام ریاست جمهوری خلق را از او گرفتند و به شخص دیگری دادند. مائو که فرد انحصارطلبی بود، این اقدام اعضای حزب را برنتافت و با حیله‌گری، سعی کرد قدرت ازدست‌رفته‌ را پس بگیرد. در فصل دوم کتاب انقلاب چین، اقدامات مائو برای کسب دوباره‌ی قدرت بررسی می‌شود.

معرفی و دانلود کتاب انقلاب فرهنگی چین

دعوای میان مائو و لیو شائوچی، رئیس‌جمهور جدید چین، در سال 1965 علنی شد. مائو در این مبارزه دست بالا را داشت؛ زیرا بر ارتش آزادی‌بخش خلق فرمانروایی می‌کرد، قلب دانشجویان کشور را در اختیار داشت و دستیارانی در کنارش بودند که به او برای رسیدن به اهدافش یاری می‌رساندند. شاید عجیب باشد؛ اما می‌توان گفت که نصب پوسترهایی با نشانه‌های بزرگ، آغازگر شروع انقلاب فرهنگی بودند. مردم با تحریک مائو به‌سراغ مخالفان مائو رفتند و آن‌ها را به‌طرز وحشیانه‌ای کشتند یا کتک زدند. شاید بتوان گفت که انقلاب فرهنگی چین حتی از انقلاب فرانسه نیز وحشتناک‌تر و مائو از روبسپیر نیز سنگدل‌تر بود. در فصل سوم کتاب انقلاب فرهنگی چین، دیوید پیتروزا درباره‌ی این انقلاب و دیگر جریان‌های همراه با آن بیشتر توضیح می‌دهد.

گارد سرخ یکی از ارکان انقلاب فرهنگی چین بود. آن‌ها به مردم عادی که با مائو همراه نبودند، حمله می‌کردند، پوستر‌های غیرمرتبط با کمونیسم را می‌دریدند و روشنفکران و مقامات حزب را به قتل می‌رساندند. فعالیت‌های ددمنشانه‌ی نیروهای گارد سرخ را در فصل چهارم کتاب انقلاب فرهنگی چین می‌خوانید. اما چرا مائو به چنین کاری روی آورد؟ آیا او در این حد تشنه‌ی رسیدن به قدرت بود؟ دیوید پیتروزا معتقد است که مائو می‌خواست چین را به سرزمین شماره اول جهان سوسیالیستی تبدیل و همه‌ی کشورهای سیاره‌ی زمین را به‌معنای واقعی کلمه کمونیستی کند. پس برای رسیدن به چنین هدفی هر کاری انجام می‌داد.

چیزی نمی‌گذرد که مائو از قدرت و وحشی‌گری گارد سرخ می‌ترسد و تعداد زیادی از اعضای گارد را تبعید می‌کند. فصل پنجم درباره‌ی زمانی است که گارد سرخ از میدان به در می‌شود و ارتش آزادی‌بخش با رهبری لین پیائو وارد صحنه شد. اما لین پیائو نیز قربانی و بلاگردان مائو می‌شود. فصل ششم داستان زندگی لین پیائو را روایت می‌کند. دیوید پیتروزا در آخرین فصل کتاب رویدادهای پس از انقلاب فرهنگی را بازگو می‌کند. زمانی که این دوران مصیبت‌بار به پایان می‌رسد؛ اما تبعاتش هنوز گریبانگیر مردم است.

انتشارات ققنوس کتاب انقلاب فرهنگی چین را با ترجمه‌ی مهدی حقیقت‌خواه روانه‌ی بازار کرده است.

درباره‌ی مجموعه تاریخ جهان

مجموعه‌ی تاریخ جهان نام مجموعه‌ای 87 جلدی از انتشارات ققنوس است که هر جلد آن ترجمه‌ای از مجموعه‌‌ی World History به حساب می‌آید. دان ناردو، مایکل وی. آزکان، جیمز آ. کوریک و بسیاری دیگر از صاحب‌نظران حوزه‌ی تاریخ، نویسندگان هر جلد از این مجموعه هستند. هر جلد از مجموعه‌ی تاریخ جهان یک دوره‌ی مهم تاریخی را از نظر سیاسی، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی با زبانی ساده به خوانندگان می‌شناساند. بعضی از کتاب‌های این مجموعه عبارتند از: «جنگ کره»، «آمریکا و روسیه»، «اسطوره‌های یونان و روم»، «پیدایش مسیحیت»، «جنگ کریمه»، «امپراتوری مغول» و... . مخاطبان اصلی این کتاب‌ها نوجوانانی هستند که می‌خواهند دانش عمومی خود را پایه‌ریزی کنند اما بزرگسالان و علاقه‌مندان و پژوهشگران نیز می‌توانند از مطالب کتاب‌های این مجموعه بهره‌ی بسیار ببرند.

کتاب انقلاب فرهنگی چین برای چه کسانی مناسب است؟

به علاقه‌مندان به تاریخ کمونیسم و دوست‌داران آشنایی با تاریخ کشور چین پیشنهاد می‌کنیم کتاب انقلاب فرهنگی چین را بخوانند.

در بخشی از کتاب انقلاب فرهنگی چین می‌خوانیم

در حالى که عضویت در گاردهاى سرخ در آغاز به دانشجویان اقشار سرخ پنجگانه محدود مى‌شد، دانشجویان داراى پیشینه‌ی بورژوایى به‌زودى واحدهاى گارد سرخ خودشان را تشکیل دادند. این دانشجویان، که از به‌اصطلاح پنج قشر سیاه بودند (که شامل فرزندان زمینداران سابق، دهقانان ثروتمند، ضد انقلابیون و راست‌گرایان مى‌شد)، چندین انگیزه داشتند. برخى صادقانه تحت‌تأثیر شور و احساسات انقلاب فرهنگى قرار داشتند و به هدف آن یعنى ایجاد جامعه‌ی جدید چینى معتقد بودند. اما دیگران دریافته بودند که گاردهاى سرخ منبع جدید قدرت است و مى‌خواستند بخشى از این قدرت را براى خودشان کسب کنند. برخى از دانشجویان نیز شاید براى دفاع از خود به این حرکت پیوسته بودند. اگر به واحدهاى گارد سرخ نمى‌پیوستند، ممکن بود انگ ضدانقلابى به آن‌ها بخورد و دیگر گاردهاى سرخ آن‌ها را گیر بیندازند و آزار دهند.

«گاردهاى سرخِ» سیاه براى آن که خود را سرخ‌تر از گاردهاى سرخ نشان دهند، غالباً درگیر برخى از افراطى‌ترین رفتارهاى انقلاب فرهنگى مى‌شدند. اما خشونت‌هاى آن‌ها برایشان دوستانى در میان گاردهاى سرخ پرولترى به همراه نیاورد. اَدریان هِسیا در انقلاب فرهنگى چین نوشت:

«پرولترى‌ها آماده بودند تا هر جا که لازم باشد پیش روند تا بورژواها را از جنبش جدید دور نگه دارند، و این کار باعث مى‌شد آن‌ها به عنوان رقیبان حرفه‌اى عملاً حذف شوند، در حالى که بورژواها به سهم خود آماده بودند در افراطى‌ترین فعالیت‌هاى انقلابى شرکت کنند تا از آینده‌ی دانشگاهى و شغلى خود حفاظت کنند.»

فهرست مطالب کتاب

رویدادهاى مهم در تاریخ انقلاب فرهنگى چین
پیشگفتار: در پى ملّتى سعادتمندتر
1: شرق سرخ است
2: شکاف در رهبرى چین
3: آغاز انقلاب فرهنگى
4: گاردهاى سرخ، ترور سرخ
5: ورق برمى‌گردد
6: مرگ لین پیائو
7: چین پس از انقلاب فرهنگى
یادداشت‌ها
واژه‌نامه
براى مطالعه بیش‌تر
آثار مرجع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب انقلاب فرهنگی چین
نویسنده
مترجممهدی حقیقت خواه
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات120
زبانفارسی
شابک978-964-311-663-7
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب انقلاب فرهنگی چین

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب انقلاب فرهنگی چین

برای دریافت کتاب انقلاب فرهنگی چین و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.