معرفی و دانلود کتاب صوتی خورد و خوراک دیکتاتورها

عکس جلد کتاب صوتی خورد و خوراک دیکتاتورها
قیمت:
۸۰,۰۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی خورد و خوراک دیکتاتورها و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی خورد و خوراک دیکتاتورها و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی خورد و خوراک دیکتاتورها

دیکتاتورها به روایت آشپزها!... ویتولد شابوفسکی در کتاب صوتی خورد و خوراک دیکتاتورها به آشپزخانه‌ی خون‌خوارترین دیکتاتورهای قرن بیستم می‌رود و در مورد غذاهای موردعلاقه‌ی آن‌ها تحقیق می‌کند. شابوفسکی در این کتاب جذاب با سرآشپزهای مخصوص صدام، پل پوت، فیدل کاسترو، انور خواجه و عیدی امین صحبت کرده و کوشیده با درک کردن عادات غذایی آن‌ها، به وجوه دیگری از شخصیت‌شان دست یابد.

درباره‌ی کتاب صوتی خورد و خوراک دیکتاتورها

در مورد دیکتاتورها همیشه افسانه‌های زیادی مطرح است که معمولاً در مورد زندگی بیرونی، قساوت‌ها و جنایت‌هایشان است. زندگی شخصی آن‌ها همیشه در هاله‌ای از ابهام بوده. نمی‌دانیم در خلوتشان چه می‌کردند و به چه چیزهایی علاقه داشتند؛ چه سرگرمی‌هایی داشتند، چه می‌خواندند، چه گوش می‌دادند، و حتی اینکه چه می‌خوردند. غذا خوردن شاید رفتاری پیش‌پاافتاده تلقی شود و ظاهراً نشانه‌ی خاصی نباشد. اما خیلی‌ها کاملاً متفاوت فکر می‌کنند و اعتقاد دارند نوع غذا و عادت غذایی می‌تواند تا حدی کاراکتر یک فرد و شرایط روحی او را نشان دهد. دانستن اینکه یک دیکتاتور دیوانه به چه غذاهایی علاقه دارد می‌تواند اطلاعات خوبی از شخصیت حقیقی او بدهد. اینکه در هنگام نسل‌کشی ترجیح می‌داد ناهارش چه باشد می‌تواند نشان بدهد که وضعیت روحی او چگونه بوده. ویتولد شابوفسکی (Witold Szablowski) کسی است که به این نظریه اعتقاد دارد و سعی کرده رابطه‌ی بین غذا و شخصیت فرد را نشان بدهد. او در کتاب صوتی خورد و خوراک دیکتاتورها (How to Feed a Dictator) پنج دیکتاتور معروف را از قاره‌های مختلف انتخاب کرده و به سراغ آشپزهای اختصاصی آن‌ها رفته است. شابوفسکی با این آشپزها مصاحبه کرده و کوشیده اطلاعات جالب و دست اولی از روحیه و شخصیت این دیکتاتورها به دست آورد.

ویتولد شابوفسکی که از روزنامه‌نگاران بنام لهستان است، بیشتر بر مسائل حقوق بشری متمرکز است و گزارش‌های مهمی در مورد نقض حقوق بشر در اروپا و آسیا منتشر کرده. او در ادامه‌ی این مسیر، سعی کرده زندگی دیکتاتورهای معروف قرن بیستم را روایت کند، اما نه از منظر همیشگی و کلیشه‌ای. روایت او از زبان همکاران، معاونان، همسران یا فرزندان دیکتاتورها نیست، بلکه از زاویه‌ی دید آشپزهاست. او در کتاب صوتی خورد و خوراک دیکتاتورها، آشپز مخصوص حاکمان بدنام قرن بیستم یعنی صدام حسین، عیدی امین، انور خواجه، فیدل کاسترو و پل پوت را پیدا کرده و تلاش نموده به‌واسطه‌ی غذاهایی که می‌خوردند کاراکترشان را تکمیل کند. او از این آشپزها می‌پرسد که آن‌ها در هنگام بزرگترین جنایت‌شان چه می‌خوردند: صدام روزهایی که در کردستان نسل‌کشی به راه انداخته بود، صبحانه‌اش چه بوده؟ پل پوت وقتی میلیون‌ها کامبوجی را از قحطی و گرسنگی می‌کشت، چه دسری سفارش می‌داد؟ یا عیدی امین آدم‌خوار، برای ناهار چه می‌خواست؟ واقعاً آدم می‌خورد؟ شابوفسکی از کلیشه‌ها و افسانه‌هایی که در مورد این‌ها مطرح است فاصله می‌گیرد و تلاش می‌کند تصویری حقیقی و زمینی‌تر از آن‌ها خلق کند.

کتاب خورد و خوراک دیکتاتورها با استقبال زیادی روبه‌رو شد و توانست جایزه‌ی جهانی Gourmand را به دست آورد. این اثر را مسعود یوسف حصیرچین برای نشر گمان ترجمه کرده است. نسخه‌ی گویای این کتاب را نشر صوتی لحن دیگر عرضه نموده است.

درباره‌ی مجموعه‌ی خرد و حکمت زندگی

خرد و حکمت زندگی، مجموعه‌ای از نشر گمان است که سعی دارد در مسائل روزمره‌ی زندگی و دنیای پیرامون انسان کاوش کرده و آن‌ها را با زبانی ساده بیان کند. از این مجموعه تاکنون هفده عنوان کتاب به انتشار رسیده است که ازجمله‌ی آن‌ها می‌توان به «فلسفه‌ی دوستی»، «پیاده‌روی»، «در برابر استبداد»، «معنای سفر» و «سقراط اکسپرس» اشاره کرد.

اقتباس سینمایی از کتاب صوتی خورد و خوراک دیکتاتورها

ویتولد شابوفسکی اعلام کرده امتیاز ساخت فیلم این کتاب را به یک کمپانی هالیوودی فروخته و قرار است به‌زودی مجموعه فیلم‌هایی بر اساس آن ساخته شود. طبق گفته‌ی او این اولین بار است که هالیوود یک کتاب لهستانی را مستقیماً مورد اقتباس قرار می‌دهد.

نکوداشت‌های کتاب صوتی خورد و خوراک دیکتاتورها

  • شابوفسکی داستان‌گویی درخشان و ناب است. (فایننشال تایمز)

  • درخشان و تأثیرگذار! (واشنگتن‌پست)

  • کتاب خورد و خوراک دیکتاتورها، از نو به دیکتاتورها جان می‌بخشد و آن‌ها را از موجوداتی اساطیری به گوشت و پوست تبدیل می‌کند. فوق‌العاده جذاب و گیرا. (ساندی تلگراف)

کتاب صوتی خورد و خوراک دیکتاتورها برای چه کسانی مناسب است؟

اگر دوست دارید بدانید بزرگ‌ترین قاتلان قرن بیستم چه غذاهایی می‌خوردند، حتماً به این کتاب گوش بدهید. اگر به آشپزی علاقه دارد، احتمالاً این کتاب برایتان جذاب خواهد بود.

با ویتولد شابوفسکی بیشتر آشنا شویم

ویتولد شابوفسکی (متولد 1980) روزنامه‌نگار و مؤلف لهستانی است. او در دانشگاه ورشو روزنامه‌نگاری و علوم سیاسی خواند و بعدتر برای کارآموزی به ترکیه رفت و در شبکه‌ی سی‌ان‌ان ترک فعالیتش را شروع کرد. پس از بازگشت به لهستان، شابوفسکی به‌عنوان گزارشگر به شبکه‌های تلویزیونی این کشور پیوست. او به خاطر فعالیت‌ها و گزارش‌های حقوق بشری‌اش در لهستان شهرت زیادی دارد و جوایز داخلی و بین‌المللی مهمی به دست آورده که ازجمله‌ی آن‌ها می‌توان به جایزه‌ی پارلمان اروپا، عفو بین‌الملل و جایزه‌ی انجمن قلم بریتانیا اشاره کرد. کتاب‌های «خرس رقصان» و «قاتلی از شهر زردآلو» از کتاب‌های معروف او هستند.

در بخشی از کتاب صوتی خورد و خوراک دیکتاتورها می‌شنویم

قبل از هرچیزی برادر، بگو ببینم به خدا اعتقاد داری؟ به عیسی مسیح که جانش را برای رستگاری ما داد باور داری؟ برادر! اگر اینطور است که می‌گویی بیا با هم دست بدهیم و دعا کنیم. بیا دعا کنیم، مثل حواریون. ‌ای خدای مهربان، که با اراده و لطف توست که ما زنده‌ایم، و مرا از حمله کفتارها و اسب آبی نجات دادی، و وقتی آدمکش‌های عیدی امین مرا به سیاهچال‌هایشان می‌بردند تا در آن جا بمیرم، مرا از دستشان قاپیدی. ‌ای خدایی که در همین لحظه به ما نگاه می‌کنی و شاهد خنده‌ها و اشک‌هایمان هستی، و بر سفره‌مان غذا می‌گذاری. نان و ماهی مثل زمانه سرورمان عیسی مسیح، و همینطور برنج، مرغ کیف، و هویج. اجازه بده تو را برای تمام الطاف شکر بگوییم. بگذار از تو برای مهمانانی که آمده‌اند تا داستان زندگی خارق‌العاده مرا بشنوند، سپاسگزاری کنم...

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه 1
نمونه 2
نمونه 3
8 دقیقه
یادداشت مجموعه
17 دقیقه
پیش‌غذا
4 دقیقه
میان‌وعده
43 دقیقه
صبحانه - قسمت اول
50 دقیقه
صبحانه - قسمت دوم
2 دقیقه
میان‌وعده
52 دقیقه
ناهار - قسمت اول
63 دقیقه
ناهار - قسمت دوم
8 دقیقه
میان‌وعده
58 دقیقه
عصرانه
5 دقیقه
میان‌وعده
48 دقیقه
شام - قسمت اول
52 دقیقه
شام - قسمت دوم
52 دقیقه
دسر - قسمت اول
51 دقیقه
دسر - قسمت دوم
5 دقیقه
چاشنی‌ها
5 دقیقه
قرص نعناع‌های پس از شام

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی خورد و خوراک دیکتاتورها
نویسنده
مترجممسعود یوسف حصیرچین
راویمهران نوروزی، فروغ حداد
ناشر چاپیانتشارات گمان
ناشر صوتی شرکت توسعه محتوای لحن دیگر
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۸ ساعت و ۴۳ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی تاریخی، فلسفی و اجتماعی، کتاب‌های علوم سیاسی
قیمت نسخه صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی خورد و خوراک دیکتاتورها

محمد مهدی کمالی
۱۴۰۲/۵/۲۹
واقعا زاویه دید متفاوتی نسبت به تاریخ داشت، برای من خیلی جالب بود که از نگاه آشپز‌های حرفه‌ای به زندگی سیاستمدار به خصوص از جنس دیکتاتورش نگاه بشه. البته همونطور که نویسنده تو همین کتاب اذعان می‌کنه راستی آزمایی بخش‌هایی از صحبت‌های، آشپزها شدنی نیست اما این موضوع از ارزش کتاب به نظر من کم نمی‌کنه
بابک شیدایی
۱۴۰۲/۸/۴
کاب بدی نبود. قسمت صدام حسین برای من جذابتر بود
مشاهده همه نظرات 2

راهنمای مطالعه کتاب صوتی خورد و خوراک دیکتاتورها

برای دریافت کتاب صوتی خورد و خوراک دیکتاتورها و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.