معرفی و دانلود کتاب صوتی سرگذشت ندیمه

عکس جلد کتاب صوتی سرگذشت ندیمه
قیمت:
108000 تومان - 11.49€
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی سرگذشت ندیمه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی سرگذشت ندیمه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی سرگذشت ندیمه

کتاب صوتی سرگذشت ندیمه شاهکار مارگارت النور اتوود، نگاهی کوتاه به برهه‌ای از تاریخ می‌اندازد، تاریخی که در آن زنان جامعه هدف حاکمان بودند و ستم‌های زیادی را بر آن‌ها روا داشته‌اند. این اثر در تلاش است که صدای زنان در بند ظلم و استبداد را به گوش شما برساند.

رمان سرگذشت ندیمه (The Handmaid's Tale) در سال 1985 با وجود انتقادهای زیاد به چاپ رسید و در همان سال جایزه بهترین داستان انگلیسی زبان Govenor General را به خود اختصاص داد. این کتاب در ژانر علمی-تخیلی قرار می‌گیرد، هرچند مارگارت اتوود (Margaret Atwood)، با اینکه کتابش برنده‌ی جایزه آرتور سی کلارک که مخصوص کتاب‌های علمی-تخیلی است شده، با این عقیده موافق نیست.

این کتاب که به یک ناکجاآباد فمینیستی زبانزد شده، رمانی ضد آرمان شهری است که به شرح یک جامعه دیکتاتور می‌پردازد و درباره آتیه انسان و مفهوم انسانیت اخطار می‌دهد. داستان در شهر کمبریج ایالت ماساچوست رخ می‌دهد. پس از ترور رئیس جمهور، انقلابی اتفاق می‌افتد که باعث ایجاد تغییرات بزرگی در این ایالت می‌شود. مسیحیان سردسته این انقلاب هستند که بعد دولتی به اسم «گیلاد» تشکیل می‌دهند.

در این حکومت نوبنیاد، قانون و مقرراتی وجود ندارد و فردیت اشخاص، به ویژه زنان، برای حکومت کم اهمیت است. در واقع همۀ کارهای روزمره و تصمیمات فردی شهروندان مانند ازدواج مجدد، طلاق و... تحت نظر دولت است و افراد مجبور به پذیرش تبعیض‌های جنسیتی و ظلم و ستم هستند.

همه ماجرای کتاب صوتی سرگذشت ندیمه در اینجا به پایان نمی‌رسد. در ناحیه‌هایی از کشور خیالی داستان، حوادث مرگباری (مربوط به نیروگاه‌های هسته‌ای) اتفاق می‌افتد که در پی آن، بیشتر مردان شهر قدرت باروری خود را از دست می‌دهند. این در حالی‌ است که حکومت ناباروری مردان را نمی‌پذیرد و عقیم بودن را تنها به زنان انتساب می‌دهد. به همین علت، حکومت زنانی را که توانایی باروری دارند، مجبور می‌کند که در خانواده‌های سلطنتی زندگی کنند تا فرزندانی به دنیا آورند و بعد از آن برای ملازمت به خانواده‌ای دیگر به خانه‌های دیگر فرستاده شوند. این زنان "ندیمه" نام دارند.

در کتاب حاضر، قصه توسط یکی از همین ندیمه‌ها به اسم «جون» نقل می‌شود. شخصیت اصلی کتاب پس از ایجاد حکومت "گیلیاد" به محل زندگی یکی از دولتمردان فرستاده می‌شود و به او عنوان «آف‌فرد» می‌دهند؛ به این علت که نام فرمانده‌اش «فرد» است. در پی انجام کارهای خانه و خریدهای روزانه، «آفرد» با ندیمه‌ی دیگری صحبت می‌کند و با گروهی زیرزمینی که برای کودتا علیه حکومت تلاش می‌کنند، آشنا می‌شود. همین آشنایی کورسوی امیدی در دل او روشن می‌کند.

مخاطب از «آفرد»، قهرمان کتاب چیز زیادی نمی‌داند. تنها چیزی که از او می‌داند این است که سابقا با یک مرد مطلقه ازدواج کرده بود اما ازدواجش به وسیلۀ دولت لغو شده است. به همین علت فرزند وی از او گرفته و به خانواده‌ای دیگر بخشیده شده و خود وی نیز دستگیر می‌شود. جریان زندگی آفرد پس از ورود به حکومت «گیلیاد» دست‌خوش تغییرات بسیاری می‌شود و...

دلیل پیشنهاد کتاب صوتی «سرگذشت ندیمه» به شما:

کتاب صوتی سرگذشت ندیمه با تکیه بر سمبولیسم و مسائل روانشناختی، بسیاری از مسائل و مشکلات اجتماعی، سیاسی و مذهبی و قوانین و مقررات دیکتاتورانه دولت‌های سدۀ 20 را به نقد می‌کشد. مارگارت النور اتوود در جریان این داستان نشان می‌دهد که دولت‌ها و جوامع دیکتاتور عمر زیادی ندارند و در پایان، این امید است که نجات‌بخش انسان‌هاست.

سریال «سرگذشت ندیمه»:

بروس میلر نویسنده و کارگردان آمریکایی بر اساس رمان معروف سرگذشت ندیمه، در سال 2017 سریالی با عنوان The Handmaid’s Tale ساخت. این مجموعهٔ تلویزیونی آمریکایی‌ مورد توجه مخاطبان و منتقدان بسیاری قرار گرفت و جایزه‌های زیادی را به خود اختصاص داد. به عنوان مثال، اولین مجموعه‌ای بود که جایزه‌ی گلدن گلوب را برای بهترین سریال تلویزیونی درام دریافت کرد.

مارگارت آتوود؛ بنیان‌گذار جایزه شعر گریفین

مارگارت النور اتوود در سال 1939 در کانادا به دنیا آمد. او فرزند دوم خانواده کارل اتوود حشره‌شناس و مارگارت دوروتی کیلام بود. دوران کودکی وی به علت پژوهش پدرش بر روی حشرات جنگلی، در جنگل‌های دور افتاده کِبِک شمالی و در سفر بین اتاوا، سو سنت مری و تورنتو گذشت. مارگارت در شش سالگی اولین نمایشنامه خود را به رشتۀ تحریر درآورد و پس از آن به شعر سرودن روی آورد. او تحصیلاتش را در دانشگاه تورنتو آغاز کرد و با مدرک لیسانس در رشته اصلی ادبیات انگلیسی، و در رشته‌های فلسفه و زبان فرانسوی به عنوان رشته‌های جنبی دانش آموخته شد.

مارگارت اتوود تا به حال بیش از 40 رمان، داستان کوتاه، داستان کودک و آثار غیرادبی به چاپ رسانده است. از رمان‌های او که به فارسی ترجمه شده‌اند می‌توان به "سرگذشت ندیمه"، "عروس فریبکار"، "گریس دیگر"، "آدمکش کور"، "اوریکس و کریک" و "چشم گربه" اشاره کرد. کتاب‌های اتوود ریشه در رئالیسم سنتی دارند و در آثارش زن به عنوان شخصیت اصلی داستان مورد استفاده قرار می‌گیرد. آثار وی توانسته آراء منتقدان بسیاری به خود جلب کند و جوایز زیادی از جمله؛ پرنسس آستوریاس، آرتور سی. کلارک و جایزه‌ی بوکر را از آن خود کند.

جایزه «شعر گریفین» یکی از با ارزش‌ترین جوایز شعر کشور کانادا به حساب می‌آید. این جایزه که در سال 2000 از طرف اسکات گریفین و با همیاری شاعرانی مانند مارگارت النور اتوود و مایکل اونداتیه راه‌اندازی شده، از شاعران فراوانی تجلیل به عمل آورده است.

در قسمتی از کتاب صوتی سرگذشت ندیمه می‌شنویم:

«خواب می‌بینم که از بستر بیرون آمده‌ام و در طول اتاق راه می‌روم، نه این اتاق، و از در بیرون می‌روم، نه این در. در خانه‌ام، در یکی از خانه‌هایم، و او دوان دوان به دیدنم می‌آید، با لباس خواب سبز کوچکش که در جلو طرح گل آفتابگردان دارد. پاهایش برهنه‌اند. در آغوشش می‌گیرم و احساس می‌کنم که بازوها و پاهایش دور تنم حلقه می‌شوند و گریه‌ام می‌گیرد، چون می‌فهمم که بیدار نیستم. در همان تخت هستم و سعی می‌کنم بیدار شوم؛ بیدار می‌شوم و بر لبه تخت می‌نشینم و مادرم با یک سینی وارد می‌شود و می‌پرسد بهترم یا نه. در کودکی هر وقت که بیمار می‌شدم، سر کار نمی‌رفت و در خانه می‌ماند. این بار هم بیدار نیستم.»

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه 1
نمونه 2
نمونه 3
25 دقیقه
بخش اول و دوم
34 دقیقه
بخش سوم و چهارم
34 دقیقه
بخش پنجم و ششم
34 دقیقه
بخش هفتم و هشتم
25 دقیقه
بخش نهم و دهم
25 دقیقه
بخش یازدهم و دوازدهم
25 دقیقه
بخش سیزدهم
26 دقیقه
بخش چهاردهم
22 دقیقه
بخش پانزدهم
21 دقیقه
بخش شانزدهم و هفدهم
15 دقیقه
بخش هجدهم
25 دقیقه
بخش نوزدهم
23 دقیقه
بخش بیستم
18 دقیقه
بخش بیست و یکم
21 دقیقه
بخش بیست و دوم
24 دقیقه
بخش بیست و سوم
15 دقیقه
بخش بیست و چهارم
29 دقیقه
بخش بیست و پنجم
33 دقیقه
بخش بیست و ششم و بیست و هفتم
22 دقیقه
بخش بیست و هشتم - قسمت اول
19 دقیقه
بخش بیست و هشتم - قسمت دوم
20 دقیقه
بخش بیست و نهم
17 دقیقه
بخش سی‌ام
27 دقیقه
بخش سی و یکم
17 دقیقه
بخش سی و دوم
18 دقیقه
بخش سی و سوم
18 دقیقه
بخش سی و چهارم
18 دقیقه
بخش سی و پنجم
17 دقیقه
بخش سی و ششم
22 دقیقه
بخش سی و هفتم
28 دقیقه
بخش سی و هشتم
15 دقیقه
بخش سی و نهم
16 دقیقه
بخش چهل‌ام
17 دقیقه
بخش چهل و یکم
16 دقیقه
بخش چهل و دوم
17 دقیقه
بخش چهل و سوم
21 دقیقه
بخش چهل و چهارم و چهل و پنجم
16 دقیقه
بخش چهل و ششم

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی سرگذشت ندیمه
نویسنده
مترجمسهیل سمی
راویمینو طوسی
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
ناشر صوتی آوانامه
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابMP3
مدت۱۳ ساعت و ۵۶ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی داستان و رمان خارجی، کتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه صوتی
108000 ت - 11.49 یورو
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی سرگذشت ندیمه

🌸Zahra Habibi🌸
۱۴۰۱/۹/۱
بسیار عالی و گیرا بود البته به نظرم مهمه که این داستان رو در چه اوضاع و احوالی گوش دهید یااینکه بخوانید تمام حالات و اتفاقات این داستان برام قابل درک بود حتی از نظر شخصیتی خودم رو بسیار نزدیک به شخصیت اصلی داستان میدیدم احساسی و ترسو یا شایدم محافظه کار!!! جدا از این‌ها داستان برام نکات آموزنده از بسیاری داشت شاید نظر برخی این یک شرح حال معمولی با پایان باز باشد و یا حتی متوجه‌ی اصل داستان نشوند این داستان در یک زمان و مکان خاص نیست بلکه داستانی ست شما میتونید هرزمان و مکانی رو برای شخصیت هامتصور بشید این داستان شاید در نگاه اول حامی حقوق زنان جلوه کند اما درد‌هایی را آشکار میکند که هیچ مردی هم دلش نمیخواهد در همچنین وضعیتی زندگی کند همانطور که در داستان به آن اشاره شد و مرد‌ها هم از آن وضعیت خسته و افسرده بودند و یا بر سرِدار این داستان میتواند یک داستان سیاسی اجتماعی هم باشد تلنگری به قوانین سختگیرانه کشورها و نتایجی که میتواند در پی داشته باشد به این داستان سطحی نگاه نکنید چون به مسائل عمیقی درش پرداخته شده
ف ه
۱۴۰۱/۱۲/۱۳
از اون کتابهاییه که هر ایرانی باید بخونه! مثل کتابهای اورول یا هانا آرنت...
نمایش هولناک آرمانخواهی احمقانه‌ی یک حکومت بنیادگرا و تمامیت‌خواه مذهبی که زندگی افراد اون کشور رو تباه میکنه و در جهنمی از بدبختی و سیاهی غرقشون میکنه تا خدا ازشون راضی باشه و به بهشت برن!... بشدت توصیه میکنم این کتاب رو
بخونید و سریال زیبای سرگذشت ندیمه رو هم حتما ببینید تا متوجه بشید سکوت ما در برابر ظلم‌های کوچک و تسلیم شدنمون در برابر تک تک قوانین غیرمنطقی در سایه‌ی یک حکومت فاسد چه عواقب فاجعه‌باری میتونه داشته باشه... روزهای تاریک آینده رو جلوی چشممون میاره اگر با همین فرمون بریم جلو و یه جورایی حجت رو بر مخاطب تموم میکنه که هرچیزی رو بپذیری تا تهش باید بری منتها پلیدی تَه نداره؛ حالا هی سر خم کن!
فرزانه زارع
۱۳۹۸/۷/۳۰
من کتابشو نخوندم اما سریالش رو ک در حال ساخت هست دیدم، عالی بود، امیدوارم فصل‌های بعدی فیلمش هم به همین اندازه عالی باشه. فضای داستان بی‌نهایت تاریک و نامید و پر از ظلم و ستمه اما در عین حال روزنه‌هایی از امید توی فیلم دیده میشه ولی خیلی موندگاری نداره. (البته این جای فیلم ک دیدم) من به عنوان یک زن ایرانی خیلی جاها تونستم باهاش ارتباط برقرار کنم و کاملا درد و رنج بهم منتقل میشد، شاید بقیه ک توی یک کشور مثل ما زندگی نکردن این فیلم براشون قابل باور نباشه اما برای ماها این طور نیست (هرچند داستان اغراق امیز هست اما برای ما قابل درکه)
زهرا محسن زاده
۱۴۰۱/۷/۲۲
علیرغم این که این اثر برای بسیاری از خوانندگان اثر فوق العاده‌ای بود اما متاسفانه برای من جذابیتی نداشت.
علت اتفاقی که افتاده بود در لفافه و لابه لای داستان بیان شده بود و بطور واضح و مشخص بیان نشده بود.
نویسنده در اکثر اوقات رفتارها و اشیاء را به چیزهایی تشبیه کرده بود که نه جذاب بود و نه ربطی
داشت و از این تشبیهات در جای جای داستان استفاده کرده بود.
پایان داستان باز بود و مشخص نشد چه اتفاقی برای شخصیت اصلی داستان افتاد.
داستانی بود که در عصر کامپیوتر رخ داده اما رفتارها و منش‌ها برای چند قرن پیش بود و این تضادها خوشایند نبود و داستان را غیر واقعی جلوه می‌داد.
بارها خواستم از وسط داستان رها کنم اما گفتم شاید از جایی همه چی تغییر کنه اما تغییر نکرد و یکنواختی تا پایان ادامه داشت.
سمانه ایمانی
۱۳۹۸/۱۱/۱۷
دیشب کتاب رو تموم کردم و متعجب بودم که چرا برخلاف اونچه در ویکی پدیا نوشته شده کتاب با سخرانی 200 سال بعد از زمان آف فرد تمام نشد! مجبور شدم نسخه‌ی زبان اصلی کتاب رو تهیه کنم تا بتونم بفهمم آخر داستان چی شد و دلیل باردار نشدن خانمها در گیلیاد چی بود... متاسف شدم که در این نسخه‌ی صوتی، روایت پایان کتاب رو ندیده گرفتید امیدوارم مخاطبینی که بعد از من این کتاب رو خریداری میکنند این موضوع رو در نظر بگیرند که کتاب پایان نداره
محمد اسائیان
۱۴۰۲/۳/۱۶
کتاب بدی نبود لیکن اشکال آن عدم امکان همزاد پنداری با آن است. با توجه به شرایط زندگی کنونی به هیچ وجه امکان تصور کردن شرایطی همچون این کتاب ممکن نیست. (صرف نظر از اینکه هنوز هم در برخی جوامع عقب مانده و توتالیته، حقوق برخی انسانها به واسطه جنسیت یا نژاد و... به شکل بی رحمانه‌ای پایمال میشود) لیکن و برداشتهای کلی از کتاب در خصوص اختلافات حقوقی جنسیتی، دیکتاتوری، اختلافات طبقاتی، استفاده ابزاری از انسانها و... قابل توجه بود
در مجموع کتاب روان و زیبا بود
البته خانم مارگارت اتوود آثار زیباتری نیز دارند که در مقایسه با این اثر ایشان، خواندنی تر و جالبتر است
سپاس از گوینده محترم و کتابراه
مهسامحمدی
۱۴۰۱/۱۱/۸
اول از همه ممنون از راوی عزیز خانم طوسی که واقعا با صدای دلنشینشون به جذابیت کتاب افزودن
اما در مورد داستان باید بگم با وجود اینکه نویسنده سعی داره زمان و مکان خاصی رو عنوان نکنه و حتی با اغراق سعی کرده فضایی تخیلی به تصویر بکشه اما در بطن داستان به راحتی میتونی همه چیز رو شبیه افغانستان و ایران و
امروز ببینی
با پایان باز کلا مشکل دارم
که هنوز نمیدونم پایان کتاب باز بود یا سانسور شده
به هر حال ارزش خواندن فکر کردن داره
ممنون از کتابراه کا با نسخه‌های صوتی باعث میشه ما بتونیم کتاب رو هنوز هم در میان مشغله‌های زندگی، داشته باشیم
Nikoo Hamzehpour
۱۴۰۱/۶/۲۶
سرگذشت ندیمه تصویر هولناکی از جبر و تمامیت خواهی حکومتی مذهبی در جمهوری گیلیاد را به تصویر می‌کشد. حکومتی که آزادیهای فردی مردم را سلب کرده است. تمامی ادیان بجز مسیحیت غیر قانونی شده‌اند. ازدواج  مجدد، طلاق، سقط جنین، همجنسگرایی و... جرم محسوب می‌شود.
هر گونه تخلف یا شورش علیه حکومت مجازات سنگینی
دارد. چوبه‌های دار همه جا برافراشته شده‌اند. سرکوب و اختناق در شدیدترین وجه ممکن اعمال می‌شود. زن ستیزی و خشونت مذهبی به بدترین شکل ممکن بیداد می‌کند. کتاب را بخوانید
mohammad jaafaran
۱۴۰۲/۴/۶
تا نیمه‌های کتاب واقعا باید کتابخوان باشید تا بتوانی تا انتها ادامه بدهی، ولی بعد از آن داستان جالب، جذاب و گیرایی خواندن و شنیدن را دارد.. در ناکجایی از آمریکا، در زمانی از آینده نا مشخص (که البته با توجه به مطالعاتم حدس می‌زنم زودتر از آنچه فکر کنید) و در دولت و حکومتی از آینده اتفاقات تلخی در که پیش است جنگ انسان و آب و حیاط برای اکثریت جمعیت زمین و جمع معدودی از سران دنیا صاحب اختیار و دارای همه امکانات زندگی.. این آینده است بدون شک
عسل
۱۴۰۲/۱/۷
عالی و بسیار ناراحت کننده، از دنیایی که زنان کاملا از اجتماع حذف میشند. یکباره همه چی، از موقعیت اجتمایی, شغل، درآمد و حساب بانکی، همه چی از زن گرفته میشه حتی اسم و هویتش، و تبدیلش می‌کنه به یه ماشین تولید نسل، دنیای ترسناکیه. اولش ممکنه کمی کند پیش بره اما کتابی است جالب با موضوعی متفاوت. جلد دوم این مجموعه کتاب وصیت هاست که حتما بعد از این کتاب اون رو بخونید تا به جواب سوالاتتون برسید ممنون از عوامل سازنده این کتاب و کتابراه عزیز
حسن قلیزاده
۱۴۰۱/۱۲/۱
تاریکی، ترس، یاس و سرخوردگی، خفقان و خفت و خواری، تنهایی و گم گشتگی، وحشت و دلشوره‌ی بی پایان.
لب مطلب یک جهنم تمام و کمال.
تا چند فصل اول اصلا نتونستم ارتباط بگیرم با داستان، نحوه‌ی روایت راوی دلنشین نبود، اما رفته رفته سوار بر داستان شدم و ناخوداگاه دنبالش میکردم.
خوب بود، در کل راضی ام،
فرم
داستان، سوژه ابتکاری و جالب بود،
دنبال دانلود کردن سریالشم.
مطمئنم دیدن سریال بعد از خوندن کتابش چند برابر لذت بخش تر خواهد بود.
سمیرا خلیفه
۱۴۰۱/۸/۲۸
کتاب سرگذشت ندیمه کتابی با روایت یکنواخت و بدون هیجان از اتفاقاتی که خط زمانی مشخصی ندارن و با پرداختن به بعضی جزئیات بیشتر باعث سردرگمی و گیجی شنونده میشه!! دلیل روی دادن اتفاقات معلوم نیست و سیر منطقی وجود نداره و همین درهم گویی اجازه همزاد پنداری و همدردی با شخصیت اصلی داستان رو نمیده... هنوز رو سریالش ندیدم ولی تعریفش رو زیاد شنیدم، شاید این اولین کتابی باشه که فیلمش از کتابش بهتر باشه! نمیدونم... 🤷 ♀
نازی حیدری
۱۴۰۱/۲/۲۴
عالی بود، یکی از بهترین کتابهایی که خواندم، تا مدتها بعد از پایان کتاب شخصیت‌ها در ذهن خواننده زنده هستند، کشش بسیار قوی داستان، تعلیق‌های عالی، شخصیت پردازی فوق العاده و فضا سازی عالی و در کنار اینها گویندگی حرفه‌ای، به شدت خواندن کتاب سرگذشت ندیمه را پیشنهاد می‌کنم حتی اگر سریال آنرا دیده اید، باز هم خواندنش خالی از لطف نیست
Monir Naghikhani
۱۳۹۸/۱۱/۲۶
باتشکر از خانم طوسی عزیز، میتونم بگم ستاره هارو به خاطر صدای دلنشین وآرامی بود که این خانم در روایت داستان داشتن، وگرنه کتاب جالبی نبود، چیز تازه‌ای نداشت، فکر کنم در باره خانمها همیشه همینطور فکر میکنند حالا بعضی جاهای دنیا نه به این شدت ولی در اکثرجاها همینطور (یک ماشین زاد وولد) همین، به هرحال باتشکر فراوان از شما چون خیلی اسم در کرده بود میخواستم بدونم چیه، باسپاس
شقایق میان آبی
۱۴۰۲/۶/۱۲
کتاب فوق العاده من سریال ان را هم دیده ام.. افکار من مرتب درگیر ان بود که چه می‌شود.. و مدت‌ها غرق در افکار کتاب بودن و اطراف خود که چه اتفاقی دارد میافتد. آیا جوامع به این سو میروند و آیا این تخیلات واقعیت پیدا میکنن زمانی.. به هر حال فکر کردن به آن هم ترسناک است ولی دور از واقعیت هم نیست چون تا حدودی وجود دارد
مشاهده همه نظرات 155

راهنمای مطالعه کتاب صوتی سرگذشت ندیمه

برای دریافت کتاب صوتی سرگذشت ندیمه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.