معرفی و دانلود کتاب صوتی طاعون

عکس جلد کتاب صوتی طاعون
قیمت:
65000 تومان - 6.99€
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی طاعون و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی طاعون و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی طاعون

کتاب صوتی طاعون رمانی درخشان از آلبر کامو، نویسنده‌ی فقید فرانسوی و برنده‌ی جایزه‌ی نوبل ادبیات است. او در این اثر که به گمان بسیاری بهترین نوشته‌ی ادبی‌اش به شمار می‌رود، ماجرای همه‌گیری بیماری کشنده‌ی طاعون در شهری ساحلی به نام اوران را روایت کرده است. این اثر در سال 1947 برنده‌ی جایزه‌ی ویژه منتقدین شد.

درباره کتاب صوتی طاعون:

سرزمین فرانسه در سده‌ی بیست میلادی (همچون روسیه‌ در قرن نوزده) محل ظهور شماری از برترین نویسندگان قرن بود. چهره‌هایی چون آندره ژید، لوئی فردینان سلین، آندره مالرو و بسیاری از غول‌های دیگر ادبیاتِ وقت، جملگی نویسندگانی فرانسوی زبان بودند. در میان ایشان دو تن اما از خصایصی متمایز برخوردار بودند: ژان پل سارتر و آلبر کامو (Albert Camus). البته که این دو برترین نویسندگان زمان خود نبودند و آثارشان با معیارهای ادبی قابل مقایسه با نوشته‌های نوابغی چون سلین، ژید، و یا فاکنر آمریکایی که تقریباً در همان زمان قلم می‌زد، نیست. با این حال سارتر و کامو از موهبتی برخوردار بودند که دیگر نویسندگان نامبرده، اگر نه ابداً، دست‌کم به اندازه‌ی ایشان از آن بهره‌مند نبودند. این موهبت، آشنایی عمیق با فلسفه بود. در همین راستا، حتی بیراه نیست اگر گفته شود که آثار داستانی سارتر و کامو چیزی جز فلسفه‌ در لباس ادبیات نیست.

برای نمونه می‌توان به کتاب طاعون (The Plague) اشاره کرد. این رمان که نخستین بار در سال 1947 به انتشار رسید، از بسیاری جهات مانند بسیاری از آثار داستانی دیگر است. پیرنگی دارد و ضرب‌آهنگی؛ قهرمانانی و ضدقهرمانانی؛ فرازهایی و فرودهایی؛ گره‌اندازی‌هایی و گره‌گشایی‌هایی. با این حال فرقی عمده میان طاعون و اکثر رمان‌هایی که می‌شناسیم وجود دارد، و آن این است که در طاعون، «داستان» صرفاً مهیاکننده‌ی بستری‌‌ست که نویسنده در دل آن دست به تأمل در موضوعاتی چون ذات بشری، ماهیت قدرت سیاسی، نقش مذهب در جوامع و ... بزند.

با این حال باید اذعان داشت که داستان کتاب طاعون، اگرچه چنانچه گفتیم بیشتر کارکردی ابزاری برای نویسنده دارد، به خوبی ساخته و پرداخته شده و از آغاز و فرجامی درخشان برخوردار است.

در این رمان ماجرایی خیالی درباره‌ی شهری ساحلی به نام اوران روایت شده که بی هیچ دلیل ظاهراً مشخصی، گرفتار بیماری کشنده‌‌ی طاعون می‌شود. واکنش ساکنان اوران به این فاجعه که دم‌به‌دم ابعادی بزرگ‌تر و فاجعه‌آمیزتر به خود می‌گیرد، بیشتر حجم کتاب را به خود اختصاص داده است.

کاراکتر مرکزی رمان پزشکی به نام «ریو» است. او را می‌توان نماد انسانیت و اخلاق در عصر فروپاشی ارزش‌ها دانست. بسیاری از عقایدی را که دکتر ریو در طول رمان ابراز می‌کند، می‌توان موافق با بینش خود کامو دانست. دکتر ریو از جهات دیگری نیز به خالق خود شبیه است؛ او نیز همچون کامو به خدا اعتقاد ندارد، اما معتقد است که می‌توان با توسل به ارزش‌های جهان‌شمول انسانی، اخلاقی زندگی و رفتار کرد و به قول خودش، در عین بی‌خدایی، «مقدس بود». او نیز چون نویسنده‌ی فرانسوی، می‌کوشد تا در دل بزرگ‌ترینِ بحران‌ها نیز تن به خودخواهی ندهد و همواره حامی حق و حقیقت باشد. البته کامو برخلاف قهرمانش هرگز زندگی در عصر همه‌گیری بیماری‌ای چون طاعون (یا کرونا!) را تجربه نکرد؛ اما زمانه‌ای که در آن می‌زیست، به راستی دوران همه‌گیری مرگ بود. پس از این منظر نیز، تجربه‌ی زیسته‌ی کامو در دردناک بودن، دست‌کمی از تجاربی که قهرمانش در طول کتاب طاعون از سر می‌گذراند، ندارد.

اقتباس سینمایی از کتاب صوتی طاعون:

جالب است بدانید که شاهکار آلبر کامو در سال 1992 دستمایه‌ی ساخت فیلمی اقتباسی به کارگردانی لوییس پوینزو شد. البته فیلم طاعون در موفقیت و محبوبیت ابداً به پای کتابش نرسید، اما به هر حال دیدنش پس از مطالعه‌ی رمان خالی از لطف نیست. (از این کتاب اقتباس‌های آمریکایی و ژاپنی‌ای نیز صورت گرفته، که آثار قابل اعتنایی محسوب نمی‌شوند.)

نکوداشت‌های کتاب صوتی طاعون:

- اثری به غایت تعالی‌بخش. (PBS News Hour)
- این داستان نه فقط برای عصر ما، بلکه برای تمام اعصار است. (Guardian)
- این کتاب با نثر اصیل و روایتِ باشکوهش همواره در یادها می‌ماند. (Kirkus Reviews)

کتاب صوتی طاعون مناسب چه کسانی است؟

شاهکارهای کلاسیکی چون طاعون را همه باید بخوانند و بشنوند. این دسته از آثار به گروه خاصی از مخاطبین تعلق ندارند؛ با این حال باید اذعان کرد که علاقه‌مندان به رمان‌هایی با درونمایه‌های فلسفی، سیاسی و اجتماعی، بیش از سایرین از داستان‌های نویسندگانی چون آلبر کامو لذت می‌برند.

با آلبر کامو بیشتر آشنا شویم:

این نویسنده‌ی فرانسوی - الجزایری به سال 1913 به دنیا آمد و در چهار ژانویه‌ی 1960 از دنیا رفت. کامو کودکیِ نسبتاً دشواری را در الجزایر پشت سر گذاشت. او برخی از خاطرات این دوره از زندگی‌اش را بعدها در رمان آدم اول به شکلی هنرمندانه بیان نمود. زندگی ادبی‌اش در سنین جوانی و با کار روزنامه‌نگاری آغاز شد. گرایش‌های سیاسی‌اش نیز در همین دوره شروع به شکل گرفتن نمودند.

در یک نگاه کلی، نوشته‌های کامو را می‌توان به دو دسته‌ی «ادبی» و «نظری» تقسیم کرد؛ آثار نظری او شامل جستارها، مقالات و کتاب‌هایی با درونمایه‌‌های سیاسی، اجتماعی و فلسفی‌اند. برای نمونه، می‌توان به کتاب‌های «عصیانگر» و «افسانه‌ی سیزیف» اشاره کرد. آثار ادبی او شامل نمایشنامه‌ها و رمان‌های مشهوری چون «سوءتفاهم»، «بیگانه»، «کالیگولا» و... می‌شوند.

درباره‌ی زندگی و اندیشه‌ی کامو گفتنی بسی بیش از اینهاست. خصوصاً می‌توان مطالب بسیار جالب توجهی درباره‌ی دوران دوستی و بعدها دشمنی‌اش با ژان پل سارتر، دیگر نویسنده و فیلسوف اهل فرانسه بیان داشت. با این حال مجال اندک ما در نوشتار حاضر اجازه‌ی پرداختن به جزییاتی از این دست را نمی‌دهد؛ از سویی، زمانی که زندگینامه‌های درخشانی برای خواندن درباره‌ی کامو موجود است، چنینی کاری کمی بیهوده نیز می‌نماید.

در بخشی از کتاب صوتی طاعون می‌شنویم:

دکتر بی‌طاقت بود، اختیار از کف می‌داد و نبایست چنین می‌شد. به خود دلداری می‌داد: چند مورد که شیوع بیماری به حساب نمی‌آید. کافی‌ست پیشگیری کنیم. باید به آنچه می‌دانست اکتفا می‌کرد. کرختی و کوفتگی، سرخی چشم‌ها، آلودگی دهان، سردردهای شدید، خیارک‌ها، تشنگی آزاردهنده‌، هذیان، لکه‌های روی بدن، گسستگی داخلی، و نتیجه‌ی همه‌ی اینها...

نتیجه‌ی همه‌ی اینها جمله‌ای را به ذهن دکتر ریو می‌آورد که فهرست نشانه‌های بیماری در رساله‌ی پزشکی‌اش با آن پایان می‌گرفت: نبض ضعیف می‌زند و خفیف‌ترین حرکت هم باعث مرگ می‌شود. بله، آخرسر زندگی به یک نخ بند است و سه چهارم مردم، عدد دقیقش همین بود، بی‌صبرانه منتظر این حرکت نامحسوسند که آنها را از پای می‌اندازد.

دکتر همچنان از پنجره به بیرون چشم دوخته بود. اینور شیشه، هوای خنک بهاری، و آنور، واژه‌ای که هنوز در آن چهاردیواری طنین می‌افکند: طاعون!

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
1 دقیقه
معرفی
11 دقیقه
قسمت اول
36 دقیقه
قسمت دوم
17 دقیقه
قسمت سوم
14 دقیقه
قسمت چهارم
12 دقیقه
قسمت پنجم
14 دقیقه
قسمت ششم
9 دقیقه
قسمت هفتم
29 دقیقه
قسمت هشتم
27 دقیقه
قسمت نهم
36 دقیقه
قسمت دهم
22 دقیقه
قسمت یازدهم
14 دقیقه
قسمت دوازدهم
13 دقیقه
قسمت سیزدهم
28 دقیقه
قسمت چهاردهم
19 دقیقه
قسمت پانزدهم
20 دقیقه
قسمت شانزدهم
25 دقیقه
قسمت هفدهم
30 دقیقه
قسمت هجدهم
23 دقیقه
قسمت نوزدهم
23 دقیقه
قسمت بیستم
32 دقیقه
قسمت بیست و یکم
21 دقیقه
قسمت بیست و دوم
22 دقیقه
قسمت بیست و سوم
35 دقیقه
قسمت بیست و چهارم
22 دقیقه
قسمت بیست و پنجم
36 دقیقه
قسمت بیست و ششم
19 دقیقه
قسمت بیست و هفتم
17 دقیقه
قسمت بیست و هشتم
16 دقیقه
قسمت بیست و نهم
30 دقیقه
قسمت سی‌ام
22 دقیقه
قسمت سی و یکم
23 دقیقه
قسمت سی و دوم

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی طاعون
نویسنده
مترجمکاوه میرعباسی
راویاطهر کلانتری
ناشر چاپینشر چشمه
ناشر صوتی رادیو گوشه
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابMP3
مدت۱۱ ساعت و ۵۸ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی داستان و رمان خارجی، کتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه صوتی
65000 ت - 6.99 یورو
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی طاعون

📚الناز محمدی📚
۱۴۰۲/۱۲/۵
🍁بعد از کتاب بیکانه این دومین کتاب از این نویسنده الجزایری هست که خوندم. کامو توی سال ۵۷ نوبل ادبی برده. برخلاف خیلیا که کامو رو اکسیتانسیالیم یا وجودگرا میشناسن، کامو از قول خودش یک نهیلیسم یا پوچ گراست. (کارهاش همه درون مایه ابسوردیسم یا پوچگرایی دارن). اون معتقده که حتی اگر زندگی پوچ هم ما باید زندگی رو ادامه بدیم! از نظر اون ما درمقابل پیدا کردن معنای واقعی زنذگی ناتوانیم. خیلی جالبه که این کتاب به دلیل تکرار فضاها و احساسات و ترسهای مشابه ما در زمان کرونا، فروشش توی اون تایم کرونا چندبرابر میشه!
کتاب درکل یه ریتم کندی داشت. این کتاب از سرنوشت یه دکتری به اسم ریو، که از زن خودش دوره و توی یه شهری به اسم اوران توی الجزایر، داره کار میکنه. (اوران توی واقعیت خیلی پندمیهایی مثل وبا رو پشت سر گذاشته!). مردم اوران توی همون زمان با مردن موشها متوجه اومدن طاعون میشن و آدمهای اون شهر قرنطینه میشن. یه اتفاق جالب کتاب درمورد مردی افسرده هست که در ابتدای کتاب قصد خودکشی داره، و با اومدن طاعون توی دوره اپیدمی حالش خوب میشه! چون میبینه همه مردم و جامعه مثل خودش حالشون بده! و حتی وقتی از طاعون هم جون سالم به درمیبره، آخر داستان خودکشی میکنه! دکتر هم که برگرفته از خود شخصیت خود آلبرکاموست که به هیچ دعا و کلیسایی اعتقادی نداره.
Mona abad
۱۴۰۲/۱/۲۸
ستاره آخر را برای گوینده و کتابراه دادم که اگر این اثر به صورت صوتی نبود نمی‌توانستم این کتاب را به پایان برسانم و اجرای گوینده بسیار شنیدنی است. کامو نویسنده و شخصیت بزرگی است ولی این کتاب رمانی پرکشش نیست. دیدگاه‌های نویسنده درباره انسان و جامعه دلیل خلق این اثر است.
Tayebe Moradi
۱۴۰۱/۲/۱۵
داستان شبیه ماه‌های ابتدایی شیوع کروناست و به همین خاطر راحت قابل درک هست. بنظرم به غیر از چند فصل، مابقی گیرایی نداشت و برای من کمی خسته کننده بود.
کیانا بلوکی
۱۴۰۲/۱۱/۲۳
این کتاب به وضوح جهل و نادانی انسان ها رو نشون میده
Dr. Anahita Akbari
۱۴۰۱/۹/۲۸
اگر بهش دقت کنید مبینید تاریخ همواره در حال تکرار است
عاطفه فرحناک
۱۴۰۱/۸/۱۹
واقعیت زمان حال و بخصوص سالهای کرونا بود
Shahla Shiri
۱۴۰۱/۹/۱۸
خیلی کش دار و حوصله سر بره
Negar jasemi
۱۴۰۱/۶/۲۲
واقعا ارزش شنیدن داره 😍👌🏻
محسن عبادیان
۱۴۰۱/۹/۱۶
گویندگی‌ها عالی بود
مشاهده همه نظرات 9

راهنمای مطالعه کتاب صوتی طاعون

برای دریافت کتاب صوتی طاعون و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.